Pictura lui Horea Paştina
Când
priveşti pictura lui Horea Paştina ai impresia că Dumnezeu este aproape, că ai
văzut locul mâtuirii definitive şi că acolo ai vrea să trăieşti într-un Eden numai
al tău. Nu doar liniştea şi energia
pozitivă te îmbie, ci şi lumina colorată, sub forma iluziei că te afli încă în vis şi parcă nu vrei să te
trezeşti din reveria care ţi-a fost dată pentru câteva clipe în faţa unui
peisaj simplu, monumental, evocat în culori puţine, esenţiale, în griuri extrem
de rafinate, prin care Horea Paştina ne mărturiseşte că lucrurile frumoase ar
trebui arătate şi trăite, făcând rapel la meditaţia şi melancolia la care este
supusă fiinţa, ca structură a universului.
Un ascet în esenţă, organizându-şi viaţa după cărţile sfinte şi pictura
după principii clasice într-o reaşezare modernă, Horea Paştina, cu fiecare
ieşire pe simeze, ne demonstrează cât de mult poate transmite prin puţin, adică
printr-o cromatică potolită, prin forme fragile de discreţia şoaptelor alese, spuse în surdină,
dar răspicat, regăsite într-o natură
statică, într-un peisaj, într-o compoziţie de interior sau într-un portret. Pentru artist, nu numai cerul, ci şi pământul
este un spaţiu infinit, adânc şi tăcut. Culmile de deal, pădurile umbroase,
privelişti după privelişti, în decupaje secvenţiale, au ca punct comun
nemişcarea. Vegetaţia ca martor al trecerii timpului, tăcerea ierburilor,
câmpii de o solemnitate acaparatoare, deasupra cărora argintiul prafului cosmic
pare o apoteoză a luminii, sunt surprinse în diferite tipuri de ecleraj. Acesta,
perceput de artist în funcţie de răcoarea dimineţii, de miezul dogoritor al zilei
sau de aburul trist al amurgului, formează enclave de alb grizat şi ondulaţii
în care materia, în mişcarea ei încremenită, creează iluzii şi metamorfoze,
transparenţe şi ziduri, de culoare diafană.
Dintre structurile tematice ale peisajului, grădina este
cea mai plauzibilă metaforă pentru ideea de frumos. Aici artistul se regăseşte
pe sine, realizând în acelaşi timp o plăsmuire divină a lumii, aflându-se în
ipostaza de „Creator”. În acest spaţiu de meditaţie, de relaxare şi de fuziune
a sufletului cu nostalgiile şi credinţele personale, pictorul amplifică motivul
călătoriei omului spre propria fiinţă. Într-o dispunere cromatică
sintetizatoare, suprafeţele captează lumina şi o reflectă privirii noastre sau
o lasă să licărească discret în spaţii ample prin paleta de griuri şi pământuri,
pe care Horea Paştina o stăpâneşte cu priceperea unui maestru. Artistul admiră grădina de dincoace
de lumea fascinantă a ierburilor, dând impresia că priveşte pe fereastra
atelierului sau că şi-a aşezat şevaletul pe veranda casei. Dar, de multe ori,
natura îl învăluie, părând că se află în mijlocul ei şi că vegetaţia îl
cuprinde şi îl devorează. Într-unul dintre tablouri şi în ambianţa fermecătoare
a grădinii, pictorul îi citeşte soţiei, Emilia, o scrisoare. Aceasta stă cu
faţa întoarsă spre noi, foarte aproape de pictor, înclinarea discretă a capului
fiind orientată spre hâtria din care cei doi primesc veşti de departe. Feericul
atmosferei din grădină, misterul epistolei şi scena, posesoarea unui anumit
intimism spiritual, în care trăirile se armonizează cu natura, plasează lucrarea
în zona romantismului, specifică ansamblului operei maestrului. La fel ca
grădina, fereastra este o multiplicare a eului, o cale spre o lume infinită, perfectă
şi pozitivă, ce reprezintă simbolul receptivităţii şi al deschiderii către
lume, realizând în pictura lui Horea Paştina interferenţa dintre interior, unde
artistul reconstruieşte pe pânză senzaţii colorate aşezate în regulile
compoziţionale ale picturii şi ale lumii figurative şi exterior, acolo unde
tăcerea te cuprinde şi vegetaţia te învăluie ori te copleşesc zidurile încărcate
de mistere, care îi asigură plasticianului momente de inspiraţie şi de
reculegere. Aceste imagini te fac să simţi aerul de dincolo de geam, de unde
zarva firească a arhitecturilor ar trebui să răzbată. Însă ferestrele lui Horea
Paştina sunt dătătoare de întrebări, de taine şi de încremeniri în linişti, în
vibraţiile mute ale timpului, vidul dintre zidurile evocate fiind conţinător al
unei întregi substanţe vitale, al unei veşnicii. Din punct de vedere plastic, fragmentele
de arhitectură citadină văzute din interior şi designul simplu al încăperii de
unde artistul concepe raportul „aici” şi „acolo”, se constituie într- un joc de
planuri aşezate cu ştiinţa celui pentru care compoziţia nu mai are secrete. Când
pictorul se opreşte asupra compoziţiei de interior, ochiul său staţionează asupra unor motive precum un dulap arhaic,
care îi domină imaginarul apărând recurent în numeroase lucrări. De multe ori,
privirea face un popas în contextul universului apropiat, unde un instrument
muzical cu formele sale rotunde şi
senzuale , un vas de lut de o simplitate cuceritoare aflat pe vremuri în podul
casei de la Alba Iulia, devin motivele unui complex vizual ce poate modifica
lumea prin forţa frumuseţii lui. Artistul se apără astfel de automatismele
contemporaneităţii, pe care le înlătură
cu penelul său de colorist. Un explorator al maselor cromatice care, supuse
unui registru luministic bine cântărit în paleta tonalităţilor, redă un ecleraj specific şi o picturalitate obţinută
dintr-o pensulaţie creatoare de fascicule de lumină grizată. Structurile vegetale
sunt suportul vizual al tuturor lucrărilor, cu excepţia portretelor, fie că
este vorba de un peisaj prezentat într-o perspectivă a locului, un colţ de
pădure umbroasă şi protectoare, sau detaliul unei grădini secrete pe unde umblă
duhuri nevăzute şi îngeri imaginari. Crini
albi şi roşii ca elemente în sine, fără trimite directe la anumite semnificaţii
biblice, stânjenei şi maci, garofiţe şi muşcate, se constituie în decoruri
pentru încăperi în care căldura cromatică şi lumina liniştitoare reclădesc energia
pozitivă a unor spaţii de meditaţie.
Aceleaşi obiecte, flori, interioare sau grădini sunt
aşezate în diferite contexte cromatice dialogând cu lumina ce le străbate şi dobândind
identităţi distincte prin limbajul pictural şi stările sufleteşti ce diferenţiază
în final semnificaţiile căutate şi descoperite în cadre compoziţionale similare.
În creaţia lui Horea Paştina portretul este un subiect rar, iar atunci când
este abordat reprezintă personaje extrem de apropiate sufletului artistului: mama, părintele
Stăniloaie, soţia sau propria imagine. Expoziţiile „Grădinile Emiliei” de la sala
Dalles din Bucureşti (2013) şi “Grădini” de la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca (2014) i-au
adus pe simeze opera, pe care Horea Paştina însuşi o descrie: „Lucrările sunt
ca nişte pagini de jurnal, ca nişte însemnări ale unor întâlniri cu oameni, cu
locuri. Le socotesc nişte studii, încercare de aprofundare, de înţelegere. Îţi pare
că în următoarea lucrare poţi să adaugi ceva, este ca o pagină pe care o scrii
şi nişte gânduri din pagina anterioară se duc în pagina următoare. De asta apare
reluat scaunul sau florile de crin sau locuri, peisaje sau crinii aceştia roşii pe care în fiecare an îi
întâlnesc sau crinii albi ca şi anotimpurile care se întorc mereu, de fiecare
dată dată aducând o noutate. Sunt câteva lucrări inspirate de la Tescani, din
zona Bistriţei-Năsăud, unde am fost de câteva ori în practică cu studenţii, pe urmă din grădină de la mine, din grădina
domnului Nasta; strângem lucruri pe care le folosim apoi în atelier, ca nişte
grădinari, care strâng roadele grădinii şi le aduc înăuntru şi le folosesc.”
Pentru Horea Paştina pictura este ştiinţă, dar şi fantezie
creatoare, deşi fiecare tuşă este aşezată cu multă grijă. Legile naturii
cercetate şi expansiunea eului liric, fantezia cromatică îl fac un pictor de
factură romantică ce proiectează asupra timpului şi spaţiului meditaţiile şi
sentimentele legate de sfera subiectivă a fiinţei. Reflexia şi libertatea unei
nelimitate imaginaţii, la care această pictură te îndeamnă ca privitor, au fost
evidenţiate de cuvintele părintelui Dumitru Stăniloaie, iar critici de artă reputaţi
precum Andrei Pleşu, Dan Hăulică, Mircea Oliv, Călin Stegerean, Maria Magdalena
Crişan au remarcat actul artistic de sacralizare al naturii şi tenta ezoterică
pe care o poţi recepta privind pânzele maestrului. Dan Grigorescu l-a definit în termenii
pictorului preocupat de „semnificaţiile de dincolo de limitele fizice ale
obiectului”, proiectând în sfera metafizicii „concretul teluric”, diafana
petală a crengii înflorite şi „interiorul cordial al unei camere”. Mircea Oliv,
curatorul expoziţiei de la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca, descifra în pictura
lui Horea Paştina o regândire a naturii în termenii estetici necesari unei uşurinţe de citire a acesteia (de aici,
dificultatea actului de creaţie), constatând o “trecerea de la peisajul formal
geometric la aparenţa naturală a dezordinii”, o “naturaleţe” “căutată şi
construită”.
Născut în data de 13 septembrie, 1946, la Alba Iulia,
absolvent al Instutului de Arte Plastice “Nicolae Grigorescu” în 1973, la clasa maestrului
Alexandru Ciucurencu, Horea Paştina este conferenţiar doctor la catedra de
pictură a Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti, având o laborioasă
activitate expoziţională, care nu poate fi separată în anumite puncte de grupul
„Prolog”, al cărui cofondator este împreună cu Paul Gherasim, Constantin
Flondor, Cristian Paraschiv şi Mihai Sârbulescu.
Ana Amelia Dincă,
Critic
de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu