Pictorul Cîrstina de la Studina expune la Galeria
Irecson din Bucureşti în perioada 7-21 octombrie 2014
Există artişti pentru care intimitatea atelierului
este nu numai o carapace protectoare, ci şi un univers unde se nasc speranţe,
drame, idei...Ion Cîrstina pare a fi personajul atras de această lume aflată
dincoace de spaţiul zbucimat al cotidianului, simbolurile pe care le exprimă,
fiind relaţionate cu trăirea imediată, cu aura plină de mister a energiilor
pozitive. Peştele, Sfânta Treime, spirala, crucea, în contextul simbolurilor creştine, se alătură motivului năvodului, dar şi ideii de
ţesătură, împletitură, corelate în imaginaţia artistului cu drumurile vieţii.
Nodul este un EKG care ia pulsul vieţii şi al oraşului, florile fac parte din
frumuseţea ascunsă a sufletului, iar peisajele ireale au efectele imaginii din
vis. De admirat din acestă perspectivă este efortul pe care pictorul îl face în
tehnica sa de lucru, de multe ori aplicând culoarea fără pensulă, majoritatea
compoziţiilor fiind fuziuni, dripping, speculări ale urmei cuţitului, în culori
acrilice, vinilice, tehnici mixte, fiecare lucrare devenind astfel irepetabilă,
unică în felul ei. Planurile structurale corelate cu suprapunerile cromatice,
efectele tonale rezultate de aici au rol fundamental în construcţia şi
deconstrucţia lumii supranaturale din
arta sa. Capete şi personaje abia perceptibile în purgatoriu, peşteri
subprarealiste în a căror deschidere se vede cerul şi marea, peisaje marine
evocând simbolic atmosfera zbuciumată a existenţei, sacrificiul de la canal cu
linia albastră şi şerpuită a Dunării,
relevă abordările diverse ale pictorului în permanentă căutare de noi
expresivităţi plastice. Fluturii ori scoarţele ţărăneşti sunt privite cu
aceeaşi profundă afecţiune exprimând stări sufleteşti pe care orizontul creator
subconştient al lui Cârstina le imprimă demersului artistic.
Caleidoscopice şi deopotrivă microscopice din
punct de vedere structural, florile, care se extind pe toată suprafaţa
tabloului, au fragilitate şi preţiozitate şi o distinsă cromatică gândită de
artist în tonuri rafinate. Cu spiritele şi energiile lor, acestea sunt
reprezentate ca nişte câmpuri ce se compun în adevărate frize dacă sunt
alăturate, plasticianul prezentâdu-ne doar corolele acestora ca esenţă care ne
inundă şi ne bucură sufletul.
Poetul, în viziunea lui Cârstina, este un om
fascinant, suprarealist, care vine din lumea ideilor. Acesta are o ecrescenţă
anatomică în prelungirea capului, sugerând
gândurile aflate în descendenţa părintelui spiritual, un bătrân cu barbă,
coborât din legende şi care, la fel ca acesta, se află în dimensiunea visului
şi deopotrivă în frământările creaţiei. În imaginaţia sa, forma aceasta este
matca ideilor în ipostaza atotcuprinzătoare a elementelor apă, pământ, foc,
aer, integrate într-un melanj cromatic aparent accidental, însă bine controlat.
Sugestiile de portrete cu ochii închişi sunt semnul privirii spre sine a
artistului interesat mai degrabă de
impactul direct al lucrărilor asupra noastră, decât de normă. Sugestia
de fluidizare, de curgere, de continuă metamorfoză a elementelor care ne
înconjoară creează impresia unor duhuri, fantasme care străbat gândurile omului
ancorat în realitatea dură.
Mergând pe linia stilistică a abstracţionismului,
Cîrstina de la Studina, cum îi place pictorului să semneze, şi-a făcut din artă
un mod de a recepta lumea şi de a-şi insera în acest cosmos propria fiinţă.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu