Peisajul călărăşean de
loisir
-despre pictorul Cornel Ursu-
Ce reprezintă peisajul călărăşean pentru Cornel
Ursu? Este ecoul trăirilor subconştiente sau un reflex al cosmosului
care i se agaţă de privire în fiecare zi, în fiecare clipă a existenţei? Ori un
alter ego revelator atunci când se grăbeşte alergând cu bicicleta, privind în
dreapta şi în stânga răsărituri şi apusuri, arbori, flori, oameni...
Peisajul călărăşean este de fapt pentru pictor
tensiune emoţională, zbucium existenţial, energii pozitive ale naturii şi
frumoase forme descoperite în universul vizual pe care, într-un demers calculat,
le aşează pe pânză după criterii artistice însuşite prin experienţă şi studiu,
dar şi conform propriilor traiectorii afective.
Pregătirea sa artistică s-a petrecut în anii
1986-1988 în atelierul lui Corneliu Ratcu, când a urmat cursurile Şcolii
Populare de Arte din Călăraşi unde i-a avut colegi pe Mugur Coman, Radu
Horvath, Florin Vâlsan, Gigel Stănescu. În cei 37 de ani dedicaţi artei,
picturii de şevalet şi caricaturii, Cornel Ursu a exersat necontenit, debutul
său petrecându-se în 1983, pe vremea frecventării Institutului de Învăţământ
Superior din Constanţa, când a expus la facultate o serie de caricaturi ce
prezentau aspecte din viaţa studenţească şi atitudini care contraveneau
regimului comunist pentru că „eram student şi aveam curaj”.
Peste 29 de ani, în 2012, va deschide o nouă
expoziţie personală la Liceul Tehnologic de Transporturi Auto din Călăraşi, unde va reveni
în 2013, ambele expoziţii cuprinzând portrete ale colegilor profesori ce făceau
parte din proiectul său „Şcoala călărăşeană”, care, în lunile iulie şi
noiembrie ale anului 2013, va continua la Cuza-Vodă unde artistul predase la
Şcoala de Arte şi Meserii.
Portretul este una dintre speciile picturii asupra
căruia Cornel Ursu a insistat în ultimii patru ani, expoziţiile de mai sus
fiind ecoul analizei psihologice a oamenilor din jur, colegi, prieteni, vecini.
Cercetarea fizionomiei, asemănarea cu modelul, cunoaşte o abordare aparte în chipurile
de copii redate cu inocenţa vârstei şi puritatea privirii neatinsă de zbuciumul
care va avea să apară în figurile celor maturi.
Cornel Ursu nu a făcut parte din categoria
artiştilor care s-au grăbit să expună dorind succesul cu orice preţ, dar în
ultimul timp, dorinţa acerbă de a lucra va implica şi activitatea expoziţională
din care nu va lipsi peisajul de loisir, temă preferată, unde redă cadre
urbanistice de petrecere a timpului liber, de recreere a călărăşenilor, care au
şi valoare de document.
Tablul „Borcea” are preţiozitatea lui intrinsecă. Pictorul
îşi priveşte subiectul de pe faleza Parcului Central. „Maşina de tocat vise” a
lui Ionel Cojocariu, devenită o pată roşie de culoare, rămâne ascunsă în
comparaţie cu splendida pădurea maiestuoasă şi cu luciul stins al apei. Efectele
imperative de lumină sunt favorizate de perspectiva din care pictorul a privit
peisajul său şi de modul cum şi-a compus structura plastică a elementelor
concordante realităţii.
Aspecte pitoreşti, în rafinate accente calorice,
dominând schema desenului incisiv, sunt evocate
în „Dimineaţă de vară la Cuza-Vodă” (diptic), „Spre plaja mare”, „Malul”, „Plaja
mare” (diptic), „Chioşcul din Parcul Central”.
Cornel Ursu vine pe urmele lui Aurel Nicolescu (pictor de bălţi din împrejurimile Călăraşilor) în ceea ce
priveşte reprezentarea unor privelişti sugestive ale oraşului de pe malul
Borcei.
Seducţia zonelor exotice ale localităţii îl
determină să insiste asupra unor locuri îndrăgite de concetăţenii săi, atractive
prin frumuseţea naturală, dar îi place să reprezinte şi aspecte mărginaşe ale
urbei, într-o îmbinare de peisaj vegetal cu elemente citadine în care primează
vegetaţia. Schimbând frecvent unghiurile de abordare, după principiile
perspectivei geometrice cantitative diminuante, care impun o păstrare
matematică a proporţiilor, lucrările investighează norme compoziţionale, iar
cromatic de la aşezarea culorii în structura rigidă a conturului trece la
expresia patetică a petei de culoare
Toate peisajele sale au o ţinută sobră, fiind dominate
de un ecleraj rece şi straniu, provenit de la albastrul şi verdele luminate cu
alb.
Născut pe 11 august 1957, în Dobrogea, la
Dobromir-Deal şi ajuns în 1985 în Călăraşi prin repartiţie guvernamentală, la
Combinatul Siderurgic, pictorul autodidact Cornel Ursu rămâne un evocator al
oraşului unde trăieşte, compoziţiile sale reprezentând nu numai oglindirea unei
vocaţii, dar şi un document pentru aspectele contemporane ale urbei noastre,
mai ales pentru peisajele de loisir pe care aceasta le conţine.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu