Expoziţia
„Echinox” a artistei Victoria Cornelia Dedu
la Elite Arte Gallery
Compoziţiile din expozitia „Echinox” au în comun
expresivitatea culorii, accentuarea subiectului plastic în mase de pastă
structurată într-o schemă de ansamblu construită stiinţific, care se desfaşoară
de la zona analiticului, pană la suprafeţe sintetice, de respiraţie expresivă a
câmpului imagistic. Proiectul vizual al Corneliei Victoria Dedu este legat de
temele clasice ale picturii. Portretul, abordat in mod exceptional, natura
statica, motiv de atelier, şi peisajul în plein-air, cea mai îndragită temă a
sa, îşi află sursele stilistice în estetica interbelică. Spre deosebire de alte
expuneri, structurate cromatic pe griuri colorate, lucrarile de la Elite Arte
Gallery sunt peisaje şi flori în tonalitaţi vivante, în care sugestia culorii
este imperativă, încorporând în sine energia emoţionala şi dinamismul
mijloacelor de expresie accentuat prin amplitudinea alternanţelor recurente de
armonii formale şi cromatice, asimetrii si echilibrări compoziţionale ce
sugerează atmosfera specifică peisajului natural.
Cornelia Victoria Dedu își organizează spațiul vizual
conform unor criterii pe care școala românească de pictură i le-a amprentat în
memorie. Folosind perspectiva, atenta observare a motivului, contraste
cromatice sau nuanțe exuberante, deseori expresioniste, așezate în gesturi
directe, largi, care fac să respire spațiul compozițional și să aibă impact
direct asupra privirii noastre, constatăm că artista preferă subiecte clasice,
abordate într-o modernitate a stilului practicat, detectabil în pensulaţie,
atmosfera de culoare, trăirea autentică în mijlocul naturii, simbioza cu
aceasta. Spontaneitatea expresivă alternează cu analiza petelor cromatice,
sensibilitatea exteriorizată în tușele largi
contracarează fragmentele materiei abundent aşezată, evidentă în
lucrările cu flori apropiate de zona abstractului ca interpretare a motivului.
Peisajele sunt indisolubil relaționate cu habitatul
uman. Misterul unei locuințe cu arhitectură arhaică este accentuat de un vas
antic, de obicei o amforă („Amfora casei”) cu rol protector amintind de o lume conservată
în datele ei tradiționale.
La un moment dat interpretarea figurativă devine mai liberă,
accentul cade pe culoare în tot mai mare măsură. Florile se abstractizează,
devin structuri de pastă picturală rezultată dintr-o materie suculentă, așezată
cu generozitate în formaţiuni vibrante, ataşată de un climat afectiv, care să
ne îmbie.
Compozițiile cu personaje sunt foarte diferit
structurate. Atitudini diferite ale ființei feminine, treceri de la o stare la
alta, de la melancolie şi latență, la așteptare şi apoi la o poziţionare
frontală a „Autoportretului” neutralizat de sugestia unor elemente de o
cromatică puternică aparținând naturii statice, care pun în evidență chipul și
îl neutralizează. Figura, realizată pe tonalități de griuri, pare că se află în
planul al doilea al imaginii, iar fructele levitează în jurul ei.
Peisajele evocă de cele mai multe ori așezarea umană,
având ca centru de interes un detaliu al habitatului relevat în forma cubistă a
unei case îşi schimbă direcţia de abordare şi prezintă o întreagă așezare
privită din perspectivă plonjantă ori de jos în sus. Unghiurile de redare a
imaginilor caută aspecte inedite ale zonelor rurale, panoramic studiate,
concentrându-se deseori asupra unui amănunt pe care artista îl întoarce pe
toate fețele formale, cromatice și luministice.
Victoria Cornelia Dedu are un anumit tip de pensulație.
De la analiza tușei impresioniste până la cea
gestuală, expresionistă, ne transmite stări, idei,
fără a distorsiona realitatea interpretată. Lucrarea „Castelul” ne demonstrează
că ereditatea postciucurentistă este încă activă, dar pictoriţa ne propune o
schimbare de direcţie stilistică păstrată în matca expresionismului, însă
deosebită prin constrastele sidefate, suprafeţele de culoare foarte luminoase,
printr-o structurare condusă până în
pragul subiectivismului ca interpretare, dar păstrată discret în nota stilizată
a figurativului.
„Echinox” este o expoziţie unitară, gândită în datele
ei tehnice astfel încât să ne convingă, încă o dată, că Victoria Cornelia Dedu
îşi selectează cu multă atenţie lucrările, pentru a contura admirabil o simeză
concepută a fi şi de sezon, dar şi cu date estetice remarcabile.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu