Expoziţie Marcela Smeianu
-Centrul Cultural UNESCO „Ionel Perlea” din
Slobozia-
-marţi, 14 iunie, 2016, ora 14,00-
An de an, Marcela Smeianu ne surprinde prin puterea
de muncă în faţa şevaletului, expoziţiile personale demonstrând faptul că
încercările sale stilistice se diversifică prin intermediul tuşei şi petei de
culoare, care acum devin mai libere, mai expresive, epurate de constrângeri
formale, ce i-ar putea limita artistei exprimarea directă şi dialogul cu
motivul plastic.
Abordarea modernă a spaţiului compoziţional
poposeşte deseori la graniţa dintre analiza atentă a elementelor selectate din
arealul vegetal, fie că este vorba de un peisaj sau un detaliu floral, fie că
detectează efemeritatea anotimpurilor germinative, făcând lizibile segmente
vizuale greu de surprins de ochiul neexersat. Pătrunzând dincolo de subiect,
Marcela Smeianu semnalează energii pozitive, emoţii, cu al căror arsenal
sugerează ritmuri cromatice şi tensiuni liniare din tuşe dezinvolte, cu o
uimitoare diversitate de la o lucrare la alta.
Cu toate că natura rămâne un bun profesor pentru
artistă, constanta abordare a acesteia a determinat o contrapunere a
experienţei sale între figurativ şi puterea de interpretare, preferând
stilizările, fragmentele expresioniste, gestualismul, funcţiile plastice ale
luminii şi nuanţelor, intim legate de sensibilitatea pictoriţei. Magia florilor
şi a ierburilor este redată în contraste diverse ce cuprind armonii, valori
cromatice contrastante, surprinderea unor expresivităţi preţioase ale câmpiei,
evocarea spiritului sălbatic printr-un joc de linii ritmate şi evidenţierea
laturii tandre a materiei prin acalmii formale şi cromatice, prin pete mari de
culoare inducând o dimensiune ludică şi abstractă, caracteristică unor lucrări
de până acum. Picturalitatea şi tendinţa grafică sunt prezente pregnant atât în
naturile statice, cât şi în peisaje, Marcela Smeianu apropiindu-se şi de zona
decorativului unde elementele de limbaj plastic sunt bine articulate, uşor de
urmărit în câmpul compoziţional.
Delicateţea acuarelei rămâne una dintre
slăbiciunile sale, pentru care laviul şi trasparenţele constituie o
demonstraţie de măiestrie şi de plăcere faţă de o specie dificilă a graficii. Şi în acest caz, individualitatea segmentelor
din natură sunt redate nu numai prin bogăţia de nuanţe, ci şi prin rezonanţe
terne, resursele vizuale nesfârşite ale Câmpiei Bărăganului devenind
inepuizabile. În 2016, tehnica pictoriţei s-a diversificat, alături de ulei,
acrilic şi cuţit, foloseşte spray în dorinţa de noutate, de descoperire a unor
mijloace care să îi definescă stilul.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu