-Carnivale, expoziție Andrei
Damo, la Cercul Militar Național-
Pictura lui Andrei Damo pornește
de la o idee prestabilită, având punctul de plecare în literatură, în atitudini
ale personajelor contemporane sau în tradițiile unor culturi. Eminamente
umanistă și figurativă, cu aserțiuni în zona abstractului, arta sa se bazează pe secretele desenului, din
care nu lipsește cea de a patra dimensiune, timpul. Monumentale scenografii și
note barocizante caracterizează compozițiile de gen, naturile statice și
portretele care, locuind spațiul fizic al tabloului, compun o lume secretă,
plină de taine și labirinturi. Andrei Damo ne-a invitat la carnavalul venețian,
dar, mai ales, ne propune să observăm diversele măști ale acestuia și variatele fațete ale omului, evocate prin
intermediul portretului mascat, un reflex al dedublării ființei. Alături de aplicarea plată a culorii, pictorul
utilizează și tușe ritmice, fragmentate, o concesie în favoarea expresiei
plastice descriptive, care nu este o atitudine nouă față de abordările de până acum.
Acest fel de a așeza materia cromatică pe pânză, vine din preferința artistului
pentru stilul abstract, utilizat uneori ca accesoriu în anumite detalii,
amplificând cu ajutorul efectelor lui, puterea de expresie și tensiunile ivite
din jocul zecilor de pensulații, care învăluie și mai mult în mister, latura impenetrabilă a ființei. Pentru Andrei
Damo, chipul este un pretext de a jongla cu grafisme și culori, țesute pe o
structură rațională a imaginii. Rețele complicate de linii realizează o
corelație ingenioasă între planurile cromatice, lăsând valorile picturalității să
concureze cu semne scrise, suprapuse, cu
ecouri plastice în spațiul compozițional.
Acestea analizează vestimentația personajelor, creând trasee de culoare și
scriituri schițate cu pensula într-un soi de grafisme, aflate în antiteză cu tratrea
drapajelor rochiilor de carnaval, peste care lumina strălucește, creând volume din
formele ivite și abandonând umbra în cutele texturii pictate cu măiestrie. Concordanțele
dintre personajele aparținând unor straturi sociale diferite, sunt observații
directe ale artistului, care sunt alăturate uneori, după noțiunile unui
pamflet, tratat cu discrete și inteligente ironii, alteori, Andrei Damo privind
în interiorul experiențelor sale, scena dramatică a lumii. Pictura sa este
fundamentată pe reactualizarea figurativului, aflat sub impulsul ideii de
perfecțiune a formei, fie că investigarea se află în acord stilistic cu
precepte renascentiste, incluse în compoziții mai echilibrate, statice, fie că
o anumită recuzită implică variabile structurale ale imaginii, cu trimiteri
spre teatralitate, prin scene ce nu aparțin cotidianului, ci asociațiilor
mentale ale artistului, punând în discuție situații și concepte. Formele sunt
articulate unei arhitectonici solide, dând impresia, prin jocul de volume, că ies din tablou. Nu lipsesc însă, nici
asimetriile barocizante, subordonate unor scopuri simbolice și estetice.
Capacitatea artistului de a ordona elementele și de a le combina astfel
încât, mesajul să inițieze întrebări și
explicații, îndoieli și nedumeriri, lasă loc unor presupuse răspunsuri, în care
se întrevede antagonismul dintre latura divină și demonică a ființei,
transformând viața în incertitudini și speranțe. Expoziția „Carnivale” deschisă de
Andrei Damo la Cercul Militar Național, aduce în prim planul operei sale de
până acum, dramele existențiale ale omului care, sub aparențele unui spectacol
plastic dominat de fragmente de
petreceri, parade și baluri mascate, ne amintesc de una dintre cele mai
spectaculoase manifestări care celebrează
artele și tradițiile medievale de la Veneția. În tablourile sale buna
dispoziție ascunde neîmplinirile omului,
costumele fiind doar punctul de plecare pentru un întreg demers ideatic
și plastic, îmbinând conture precise ale elementelor cu implicațiile emoționale
ale pictorului, corectitudinea desenului cu farmecul cromatic. Pelerinele
masive folosite de vechii venețieni
pentru a se acoperi de frigul iernii, constituie pentru Andrei Damo același
motiv de reevaluare a potențelor expresive ale culorii saturate la maximum,
neutralizată cu griuri, permițând și chipului mascat să evoce aceleași
plasticități cu accent pe tonalități pure, așternute cu pensula astfel încât,
alăturările contrastante să aibă o arie de comunicare elaborată cu unitatea
spațiului compozițional. În procesul de investigare al imaginii, Andrei Damo
are bucuria de a-și sintetiza cele două direcții stilistice preferate,
nonfigurativul și realitatea, ambele evocate în modul cum problematizează
portretele de femei mascate. În partea superioară a imaginii, pensulații
rapide, subțiri și scurte, tratate într-o debordantă policromie, descriu o zonă
total abstractizată a tabloului, reprezentând, de fapt, pălăria personajului,
dar marcând stilul pictural de început al artistului. Chipul, indicat prin
substitutul figurii, masca, înzestrată cu sugestii cromatice variind de la
albul, reflectând aspectul dramatic al reprezentărilor carnavalești, la roșu,
cu trimitere exactă spre lumea lupanarelor, ne redirecționeză atenția spre
diferitele texturi, care înlătură monotonia imaginii și se desfășoară ținând
cont de mecanismele fizice și psihice ale tonurilor, de contrastele de culori
pure, simultane și succesive, alternări de forme și linii în scopul creării
diversității, acționând senzorial asupra
privirii noastre. Ecourile Carnavalului de la Rio, prezente în câteva lucrări,
impun un alt tip de mască, unde observăm tendința de metalizare a materiei
cromatice și un factor elegiac, prin utilizarea griului și albastrului, frecvente în pictura lui Andrei Damo. Prin instantaneele
de sărbătoare preluate de la venețieni, acesta fixează un personaj sau două,
costumate, în atitudini teatrale amintind carnavalul, manifestare care se desfășoară
cu două săptămâni înainte de Sfintele Sărbători Pascale, marcând intrarea în
post, tiltul expoziției „carnivale”, însemnând „adio carne”. Însă libertatea și libertinajul permis de această
sărbătoare și marcat de încurajarea anonimatului și de atmosfera de viciu și
desfătare, sunt relevate, la nivel simbolic, în multe lucrări de artistul care,
cu anumite rezeve, redă intimitățile comportamentale ale omului, atitudini
sociale, obiceiuri, tradiții medievale ale orașului lagunelor. Domeniul vizual
selectat de Andrei Damo se oprește la un moment dat asupra naturalului, regăsit
în figurarea nudului, a femeilor voluptoase, a căror anatomie este analizată în
termenii frumuseții, dar și ai senzualității. Provocatoare și înzestrate cu
atributele condiției personajelor interpretate, acestea dezvoltă alt aspect al
carnavalului, continuând mesajul pe care îl implică masca. Situându-le în
ambianța dezlegării la cele lumești înainte de post, pictorul pune în relație conținutul de idei și
amplele posibilități plastice ale compoziției, permițând desenului ferm să se asociaze, în mod
fericit, cu severitatea tratării anatomiei presărată cu ecleraje, cu
organizarea laborioasă conținând perspective, personaje masculine în penumbră
sau explicit implicate în subiect, dar creează și lucrări cu puține elemente ,
caracterizate prin claritatea formelor și planurilor, în care, un singur model
feminin, este redat cu definiția seducțiilor lui.
Având reper de localizare al
acțiunii deschiderea unei ferestre, prin care vedem albastrul închis al
înserării, tănăra cu părul ondulat în spiriutul picturii leonardești, este rezultatul
rezolvării unei problematici plastice a analizei raccourci-urilor, soluționate
admirabil. Adolescenta este repictată în alt tablou într-o esoterică atmosferă
de clarobscur, cu umbre mângâind chipul și gâtul, artistul folosind același cadru imagistic, dar altă postură,
alte rafinate nuanțări al tehnicii sfumato.
Numai tonalitatea bleu a mărgelelor și lumina căzând pe bustul senzual atrag atenția în planul apropiat, permițând înlănțuirea matematică a planurilor compoziționale, unite de centrul de interes fixat pe subiect, echilibrate de factura constructivistă a termenilor plastici, completând valorile susținute predilect de griuri și culori locale.
Numai tonalitatea bleu a mărgelelor și lumina căzând pe bustul senzual atrag atenția în planul apropiat, permițând înlănțuirea matematică a planurilor compoziționale, unite de centrul de interes fixat pe subiect, echilibrate de factura constructivistă a termenilor plastici, completând valorile susținute predilect de griuri și culori locale.
Autoportret. Figura umană și
omul, ca entitate spirituală, constituie o preocupare permanentă a creației lui
Andrei Damo, atent la reprezentarea stării interioare, la evocarea unui mesaj
sau a unei situații cu aluzii la spectacolul
lumii. „Autoportretul” în armură de cavaler medieval, este o trimitere spre genealogia
artistului, dar, mai mult decât atât, o introspecție în trăirile personale, o
rememorare a experiențelor existențiale trecute, transpuse în datele unei
evocări baroce, pline de misterul și teatralitatea unei scenografii riguros
argumentate. Andrei Damo, cu figura efilată a unui ascet și barba albă, care îi
caracterizează fizionomia, are privirea îndreptată în jos, imaginea părând un
moment de aducere aminte, susținut de reprezentarea ecvestră din planul secund,
în care personajul se uită în urmă într-o ipostază de rememorare a veacurilor.
Curajul, grația, vitejia, simbolizate de prezența cabalină, care este înzestrată
cu puteri miraculoase, prevestind războiul prin însăși mistica
încorporată în structura sa ideatică, reprezintă componentele acestui tablou
care ne vorbește despre civilizația medievală, marcată de prezența cavalerilor
și de războinici călare, idealizând loialitatea, etica, credința, virtuțile
masculine ale cavalerismului. Această introspecție în trecut, prezentată și ca
un studiu de mișcare, aflat în contraponderea autoportretului static și în
plină pagină, prezintă o scriitură gestuală pe suprafața cadrului părând un
tablou în tablou, multiplicând spațiul compozițional și evidențiind o linie
meandrată și continuă, regăsită la modul mai analitic și mai exact în zalele de
la gât și de la mâini ale costumului. Corespondențele elementelor de
limbaj plastic, diferit impuse aceleiași
compoziții, ritmează ansamblul plastic, vorbind despre complexitatea căutărilor
de soluții, care barocizează viziunea artistului. Atenția pentru detalii, mai
ales pentru strălucirea metalică a vestimentației, pentru împletitura
filigranată a unor părți ale armurii, este alăturată în scopul echilibrării
compoziționale, fondului sintetic al
lucrării, care neutralizează, prin tonul surdinizat, de frescă, structurile
compoziționale, concepute pe două registre, distincte prin așezarea
perspectivală. Sprijinindu-se cu mâna dreaptă pe spadă, pictorul realizează o
cercetare anatomică în ceea ce privește palma, sabia de la brâu, acoperită de
brațul stâng, topindu-se într-un efect de sfumato. Acest „Autoportret” se integrează
proiectului „Carnivale”, în ideea în care artistul devine, prin particularitățile sale
existențiale și creatoare, parte din dramele lumii și din spectacolul ei
inerent. Cu toate acestea, Andrei Damo nu se rezumă în a face o aluzie discretă
la virtuțile masculine ale cavalerismului, ci strămoșii săi războinici ar fi
cei care astăzi îl determină pe artist să devină continuator, fie și la nivel
conceptual, al unor vechi precepte aparținând perfecțiunii ființei, în care nu
credem, dar spre care ne îndreptăm.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu