Florile lui Corneliu Drăgan-Târgovişte
Alături de peisajele citadine, care primează ca
preocupare în creaţia lui Corneliu Drăgan –Târgovişte, florile ocupă un loc
important, fiind subiecte de sine stătătoare, aşezate în vaze sau compuse în
ambianţa unor elemente care le fac adevărate naturi statice.
Lirismul şi plasticitatea, latura exuberantă a
fiinţei artistului, măiestria şi emoţia reţinută devin componente ale
acuarelelor cu flori realizate într-un limbaj modern, gestual, dar subordonat
unei vaste experienţe. Macii şi trandafirii domină ca forme selectate din
arealul floral oferit de panoplia diversă a naturii. Alb şi roşu,
albastru-verzui şi verde, violet şi galben, irizări feerice tratate într-o
variaţie ce permite artistului să jongleze cu frumuseţea diluţiilor coloristice
de intensităţi diferite, evocă puterea avută de contrastele calorice, dar şi
delicateţea acordurilor cromatice de mare forţă expresivă. Atrăgându-ne prin
coloritul vivant, indiferent dacă expresia cromatică este dată de culorile reci
sau calde ori de tonuri mai potolite, florile artistului sunt posesoarele
liniştii sale lăuntrice. Tuşa are libertate şi în acelaşi timp control asupra
figurativului. Spontaneitatea şi energia degajată de forme generează o
naturalitate a gestului artistic. Elementele sunt simple, expresive, au forţă
cromatică, fiind supuse unei transfigurări ce emană un joc subtil al
metamorfozei. Apropierea de subiectul său este una afectivă, cu reflexe în virtuţile
de colorist, de rafinat mânuitor al laviurilor, al transparenţelor care
condiţionează variaţiunile tonale creând senzaţii optice. Vazele, tratate ca
structuri compacte din punct de vedere volumetric, reprezintă pata de culoare
statică, axa verticală şi suportul ce conferă monumentalitate imaginii.
Configurările obiectelor completează imaginea
florală ce contribuie, o dată în plus, la frumuseţea compoziţiei, fiind incluse
cu precauţia celui care cunoaşte importanţa structurii bine articulate a
desenului. Supuse reveriei, cu o implicare intuitivă şi cu forţa exerciţiului sintetic
îndelungat, artistul surprinde esenţialul, îndrăznind câteodată să îşi apropie
viziunea de zona abordării abstracte, Corneliu Drăgan- Târgovişte făcând
lizibile armonia şi echilibrul compoziţional ce se încriu în matca naturii sale
reflexive.
Aşezarea structurilor florale în planul
bidimensional evidenţiază orientarea spaţială a fiecărui element, fie că este
vorba de simple flori sau corole şi frunze dispuse în vecinătatea unor fructe a
căror proiecţie perspectivală guvernează registrul inferior al tabloului.
Uneori, Corneliu Drăgan-Târgovişte lasă spaţiul
alb al hârtiei să exalte coloritul formelor care doar vag amintesc de textura
fizică a modelului vegetal. Însoţite câteodată de ulcele cu instrumentele de
pictat ale artistului, florile, trandafirii, macii ori obiecte care aparţin
culturii etnografice cum ar fi lingurile de lemn cu motive tradiţionale
sculptate, creează imagini de forţă plastică, prin delicate sugestii vizuale,
calităţi remarcabile ale acuarelistului
Corneliu Drăgan-Târgovişte.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu