Ceramica
lui Ilie Rusu
În
creaţia artistică, de multe ori tehnica rămâne în urma plasticităţii şi
primează sentimentul interior în raport cu motivul. La Ilie Rusu laboratorul
este admirabil ţinut sub control, el conturează ansamblul şi îl îmbracă fără a
ascunde ideea, apropiindu-l de zona creaţiei paravizuale.
Lucrarea
„Zidul”, realizată din porţelan, este o reîntoarcere la semnificaţiile
arhetipurilor. Forma acestuia imită o structură de chirpici în care au fost
inserate păsări poposind aici spre odihnă şi arhaizându-se prin sugestia
plastică a pământului primordial prelucrat cu paie pentru folosinţa umană. Această
temă îi dă posibilitatea lui Ilie Rusu să folosească elementul aviar în două
direcţii. Una, care ţine de natura firească a vieţuirii într-un cadru rustic,
cealaltă, de schimbarea contextului şi adaptabilitatea elementului la metehnele
societăţii de acum, prin tranformarea păsărilor şi a cuibului lor în aliment
conservabil şi vandabil. O notă de pitoresc, alături de una de dezumanizare,
arată derapajele existenţiale şi sociale la care este supus însuşi artistul.
Acesta punctează uneori, prin reprezentarea unor cuiburi de păsări de sine
stătătoare, întoarcerea omului la semnificaţia originară a existenţei.
Folosindu-se
de imagini convenţionale, uşor de detectat în arealul vizual actual, Ilie Rusu
îşi continuă discursul prin regândirea unor obiecte produse de tehnologia
contemporaneităţii, aşezate în diferite contexte şi adecvate actualităţii. Foloseşte imagini
stereotip fără să înlăture elementele cotidiene, poeticul naturii sau reminiscenţele
credinţei, stare rămasă în structura
genetică a fiinţei secolului XXI prin descendenţa sa biblică.
Ambalaje pentru decor, perne, conserve, resturi
menajere, în general obiecte ale societăţii de consum cu o elaborată abordare
tehnică şi estetică, de la artă la utilitar, de la tendinţe Art e povera, Pop
art şi cinetice, îi îmbracă într-o formă conceptuală receptarea vizibilului.
Îngerii, reduşi la esenţă prin reprezentarea aripilor
multiplicate ca produs de serie, ca o marfă supusă distribuţiei, cu discrete
diferenţieri de o rafinată plasticitate, definesc universul artistic al lui Ilie Rusu, care îşi află sursele în experimentele
anilor 1960. Acesta le adaptează unor situaţii contemporane sau mai bine zis sunt
elementele experienţei sale sociale.
Calităţile dinamice ale cojilor de ouă aranjate în
cofraj, animate mecanic cu un sistem motorizat sau aripile de înger aşezate pe
umeraş, devenite în viziunea artistului un uzual element de vestimentaţie şi un
motiv artistic repetabil, supus şi el noilor tehnologii cotidiene, ne arată că
pentru Ilie Rusu esenţial este procesul de elaborare şi tehnica din subsidiar,
în care implică mişcarea, cinetizând o parte dintre creaţiile sale.
Ilie
Rusu s-a născut în 1956 în comuna Feleacu, judeţul Cluj şi este absolvent al
Institutului de Arte Plastice „Ion Andreescu”. Conferenţiar univ.dr. la
Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti, acesta este un tehnician
important din ceramica noastră.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu