De ce priveşte omul în sus
Situaţiile apocaliptice îl determină pe om să îşi ridice
ochii spre Dumnezeu cerând îndurare.
Proletcultismul a anulat şi această ultimă speranţă, făcând
din eşec o victorie asumată asupra sufletelor. Puterea spiritului colectiv în
momentele de maximă tensiune l-a determinat pe Aurel Vlad să reevalueze înspaimântatoarea
putere a multimii şi forţa ei în reinventarea lumii apologetice.
O civilizaţie imperfectă pentru om, cu fisurile ei implacabile
şi degenerative, cu atitudini dintre cele mai subiective, îl transformă pe Aurel
Vlad într-un sculptor clasic din perspectivă antropocentristă şi într-un avangardist
actual prin stilistică şi prin contextul de problematizare a proiectului
artistic propus, structurat riguros şi unitar.
Ansamblul sculptural „Cortegiul martirilor” este o
compoziţie reprezentativă pentru creaţia sa, înscriindu-se în demersul
conceptual de factură instalaţionistă. Fiind în esenţă o cercetare asupra
gestului uman determinat de o suferinţă care pune în discuţie nesiguranţa şi
fragilitatea destinului nostru, acest grup, amplasat în curtea Memorialului
Victimelor Comunismului şi al Rezistenţei de la Sighet este un omagiu adus damnaţilor
totalitarismului, prin reevaluarea unui aspect aparţinând istoriei noastre
recente. Raportul omului cu societatea şi explorarea dramelor profunde pe care
acesta le-a trăit sub dictatură devin în lucrarea lui Aurel Vlad punctul
culminant al unei psihologii conduse în afara reperelor. Cele 18 personaje din
bronz care alcătuiesc grupul statuar, amplasat simbolic în curtea închisorii de
exterminare, evocă nu numai izolarea umană, ci şi solidaritatea, în ambianţa
celor mai inumane condiţii determinate de ura sistemului şi dispreţul faţă de elita
politică şi intelectuală.
Direcţia acestei compoziţii se integrează unui context
cultural şi social mai larg, care cuprinde holocaustul de la Varşovia devenit,
la un moment dat, un reper pentru viziunea Magdalenei Abakanowicz sau revolta
aşa cum a intuit-o Jane Frere reactivând motivul mulţimii. Aurel Vlad se
alătură celor două nume, cu menţiunea că pentru sculptorul român important este
grupul care se desprinde de mulţime,
având caracterele sale identitare. În acest sens, „Cortegiul Sacrificaţilor” este
o formaţiune distinctă, conjuncturală, cu elemente similare, ce acţionează
asupra spaţiului în sine prin tensiunea gesturilor difenţiate de disperare, conform
infinităţii trăirilor particulare, unice, care implică spaime şi suferinţe, actul
existenţial fiind dramatizat de artist prin
reacţiile emoţionale evidente în gestică.
Nenorocirile implică îndumnezeirea şi rugăciunea care apare
sub mai multe forme în „Cortegiul Sacrificaţilor”. Cea de tip brâncuşian prin
suprimarea mâinii, personajele „orantă” sau cu mâinile la ochi ori cu umerii
căzuţi şi palmele grele, cu trupurile livide şi totuşi de puterea
cotraforţilor, cu privirea în pământ, executând
mişcări combinatorii ale braţelor ce invadează golul cerului cu accentele lor
de linii drepte şi frânte, amintind corpurile istovite ale deţinuţilor purtate
ca nişte poveri de care aceştia ştiau că vor scăpa prin înfometare, tortură
fizică şi psihică, şi în cele din urmă, prin moarte. Atitudinile enumerate fac
parte din ritualul plimbării în interiorul curţii fiind asemănător lunii care
orbitează în jurul pământului. Zidul este premonitoriu, apartenenţa la universul iluzoriu al libertăţii contrariind
speranţele grupului tratat în sfera cea mai de jos a condiţiei umane. Limbajul
corpului se transcrie în forme sculpturale solide.
Pentru privitor, massa compactă de personaje permite o
cuprindere vizuală integratoare, pe de alta secvenţială, deoarece
individualitatea fiecărui om declanşează prin trăirea psihologică, retractată
în gest, prin interdependenţa şi apartenenţa la aceleaşi grup social, forţa
unei structuri cosmice.
Aurel Vlad are o viziune integratoare şi implicită asupra
sistemelor umane aflate sub impactul unei presiuni străine de voinţa personală.
Principiul similarităţii stă la baza compoziţiei, procedurile de grupare
implicând repetiţia ca mijloc de implicare în extrapolarea unei expresivităţi
în care ritmul devine pentru ideea de grup modalitatea de accent principală.
Aurel Vlad reiterează una din metehnele închisorilor şi
anume, scurtele plimbări devenite singurul mod de a-şi imagina libertatea, de a
căuta adevărul şi de a-l găsi pe Dumnezeu într-un spaţiu unde lumina zilei nu putea fi văzută decât în
timpul plimbărilor prin curtea închisorii.
La distanţă de decenii, sculptorul explorează printr-o
introspecţie artistică istoria socială şi politică prin care condamnă atacurile
abuzive asupra libertăţii omului şi asupra valorilor morale ale poporului român.
Ana Amelia Dinca
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu