„Adesea se ascunde un vulcan sub masca
frumuseţii”
-Paul
Hitter şi pictura socială-
Pictura
lui Paul Hitter este originală, prin actualitatea şi sincretismul subiectelor
abordate, apropiindu-se de linia unei arte sociale, tangentă în mare parte cu
pop-cultura. Sursele sale se află în estetica imaginilor de pe cărţilor de
tarot, care stau la baza stilului său, autointitulat expresionism
balcanic.
Fiind
exponentă a unei tendinţe inspirată din viaţa ţiganilor, pictura practicată de
artist se află sub semnul excentricului, amintind de caracterul nomad al unei
populaţii reprezentată în datele ei identitare, legate de costume exotice, viu
colorate, de anumite obiceiuri ce ţin de tradiţii şi de suferinţe care relevă
partea ascunsă a sufletului.
Rromii
care îl inspiră pe Paul Hitter sunt vecinii noştri, colegii, prietenii, sunt prezenţi
printre noi încercând să-şi păstreze formele culturale autentice, iar pictorul
completează această perspectivă.
Etnia
tiganilor nu este singura latură vizuală la care se raportează artistul. Aceasta
este de fapt partea pozitivă, poezia picturii sale. Paul Hitter a ales să evoce
şi un segment social care vizează lumea interlopă măruntă, cu efecte negative
asupra populaţiei. „Hoţii de buzunare din trasportul în comun din Bucureşti”,
„Alba-neagra”, „Păcănele”, „Aurolacii”, „Contrabandă”, „Recuperatorul”
reprezintă categoria „şmecherilor” caracterizată prin eludarea permanentă a
normelor morale şi juridice unanim admise, prezentat ca specificitate a colectivităţii
româneşti.
Mai
mult decât o simplă sursă de inspiraţie, punctul de plecare al picturii lui Paul
Hitter vorbeşte despre suferinţele familiei contemporane, despre implicaţiile
canonice şi juridice ale omului, despre forţele demonice omniprezente.
Dramele
existenţiale narate cu mijloacele picturii stau alături de o anumită formă de
libertinaj verbal, tradusă în inscripţii justificatoare, care explicitează
imaginea ce pare să sfideze regulile sociale şi uneori buna cuviinţă, pictorul acordându-şi
formele de libertate, potrivite temperamentului său. Sugestiile licenţioase
sunt argumentate, exprimând o situaţie dată, o circumstanţă legată de un fapt
social. În realitate, artistul are îndolieli asupra existenţei şi ochiul său
atent este cinic în raport cu împrejurările necontrolate ale vieţii umane, în
contextul lumii actuale.
Femeia
este un subiect predominant în abordările lui Paul Hitter, fie sub forma
portretului integrat în compoziţii decorative ample, fie reprezentând explicit chipul
care i-a servit drept model, ori sub
forma unei idei, a unui gând, pictorul având grijă, de multe ori, să-i inscripţioneze
numele: „Rona Hartner”, „Narcisa”, „Zaraza”, „Katyusha”. Identitatea femeii în
societatea contemporană, variabilitatea statului acesteia şi schimbarea
mentalităţii sunt sugerate de compoziţiile „Miss Diaspora Sovietika”, „Miss
Diaspora Afghanistan”, „Miss Diaspora Congo”, „Miss Diaspora Peking”, „Miss
Piranda, dar şi în lucrări unde este prezentată ca practicantă a celei mai vechi
meserii din lume.
Însă
majoritatea subiectelor rămân inspirate din lumea ţigănească, o tagmă
controversată şi misterioasă prin cutume. În timpul studiilor la Munchen, Paul
Hitter s-a apropiat de această grupare marginalizată, el însuşi considerându-se
un izolat.
Condiţia
socială, asemănătoare a artistului cu emigranţii rromi, a devenit un context favorabil
implicării sale în filosofia de viaţă a acestora, care a devenit proiectul său
vizual.
Pictorul de origine româno-germană este format
la altă şcoală şi nu se înscrie în arealul estetic cu care ne-a obişnuit
cultura românească a domeniului. Învăţând la Munchen, pare un neconvenţional ce
are o viziunea neobişnuită pentru manifestările artei locale, ieşind din
tiparele picturii noastre, pe care le-a cunoscut prin studiile la Liceul de Artă „Nicolae Tonitza” din
Bucureşti, apoi prin contactul cu Academia de Artă din acelaşi oraş, frecventată
o scurtă perioadă.
La
vârsta de 22 de ani, Paul Hitter pleacă în Germania ,
iar una dintre cele mai interesante lucrări create aici, care ne vorbeşte
despre drama exploatării minorilor, este „Begging Berlin”, portretul unei copile
iugoslave de etnie tigănească, a cărei viaţă se proiectează pe fundalul unei
poveşti triste. Aceasta, pentru a câştiga un ban, stătea în faţa atelierului
său şi cânta la armonica furată de un necunoscut. Compoziţia inspirată din „Fetiţa
cu chibrituri” al lui Hans Christian Andersen este imaginea copiilor fără copilărie, marcaţi
de indiferenţă. Din punct de vedere stilistic, viziunea expresionismului
balcanic este deja conturată aici, dând tonul demersului plastic ulterior.
Paul
Hitter are o privire integratoare asupra universului artei. Se exprimă aşa cum
simte, pune în joc trăirile umane, aplatizează, decorează, creează profunzimi
ideatice, aşează culoarea în starea ei pură sau foloseşte acorduri cromatice
foarte rafinate, dramatizează şi satirizează, îţi transmite o încărcătură
estetică derutantă amintind expresia picturii
lui Henry Mattisse, lui Gustave Klimt şi a Fridei Kahlo. Fiecare dintre cele
trei viziuni au reminiscenţe în abordările ornamentale şi compoziţionale ale
lui Hitter, fără a-i ştirbi cu nimic originaliatatea.
Artistul selectează aspecte din viaţa zilnică a
ţiganilor, această etnie evocând în pictura sa caracterul balcanic, oriental
prin buna dispoziţie, prin modul în care le sunt împodobite corpurile, prin
elementele de magie şi vrăjitorie care aparţin supranaturalului, demonstrând
cum o formă populară de manifestare se integrează unei producţii artistice.
Simboluri
precum cuţitul, zarurile, tatuajele, flăcările ritualice şi flacăra iubirii,
credinţa în Iisus, ochii, inima, craniile atrag atenţia alături de activităţi
precum cântatul, ghicitul în cărţi şi în sfera magică, descântatul, apanajul
frumoaselor pirande împodobite cu fast.
Tragediile existenţiale ale acestei populaţii sunt
evocate în multe lucrări ale artistului, unde intuim stări de spirit şi momente
emoţionale redate prin intermediul tensiunilor coloristice. „Getto” reprezintă o
ţigancă alăptându-şi copilul, o scenă amintind de dramele celui de al doilea
război mondial, când ţiganii au fost deportaţi, închişi în lagăre, folosiţi ca
sclavi, fiind schinjuiţi şi ucişi de frig, foamete, tifos. Dar nu numai dramele
sociale, ci şi cele conjugale se află în vizorul artistului. „The Cheating
Husband” este o lucrare având în centru pe nevasta ţiganului decepţionată, aşteptându-şi
soţul infidel. Spălând rufe, găseşte pe cămaşa acestuia ruj de pe buzele altei
femei. Nori şi furtună se abat asupra sufletului său, întărind caracterul
metaforic al picturii.
Lumea
ţigănească nu-i dă pace lui Paul Hitter, elementele ei fiind încorporate în
identitatea artistului: în imaginea pe care o afişează despre sine, în vestimentaţie,
privire, tatuaje şi unele atitudini comportamentale ce par a fi ţigăneşti, în
sensul bun, vreau să spun. Adică artistul
este asemeni personajelor sale şi îi stă bine aşa, acest lucru făcându-i
plăcere şi inspirându-l.
Paul
Hitter este încă tânăr, iar viziunea determinată de o conjunctură, de o
gândire, de o căutare a originalităţii, se află în derulare. Senzaţionalul acestei
picturi apare la nivelul expresiei, în primul rând prin tematică, prin
cromatica violentă şi prin şocul lingvistic determinat de unele inscripţii cu
limbaj subcultural, reflectând atitudinea de revoltă a artistului faţă de
aspectele marginale ale societăţii legate de sex, politică, jocuri de noroc...
Însă
lucrările de început au o direcţie stilistică total diferită. Reprezintă
personaje, situaţii, foarte rar decorativul îşi face apariţia. Au un mai
pronunţat caracter pictural. Descriu de obicei un personaj folosind petele mari
de culoare şi sinteza, iar expresia acesteia nu este atât de sălbatică.
Armoniile cromatice sunt rezultatul unor interpuneri contrastante, denotând
agresivitatea şi drama. Chipuri fantastice, aproape monstruoase sau
interpretate într-o notă reducţionistă, de un expresionism ponderat definesc
debutul său.
De
la acestea, Paul Hitter trece la un grafism mai accentuat. Importanţa acordată petei de
culoare este înlocuită cu întâietatea liniei trasată în intensităţi gradate de
simpla urmă a unui instrument cu vârful foarte fin, descriind uneori delicate filigrane
şi trăsături diferenţiate ale pensulei.
Decorativismul
picturii sale şi opulenţa nuanţelor puternice, caracterul grafic şi amănuntul,
capacitatea de analiză, răbdarea de a acoperi suprafaţa, inscripţiile care se
integrează foarte bine în compoziţii, fac parte din etapa de acum. Ritmul este
o regulă fundamentală în succesiunea şi dinamica elementelor aşezate la distanţe
aproape egale, conform traseelor ordonatoare ale spaţiului compoziţional, conceput
după principiul „horror vacui”.
Pe
lângă pictura de şevalet în ulei sau acril, Paul Hitter realizează printuri
semnate şi numerotate: „Bob Marley”, „Balkan Love”, „Begging Berlin”, „Long
Life Sailor”. Această ultimă imagine este reprodusă direct pe pânză din bumbac
pur, prelucrată apoi prin pictare directă şi protejată cu un strat transparent de
acril. Compoziţia, realizată în tonuri şocante, reprezintă un soldat sovietic
care a străbătut mări şi oceane şi, ajuns la ţărm, îşi îneacă tristeţea în vin
şi femei.
Fiecare
tablou are o poveste frumoasă, dar în egală măsură este o revoltă faţă de
societatea românească, faţă de vedetele care confundă meseria cu relele
moravuri, faţă de unele case de licitaţii de la noi.
Sâmbătă,
21 martie, la Artxpert, şi-a prezentat lucrările recente create în America , în
ultimele luni. Stilul rămâne acelaşi şi vine din interior, nu dinafară, ca şi
libertatea despre care vorbea în jurnalul din 16 februarie, 2015.
Ana
Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu