Câteva cuvinte despre pictura lui Matei Şerban
Sandu
Imaginea omului redată cu recuzita principiilor
artei umaniste şi într-un stil bazat pe un desen nesubminat de actuala morfologie
eliptică, din contră, inserat într-o structură geometrică, care echilibrează
spaţiul organizând suprafaţa astfel încât, proporţiile elementelor,
racursiurile, perspectiva, liniile de forţă să formuleze o orientare stilistică
evidentă, argumentează faptul că Matei Şerban Sandu are o preferinţă stilistică
clasicizantă, dar uneori merge şi spre postmodernitate din punct de vedere al
problemelor compoziţionale, atent reprezentate. Formaţia de gravor a artistului
a constituit o dată în plus reperarea soluţiilor adecvate picturii de şevalet,
peste care s-a suprapus cultura sa umanistă, vizibilă în căutările
plastice. Analogiile cu personaje şi epoci trecute, situaţii diverse,
implicarea misterului şi a imaginaţiei, prin sugestia unei idei sau figurarea
explicită a unor obiecte sau personaje aşezate în contextul unei impenetrabile provocări,
fac rocade neaşteptate şi încurcă privitorul în descifrarea ambianţei narative,
care stimulează închipuirile noastre şi ascunde
lumi, gânduri, taine de nescifrat. Artistul coboară până spre contemporaneitate
cu situaţiile sociale evocate. Aşa am defini în general pictura lui Matei
Şerban Sandu
Aceste lucruri nu se întâmplă în autoreprezentarea
trăsăturilor faciale unde remarcăm, pe lângă picturalitatea şi simplitatea
monumentală a lucrării, o tensiunea interioară citită în vehemenţa privirii,
asemănătoare unui animal de pradă sau a unui om hăituit.
Este consternantă starea în care s-a surprins Matei
Şerban Sandu şi antagonică firii sale blânde, poate doar aparent. Contrar altor
compoziţii, „Autoportretul” este o paradigă a sinelui, o reprezentare a uneia
dintre faţetele umane, o refulare apărută pe masca omului la un moment dat.
Fiind o imagine declarativă despre artistul
aflat la maturitate, accentul cade pe trăirea
profundă, pe privirea cu o gravitate relevantă pentru lumea sa interioară, ceea
ce denotă o tentă dramatică, accentuată de tenebrosismul tehnicii alese. Alternanţa
dintre lumină şi umbră, eclerajul care îi evidenţiază figura cu efecte
barocizante sunt convingătoare pentru resemnarea în urma unei drame întâmplate
recent.
„Autoportretul” vorbeşte despre un om împăcat cu
sine, cautând adevărul, individualitatea interioară, dezvăluind stranietatea şi
spiritul său cartezian. Din luciditatea cu care se priveşte, ne imaginăm că
afirmaţia „m-am jucat creând impresii
false despre mine” este doar o alăturare de cuvinte, care nu se probează aici.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu