Corneliu Drăgan-Târgovişte sau
oraşul ca structură a individului
Peisajele lui Corneliu Drăgan- Târgovişte sunt
relaţionate cu stările sensibile ale fiinţei sale. Contaminate de farmecul pitorescului
interbelic, acestea reprezintă, în mare parte, lumea citadinului. Oraşul, acel
refugiu al omului, matca sa protectoare, este evocat în preţioasele
transparenţe ale culorilor de apă, tehnică ţinută la mare preţ de toţi marii
nostri artişti dintre cele două războaie mondiale. Astăzi este practicată
cu prudenţă datorită necesităţii siguranţei de execuţie, care nu permite
intervenţii pentru corecturi.
Corneliu Drăgan-Târgovişte îndrăzneşte să îşi
asume riscurile genului, pendulând între efectele picturale şi grafice, între
aspectele de loisir ori cele ale unei contemporaneităţi existenţiale simţită
epidermic de artistul născut şi trăit în forfota urbană. El însuşi personaj al
unui citadin în care oamenii devin subiecte alături de arhitecturi capabile de
senzorialitatea unei atmosfere nostalgice în care regăsim vechiul Bucureşti sau
fragmente urbane care ne proiectează în centrul civilizaţiei româneşti din
prima jumătate a sec. a sec. al XX-lea, Corneliu Drăgan-Târgovişte inserează acestora un aer romantic, o linişte
nedisimulată regăsită în monumente interbelice, lăcaşuri sacre, case vechi cu
calcane strălucitoare sau ziduri pe care descifrăm limpezimea eclerajului diurn
şi faţade pitoreşti, specifice spiritului balcanic sau neoromânesc.
Rareori, râpe ce mărginesc mici golfuri unde
bărcile aşteaptă să fie unduite de valuri sau duse în larg de proprietarii lor,
restituie amintirea unor peisaje de la marginea lumii, unde plasticianul te
îndeamnă la o anumită penitenţă în faţa nemărginirii, peisajul marin
alăturându-se surselor sale de inspiraţie, dar şi cel veneţian unde apa şi
palatele renascentiste îi permit plasticianului diferite expresivităţi de
abordare.
Astfel, lucrările lui Corneliu Drăgan- Târgovişte
corespund receptivităţii noastre în ceea ce priveşte o peisagistică urbană în
care apare şi necesitatea naturii şi a naturalului întruchipate prin apariţia
arborilor discret definiţi în scenariile străzilor înguste, piaţetelor, amplelor
perspective peste care lumina zidurilor descrie dimineţi limpezi sau aerul
mohorât al zilelor ploioase. Indiferent de momentul ales pentru reprezentare,
artistul caută variate interfeţe de redare a luminii, mergând de la accente
melancolice şi meditative la bucuria de a trăi, induse de experimentele paletei
sale cromatice. Alături de aceasta, pentru Corneliu Drăgan- Târgovişte contează
forma concretă şi stilizată, partea recognoscibilă a subiectului, figurativul
interpretat, dominat de geometria unghiurilor şi de ritmica liniilor care
construiesc volume, cromatica fiind cea
care îi asigură artistului libertatea necesară în această zonă a convenţinalului.
Nu lipsesc petele ample de tente, atmosfera de culoare, iluzii cromatice create
din efectele fragile ale laviului cu ajutorul căruia surprinde instantanee din
Târgovişte, Balcic, Venezia, Bucureştii etc.
Griurile colorate se alătură spaţiilor grizate în
mod reţinut, creând pasaje terne în care jocul zemurilor nuanţate pun în
evidenţă planuri expresive, care au impact imediat asupra privirii, starea
momentului surprins cunoscând o adecvare la paleta cromatică. Uneori acuarelele
abundă de tente de pământuri, menţinând monocromia fără vreo intenţie de a o înlătura,
alteori atenţia artistului concentrându-se pe exuberanţa unor contraste şi
armonii temperate şi liniştite, ceea ce denotă rafinamentul coloristic al lui Corneliu
Drăgan- Târgovişte. Culorile puţine, esenţiale, cât şi game bogat nuanţate fac
obiectul unor compoziţii bine articulate după criterii riguroase, semn că dialogul
plastic cu Horea Cucerzan şi Iorgos Iliopolos ia permis artistului o aplecare
atentă asupra normelor picturii de chevalet, la început, în ulei sau acrilic, în
a cărei tehnică reprezenta obiecte din atelier sau imagini suprarealiste ce
necesitau o practică mai analitică şi, mai târziu, în acuarelă. A nu se înţelege
prin aceasta că tehnica acuarelei pe care o preferă acum „pentru sinceritatea
ei”, ar fi o specie a graficii uşor de
abordat, din contră, însă aceasta se potriveşte mai bine spiritului său căruia
îi place să redea „alla prima” impresii, aspecte trecătoare ale atmosferei
oraşelor, suprinzând astfel pitorescul în momente irepetabile. În acest cadru,
există suprafeţe compoziţionale în care gestica trăsăturii de penel denotă o
mişcare, o oarecare contorsiune iluzorie a elementelor, gestul nervos al mâinii
făcând o scriitură rezultată din ductul unei pensule subţiri alternând cu soliditatea
uneia mai late, care induce o pată compactă de culoare sub forma unei linii
consistente.
Cele mai multe acuarele ale Corneliu Drăgan-Târgovişte
au structuri echilibrate, clasice, construite după un ax central, unde
frumuseţea vreunei case ţărăneşti apare amplasată în plină pagină, când
artistul îşi mută sursa de inspiraţie în mediul rural, aspectele barocizante fiind
şi acestea prezente în articularea structurală a imaginii care te îndeamnă ca
privitor să îţi extinzi percepţia vizuală în afara tabloului.
Sentimentul de apartenenţă al artistului la dialogul
cu ceea ce a mai rămas din oraşele copilăriei şi tinereţii sale, nu lasă nici o
urmă de negociere cu oraşul contemporan. Ochiul său este exersat pentru
selecţia unui anumit tip de detaliu. Oamenii reprezentaţi în tuşa modernă care
evidenţiază frumuseţea cromatică, sunt parte contextuală a imaginii şi nu fac
notă discordantă cu descrierea plastică a câmpului compoziţional. Există şi
aspecte în care elementul atropomorf nu este figurat, însă şi acolo prezenţa sa
este evidentă prin sugestia unor elemente aparţinătoare precum casa, biserica,
strada etc. reminiscenţe în contextul cărora artistul se identifică.
Pe lângă plasticitatea lor, acuarelele lui
Corneliu Drăgan-Târgovişte au şi un caracter de document. Create pentru a
ajunge în casele oamenilor, acestea sunt apropiate unei libertăţi comune de a
percepe frumosul, dar şi unei sensibilităţi care menţine viu spiritul nostru în
raport cu bucuria unei aduceri aminte în legătură cu un loc pe unde şi noi am
trecut cândva.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu