Sculptorul Aurel
Vlad
Situaţiile apocaliptice îl determină pe
om să îşi ridice ochii spre Dumnezeu cerând îndurare.
Proletcultismul a anulat şi această
ultimă speranţă, făcând din eşec o victorie asumată asupra sufletelor. Puterea
spiritului colectiv în momentele de maximă tensiune l-a determinat pe Aurel
Vlad să reevalueze înspaimântatoarea putere a multimii şi forţa ei în
reinventarea lumii apologetice.
O civilizaţie imperfectă pentru om, cu
fisurile ei implacabile şi degenerative, cu atitudini dintre cele mai
subiective, îl transformă pe Aurel Vlad într-un sculptor clasic din perspectivă
antropocentristă şi într-un avangardist actual prin stilistică şi prin contextul
de problematizare a proiectului artistic propus, structurat riguros şi unitar.
Ansamblul sculptural „Cortegiul
martirilor” este o compoziţie reprezentativă pentru creaţia sa, înscriindu-se
în demersul conceptual de factură instalaţionistă. Fiind în esenţă o cercetare
asupra gestului uman determinat de o suferinţă care pune în discuţie
nesiguranţa şi fragilitatea destinului nostru, acest grup, amplasat în curtea
Memorialului Victimelor Comunismului şi al Rezistenţei de la Sighet este un
omagiu adus damnaţilor totalitarismului, prin reevaluarea unui aspect
aparţinând istoriei noastre recente. Raportul omului cu societatea şi
explorarea dramelor profunde pe care acesta le-a trăit sub dictatură devin în
lucrarea lui Aurel Vlad punctul culminant al unei psihologii conduse în afara
reperelor. Cele 18 personaje din bronz care alcătuiesc grupul statuar, amplasat
simbolic în curtea închisorii de exterminare, evocă nu numai izolarea umană, ci şi solidaritatea, în ambianţa
celor mai inumane condiţii determinate de ura sistemului şi dispreţul faţă de elita
politică şi intelectuală.
Direcţia acestei compoziţii se
integrează unui context cultural şi social mai larg, care cuprinde holocaustul
de la Varşovia devenit, la un moment dat, un reper pentru viziunea Magdalenei
Abakanowicz sau revolta aşa cum a intuit-o Jane Frere reactivând motivul mulţimii.
Aurel Vlad se alătură celor două nume, cu menţiunea că pentru sculptorul român important
este grupul care se desprinde de
mulţime, având caracterele sale identitare. În acest sens, „Cortegiul
Sacrificaţilor” este o formaţiune distinctă, conjuncturală, cu elemente
similare, ce acţionează asupra spaţiului în sine prin tensiunea gesturilor
difenţiate de disperare, conform infinităţii trăirilor particulare, unice, care
implică spaime şi suferinţe, actul existenţial fiind dramatizat de artist prin reacţiile emoţionale evidente în
gestică.
Nenorocirile implică îndumnezeirea şi
rugăciunea care apar sub mai multe forme în „Cortegiul Sacrificaţilor”. Cea de
tip brâncuşian prin suprimarea mâinii, personajele „orantă” sau cu mâinile la
ochi ori cu umerii căzuţi şi palmele grele, cu trupurile livide şi totuşi de
puterea cotraforţilor, cu privirea în
pământ, executând mişcări combinatorii ale braţelor ce invadează golul cerului cu
accentele lor de linii drepte şi frânte, amintind corpurile istovite ale deţinuţilor
purtate ca nişte poveri de care aceştia ştiau că vor scăpa prin înfometare, tortură
fizică şi psihică, şi în cele din urmă, prin moarte. Atitudinile enumerate fac
parte din ritualul plimbării în interiorul curţii fiind asemănător lunii care
orbitează în jurul pământului. Zidul este premonitoriu, apartenenţa la universul iluzoriu al libertăţii contrariind
speranţele grupului tratat în sfera cea mai de jos a condiţiei umane. Limbajul
corpului se transcrie în forme sculpturale solide.
Pentru privitor, massa compactă de
personaje permite o cuprindere vizuală integratoare, pe de o parte, pe de alta,
prezentarea este secvenţială, deoarece individualitatea fiecărui om declanşează
prin trăirea psihologică, retractată în gest, prin interdependenţa şi
apartenenţa la aceleaşi grup social, forţa unei structuri cosmice.
Aurel Vlad are o viziune unitară şi
implicită asupra sistemelor umane aflate sub impactul unei presiuni străine de
voinţa personală. Principiul similarităţii stă la baza compoziţiei, procedurile
de grupare implicând repetiţia ca mijloc de implicare în extrapolarea unei
expresivităţi în care ritmul devine pentru ideea de grup modalitatea de accent
principală.
Aurel Vlad reiterează una din metehnele
închisorilor şi anume, scurtele plimbări ale damnaţilor devenite pentru aceştia
singurul mod de a-şi imagina libertatea, de a căuta adevărul şi de a-l găsi pe
Dumnezeu într-un spaţiu unde lumina
zilei nu putea fi văzută decât în timpul deplasării în curtea închisorii.
La distanţă de decenii ca evenimente şi
tipuri comportamenatale, sculptorul explorează printr-o introspecţie artistică istoria
socială şi politică prin care condamnă atacurile abuzive asupra libertăţii
omului şi asupra valorilor morale ale poporului român.
Problemele omului cu societatea din care
face parte au o recurenţă relaţionată cu dorinţa acestuia de a-şi trăi viaţa pe
care consideră că o merită, iar indiferenţa contextului politic care îl
determină să refuze umilinţa la care este supus pentru a supravieţui îi influienţează evoluţia existenţială. Lucrarea
„Om care îşi vinde haina” evocă tocmai
recurenţa suferinţei, a determinismului ca factură psiho-socială care implică
mutaţii comportamentale extreme în manifestările individului contemporan. Aurel
Vlad concepuse o primă variantă a
lucrării în anul 2001, căutând o machetă pentru un simpozion de sculptura de la
Fuente Palmera, Spania, a cărei temă era emigraţia. Sculptorul pornise de la povestea unui membru al familiei
sale care plecase în lume şi, neavând bani să îşi continue drumul, şi-a vândut
cămaşa într-un talcioc din Polonia. Dezbrăcându-şi veşmântul el, de fapt, s-a
desprins de trecut , de ceea ce a lăsat în urmă, acceptând dezrădăcinarea ca
alternativă. Compoziţia a câştigat premiul al III-lea şi are o variantă din
piatră de peste doi metri în Spania, o replică aflându-se în Bucureşti, la
Fundaţia „Concordia”. „Om vânzându-şi cămaşa”
înseamnă pentru sculptorul Aurel Vlad şi lepădarea fiinţei de propria cultură
şi identitate, trăirea sentimentului înstrăinării şi implicit adoptarea fortuită
a unui mod de gândire lipsit de repere.
Ana Amelia Dincă
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu