Pictorul
Marius Barb- Barbone
Pe Marius Barb- Barbone îl cunosc
încă din vremea studenţiei. Nu îi ştiam numele, dar îmi amintesc că avea o barcă despre care îmi
imaginam că îi era necesară mai degrabă senzaţiei de plutire decât
pescuitului, din cauză că se afla la
înălţime, adică pe holul etajului al treilea al Căminului de arte, unde ne
învecinam şi unde posesorul ei îi făcea neâncetat reparaţii.
Îi plăceau fetele frumoase, ca oricărui pictor
care are nevoie de muze. Mi se părea un personaj impozant, de prestanţa unui
maestru, care îşi lua şevaletul şi se rătăcea în vremurile de demult în adâncul
pădurii fermecate de la Fontainebleau.
În realitate însă, Marius Barb-Barbone
este ancorat în neliniştile creatoare ale contemporaneităţii. Arta sa se
reântoarce la vechea cultură a Eladei, selectând din arhetipurile acesteia
simboluri conform reperelor proiectului personal. Anatomiei corpului feminin şi
masculin, mărului, ordinului ionic, tanagralelor, le conferă noi expresivităţi în
acril şi în tehnica uleiului pe pânză şi, fără să părăsească forma şi
simbolistica selectată din ampla recuzită imagistică a Greciei antice sintetizează,
găsind formule ce pendulează între figurativul interpretat şi expresionismul abstract.
Torsul femeii, prin stilizările,
când grafiate cu ajutorul pensulei, devenind scriituri controlate sau de mai
mare libertate a gestului artistic, când redate ca suprafeţe ce abundă de
culoare, este reprezentat sub forma unor fragmente anatomice asupra cărora acţionează
urma instrumentului de pictat, în deplinătatea plasticităţii sale dătătoare de senzualitate.
Prin recurenţa motivului în cadrele fizice ale aceluiaşi tablou, această stare
ludică este înlocuită cu tenta narativă
a discursului vizual şi, de la delicata nuditate, abordarea lui Marius Barb este
trecută în registrul unei mai pronunţate sexualităţi, coborând femeia de pe
piedestalul zeităţii antice şi reaşezând-o în Hades, unde este prizoniera unui
anumit libertinaj cotidian, această trecere realizând-o printr-o discretă
afişare a erotismului, idealul de frumuseţe
infirmându-se şi apărând, în schimb, dezavuarea, gestul, frustrarea,
falsa pudoare.
Asociată cu mărul ca simbol al
păcatului originar, „femeia lui Barbone” apare în ipostaza diferitelor interpretări
ideatice şi formale. Atunci când artistul speculează volumul anatomic, creând
impresia de tridimensional, întâlnim imediat şi ecoul bidimensional în
aplatizarea valenţelor expresive ale motivului.
Parcurgând o gamă diversă de
nuanţări interpretative, această pictură este posesoarea unui substrat esoteric.
Îndrăgitul stil ionic, cu ale sale coarne de berbec, se alătură simbolului
falic, evocând ideea masculinizării legată de forţă, evoluţie şi impact fizic.
La un moment dat, imaginea
pictată este congruentă cu încordarea. Tensiunea este menţinută în spaţiul
pictural de pensulaţia ritmică, de suprapunerea şi juxtapunerea tuşelor, creând
o dinamică a suprafeţelor vibrate de scriitura analitică a pensulei sau de
culoarea de intensitate maximă, de contraste puternice, de frământări şi
căutări.
Dar această mişcare devine
complementară cu relaxarea în proximitatea câmpurilor de culoare, iar lumina
caldă sau rece crează spaţii compacte, austere, abordarea eliptică a
suprafeţelor aride de orice semn vine să vizibilizeze zbaterea elementelor, acolo
unde acestea simt nevoia de spaţiu şi unde artistul jonglează cu planurile
liniştite şi largi.
Maxima expresie cromatică, exuberanţa
tonală cu lirismul ei debordant, uşurinţa de comunicare a artistului cu materia
picturală şi buna înţelegere a rigorilor ei în abordarea subiectului
antropomorf omogenizează, la nivelul lecturii, mijloacele de expresie.
În anul 2000, Marius Barb-Barbone
îşi disciplinează reperele compoziţionale, restrângerea cromatică şi
amplificarea tuşelor sub forma unor puncte concentrate în spaţiul pictural al
suprafeţelor sintetice constituie preocuparea acestei perioade alături de reinterpretarea
unor desene după vasele greceşti.
În intervalul 2007-2010
metamorfozarea fiinţei umane l-a situat în proximitatea Eladei. De aici
triumful feminităţii şi concretizarea viziunii pe un număr restrâns de
simboluri cu ajutorul cărora şi-a construit un arsenal imagistic a cărei
sintaxă este subordonată unor norme
ordonatoare ce privesc compoziţia şi conotaţiile cu aluzii la cerinţele
conceptuale ale vechii culturi.
În lucrările recente, cromatica
violentă ţine de o solaritate a spiritului, de o dorinţă acerbă de frumuseţe,
de o răbufnire provocată în urma unei suferinţe surde, care lasă sufletul
artistului să iasă în afara fiiţei, imprimând picturii sale un traseu evolutiv,
conectat la principiile estetice ale expresionismului.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu