Pictorul Ion Mihalache sau stadiul de
nefiinţă al lumii
L-am
cunoscut indirect pe Ion Mihalache, la recomandarea prietenei mele, Diana
Brăescu şi mi-a plăcut când l-am văzut într-o fotografie cu ţigara între
degete, fumul învăluindu-i chipul de personaj
hollywoodian. Mai mult decât atât, eterul acesta diavolesc se identifică
cu sinele şi cu efemerul, cu nimicul acestei lumi, în esenţă.
Dar
Ion Mihalache vrea să alunge spiritele negative, mai ales pe cele nimicitoare
construind din nou stratul osmotic al materiei, în care caută echilibrul unor
realităţi la care are acces prin intermediul conexiunilor subconştiente.
Artistul redefineşte intransigent, direct, expresiv, labirintul cromatic aflat
în structura noastră organică şi în cea cosmică, neomenească, în mişcarea şi
transformarea perpetuă a unor substanţe vâscoase devenite fluidizante sugerând străfundurile universului prin
întunecimi cromatice nedesluşite, alteori reevaluându-l în zone de o deplină
solaritate atunci când eclerajul apare în gloria lui creând stăluciri de
emailuri şi briliante. Există o vreme a
misterului în care omul nu se regăseşte şi nu-şi recunoaşte reperele pe care
Ion Mihalache doreşte prin pictura sa să le identifice apropiind distanţele
dintre noi şi necunoscut.
Angoasa
existenţială intervine în urma unor senzaţii prin care spiritul se închide într-o carapace protectoare, pentru
ca mai apoi să se elibereze în izbucniri coloristice specifice expresionismul
abstract, care defineşte tendinţa stilistică a artistului devenită de un lirism
atroce, de o muzicalitate obţinută pe coarda subţire a viorii datorită modului
cum, cu tonalităţile selectate, se joacă în câmpul pânzei determindu-ne să
evadăm din zbuciumul cotidian pentru a
desluşi taine şi a contura cu ochii minţii mărturisirile sale despre ceea ce nu
ştim că suntem.
De
aceea pictura lui Ion Mihalache pare o călătorie a materiei în spaţiu şi timp, are o densitate ce vine
din sfera senzitivă a fiinţei sale, cea care ne şopteşte că a.d.n.-ul
începuturilor are tendinţa de rotire, în permanenta sa mişcare descriind
traiectorii pe care se deplasează forme în ipostaza nebuloaselor sau a unor
structuri articulate a căror genetică
este lăsată în voia imaginaţiei artistului.
Aceste
misterioase conglomerate sunt concepute de Ion Mihalache ca un punct culminant
al originilor prezentând lumea în
stadiul ei de nefiinţă şi devenire. Neantul acesta speculativ se suprapune
curiozităţii artistului de a se descoperi pe sine, de a se înţelege, de a-şi
accepta sentimentele şi a le exterioriza pe pânză amplificând prin culoarea, pe
care o venerează, ca pe o femeie iubită, propria prezenţa la nivel olfactiv,
senzitiv, auditiv răscolind implacabil simţul ritmului, al tuşelor şi petelor
cromatice elaborate, verticalizate cosmic sau dispuse în orizontalitatea
acestei nebănuite lumi, impunând
demersului conceptual un caracter bivalent- rigorile compoziţionale şi
cromatice asociate cu voinţa de a crea versus libertatea de exprimare. Niciuna
nu se înscrie într-un raport de opoziţie, din contră atât ideatic, dar şi
practic, unitatea operei este afişată de artist şi detectabilă şi şimţită de
privitor.
Ideea
de fragmentare a discursului vizual se
suprapune cu dezagregarea eului care caută armonia universală. Unele pânze se
cotrabalansează cu atmosfera de culoare din celelalte, părând dezvăluirile unor
arderi interioare ce izbucnesc asemeni vulcanilor, dispersându-se mai apoi în
tensiuni şi nelinişti nepieritoare, pe care artistul le percepe ca pe nişte
forme volatile sinonime iluziilor.
Straturile
non-figurative interacţionează în planurilor de culoare clădind revolta şi dinamica eului lizibile în ritmul
aşezării tonurilor şi formelor abstracte, care vorbesc despre aspiraţia noastră
spre descoperirea increatului.
Femeia ca ecou al cosmosului
Femeia
din arta lui Ion Mihalache este deopotrivă un ecou al cosmosului şi al
păcatului originar. „Fascinantă şi mister de nedezlegat”, aceasta populează
opera artistului în atitudinea unui element dominant şi fundamental al
existenţei, asociat cu sentimentul
iubirii şi cu atributele feminităţii. Prezentând-o în ipostazele sale
definitorii, adică lascivă, ludică,
lucidă, lirică, expansivă, intuitivă, romantică şi acaparatoare, femeia din
desenele lui Ion Mihalache este sugestia unei naturi ascunse prin modul de
reprezentare în care îi percepem forma generală, goliciunea, carnalul,
structura frumos desenată şi nu detalii ale unui chip explicit. Atmosfera
acestor lucrări ne indică faptul că, după toate aparenţele stilistice, în
lucrările artistului nudul feminin îşi află originea în aceleaşi surse pe care
le identificăm, inclusiv în picture sa, în zbuciumul perpetuu al propriei
fiinţe aflate sub aura apăsătoare a universului. Prin abordarea acestei teme,
desenatorul Ion Mihalache devine un empatic al modului de exprimare, care în
aparenţă nu îi reprimă fiinţa, lăsându-i spiritul să devină liber şi nesupus
vreunei contrarietăţi interioare. Pe măsură ce lecturăm grafierile realizate în
gesturi libere, peste care uneori a adăugat efectul miraculos al petei de
culoare sau ritmicitatea liniei dezinvolte, constatăm că expresionismul
abstract de care este ataşat în pictură este o problemă de obiectivizare şi în
cazul compoziţiei cu nuduri, artistul părând a reclădi femeia după chipul şi
asemănarea Cosmosului. Supralicitarea ritmului derivat din jocul liniilor şi al
pensulaţiei picturale, luarea în posesie a teritoriilor subconştiente prin
revolta cromatică şi liniştea desăvârşită, rivalitatea dintre zonele libere şi
cele lucrate, devin un reflex al gestului domeniului afectiv. Anticipativ, dar
controlând comportamentul compoziţional al petei de culoare şi al liniei,
nedefinind cauza şi nici efectul întrebărilor sale, ci creând doar taine, Ion
Mihalache lasă ambele limite să-i influenţeze concepţia despre femeie, această
zeiţă olimpiană, văzută de artist ca unul dintre elementele vitale ale lumii.
Necesitatea de a trasa conturul cu ajutorul liniei, de a crea picturalitate în
interiorul formei şi diferite contraste plastice, sugestia unor racursiuri,
utilizarea pensulaţiei, toate acestea sunt o derogare de la nevoia stringentă a
artistului de a compune, restructura şi
descompune forma într-o elaborare ce cuprinde atât abordarea reducţionistă, cât
şi pe cea încărcată de substanţă. Deseori griurile sunt întrerupte de câte o
pată de albastru sau roşu în dorinţa artistului de a conferi o latură poetică
desenului şi de a face din nudul feminin o mult mai senzuală abordare a
subiectului său.
Gestualismul
atenuează tensiunile sufleteşti şi pozitivează energiile sub efectele tonale
structurate în mod raţional, conform unor principii compoziţionale, după o
ştiinţă a culorilor, care determină naşterea unor soluţii, un altceva nedefinit
şi necunoscut, spre care aspiră fiinţa artistului împlinindu-l şi făcându-l cu
adevărat fericit. Mai mult decât atât, diseminarea materiei articulează
problema nimicului în pictura lui Ion Mihalache. Cu toate acestea, artistul
rămâne un personaj antimeontologic.
Ana Amelia Dincă
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu