Spectacolul
de culise
-despre grafica lui Ion Atanasiu Delamare-
Ion
Atanasiu Delamare este un vizionar romantic într-o lume dură şi nesigură, în
care şi-a permis să viseze, lăsându-şi arta pradă fantasmagoniei ivită din
chipul unor pustietăţi metafizice, populate de fiinţe dezorientate, vieţuind
într-un spaţiu atemporal în care plasticianul a ales să-şi anunţe estetica.
În
această lume imaginară, fabulosul devine tangent cu latura eminamente umanistă
a cosmosului, în care trăirea eliberată de ultimul semn impur se arată în
lumina sa pozitivă şi ingenuă.
Relaţionată
cu fabulosul subconştient al eu-lui, evocarea plastică a artistului se va
focaliza pe apariţiile ciudate ale unor fiinţe şi păsări, obiecte inventate sau
cunoscute de noi, semne cu o simbolistică profundă, ce redau sub forma unei
ambianţe de carnaval, jocul omului în circumstanţele unui univers oniric, ce
denotă o bucurie a vieţii, în contextul unei permanente reverberaţii a
sufletului.
Arta
lui Ion Atanasiu Delamare surprinde prin disponbilităţile lirice, lumea lui este
şi nu este, se iveşte şi dispare în fragmentele compoziţionale tensionate,
dinamice, zbuciumate.
Uneori
întreg câmpul imagistic anunţă o eliberare a omului din corsetul restricţiilor
pentru o scurtă reîntoarcere la spiritul ludic, deşi anxietatea se relevă în
comportamente difuze, inexplicabile.
Suprarealismul
se suprapune adesea expresionismului, comicul se alătură tensiunii dramatice,
iar artistul ne avertizează că lumea în care trăim este una a dezintegrării
relaţiilor interumane, din această perspectivă având o conexiune directă cu
opera lui Kafka.
Adevărata
comunitate a fiinţelor atanasiene poartă în sine discrete accente burleşti,
ivite din matca unor linii expresive, ce conturează chipurile împietrite ale
personajelor, a căror nelinişte este trădată de gestica dinamică şi de iluzia că
noi înşine suntem rătăciţii acestei lumi. Observaţia definitorie pentru acest
orizont plastic o face criticul Gheorghe Vida, spunând că Ion Atanasiu aduce în
prim plan o umanitate modelată de un sentiment tragic, compusă din personaje
articulate inextricabil într-un mediu derizoriu.
Şi
Luiza Barcan a surprins metamorfozele din care este plăsmuită neliniştea
sufletelor atanasiene, vorbind despre ele ca despre o lume carnaval,
tragic-carnaval, tragi-comică, de tot râsu-pânsu. Acestea sunt de fapt chiar
limitele fiinţei pe care graficianul le parcurge în fiecare lucrare, de la starea
de refulare la extaz, de la desen la gravură, în situaţia raportării şi
extinderii viziunii sale estetice asupra capacităţilor volitive ale omului, în
paroxismul unor situaţii supuse perisabilităţii şi trecerii timpului.
Personajele
îşi afirmă dedublarea în figuri ce privesc cu uimire ambientul singurătăţii
lor, de multe ori apariţiile iluzorii, discrete, ale ciudatelor fiinţe, se apropie
de domeniul neobişnuitului. Grimasele, tristeţea, veselia, împăcarea cu sine,
devenirea şi pustietatea înlocuită uneori de sugestiile unor elemente umane,
fac din această lume un reflex al trăirilor noastre subconştiente.
Biografia
artistică a lui Ion Atanasiu Delamare este rezultatul unor pasionante lecturi
literare şi a unei îndelugate experienţe de grafician, care
l-a
proiectat ca artist în zona unei originalităţi cu surse în şcoala românească de
grafică.
Desenatorul
Ion Atanasiu se înscrie în ereditatea lui Vasile Kazar, adăugând, ca o notă
personală, imaterialităţii şi narativului, o consistenţă a culorilor luminoase şi
o jovialitate cu accente bonome ale chipurilor. Studiind cu Ioan Untch, a cărei
artă era supusă mai degrabă raţiunii decât subconştientului, artistul a
asimilat din rigoarea acestuia echilibrările compoziţionale, siguranţa
desenului, iar de la Kazar a preluat noua modalitate de figurare a spaţiului. Peste
acestea, a suprapus de-a lungul anilor, propria sensibilitate şi viziune.
Creaţia
sa de până acum poate fi definită ca unitară din punct de vedere stilistic şi
tematic.
Hârtia,
specifică imprimării tehnicilor de gravare, dar şi sticla care, cu
preţiozitatea şi elegantele sale trasparenţe şi reflexe, sunt utilizate de
plastician ca suporturi pentru formele, culorile şi liniile desfăşurate ritmic
pe întreaga lor suprafaţă. Intersectându-se
cu structura discursul imagistic, acestea lasă echilibrului dintre plin şi gol
o mai mare expresivitate în dezinvoltura şi libertatea exprimării, în potenţialul
ludic şi în descrierea expresiei umane.
La
Ion Atanasiu Delamare, grafica, prin laviurile delicate, are o exaltare lirică
remarcabilă, iar gravura, o profundă sobrietate prin cromatica reţinută şi incizarea
în placa de metal.
Lumea
angoasată, dominată de aspectele ei burleşti şi devoţiunea artistului pentru
jocul copilăresc al oamenilor, dar şi pentru comuniunea umană aflată sub masca
dramelor ascunse de codificările eului poetic, permit exaltarea delirantă a
personajelor, unele în atitudini convulsivante, altele în pragul melancoliei, aspecte
întâlnite mai ales în gravură, căci în desene şi în pictura pe sticlă, artistul
lasă loc domeniului senzitiv al frumuseţii şi poeticului personal.
Tentativa
fiinţelor de a căuta şi a găsi lumea ideală, solidaritatea lor în refuzul
vieţii zilnice şi în teama de real, devin spaimele devoratoare ale figurilor
atanasiene, concentrate uneori într-o singură parte a lucrării, alteori fiind
grafiate pe întreaga pagină.
Această comedie aparentă înlătură anecdoticul
la o privire atentă. Linia fină, extrem de delicată, descrie deformarea lumii,
cu aluzii la dezghiocarea viselor şi la o stranie senzaţie de neobişnuit,
propunând o tipologie umană specifică, ieşită din realitate, în permanentă
deplasare năvalnică pe orizontală şi spre o ţintă imprecisă, dar raportată la o
neliniştită contemporaneitate. Codul gestual al acestei specii umanoide se desprinde
de cotidian, dar se desfăşoară fără nici un fel de agresivitate, atitudinea
prietenoasă anunţată de personaje, apoi veselia, desfătarea, încântarea afişate
de acestea în spaţiul pe care îl traversează, lasă un semn de întrebare asupra
incertitudinilor omului actual, dezorientat şi nesigur.
Ochiul
cuprinde dintr-o singură privire
spectacolul de culise creat de personajele imaginate, gramatica viziunii şi
subtextul făcând o trimitere autoreflexivă spre identitatea personală a
artistului Ion Atanasiu Delamare. Claritatea imaginii şi acordul între zonele
albe, libere şi cele desenate, fantezia tonală în acord cu cea imaginară,
stabilesc o puternică legătură a desenelor cu resorturile lăuntrice ale fiinţei
sale, evocată în fiecare compoziţie în armonii contrastante, exaltate de
eleganţa ductului linear, creator al unor forme şi momente artistice irepetabile.
Ana
Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu