Olga Smolenschi
Sculptorița Olga
Smolenschi a avut un potențial artistic remarcabil și ar fi putut să se înscrie
în lista numelor sonore ale sculpturii românești, însă face parte din categoria
acelor artiști care și-au asumat destinul creator fără compromisuri, în epoca
realismului socialist, perioadă care nu s-a pliat cu personalitatea sa
artistică, mai ales că statutul de refugiat din Basarabia venea să accentueze
drama personală de a încerca să fie o ființă liberă, în corsetul unei Românii
totalitariste. Faptul că vindea lucrări
din atelier sau că le dăruia, demonstrează că era un plastician activ, că
dialogul cu materia sculpturală era însăși viața ei. Această operă aflată sub
semnul efemerului este figurativă și abstractă în abordarea portretului, în
compozițiile complexe de redare a unor realități ale timpului, de cele mai
multe ori tangențială cu primitivismul artei moderne, înțeles în sensul unei tendințe de resuscitare a calităților operelor
create în primele faze ale dezvoltării societății omenești.
Sculptorița Olga Smolenschi (19 august, 1924,
Cetatatea Albă, Basarabia-18 iunie 2012, București), a venit în România în anul
1943, șase ani mai târziu absolvind Academia de Arte Frumoase din București la
clasa maestrului Cornel Medrea și devenind abia către sfârșitul vieții (2007) membră a
Uniunii Artiștilor Plastici din România. Artista s-a format în sfera academică
a școlii românești de sculptură după cum demonstrează o parte dintre lucrările
sale, realizate conform principiilor clasice de abordare a volumului. Cealaltă tendință
despre care putem vorbi este reprezentată de formele simple, ce reflectă
sinteza asupra plasticii popoarelor primitive, pe care sculptoriţa o
interpretează conform propriei sensibilităţi artistice, pliată pe simplitatea
monumetală a figurinelor neolitice sau pe farmecul mai vechii estetici cicladice.
Deopotrivă, stilizările inspirate din motivele decorative ale țesăturilor
populare o înscriu pe Olga Smolenschi în sfera artiștilor pentru care
permanentele căutări, în vederea descoperirii de noi expresivități plastice,
este o perpetuă preocupare. Lucrările ce decurg din tradiționalele motive
antropomorfe au legi proprii în ceea ce privește selectarea și reprezentarea
simbolurilor recreate de plasticiană, în compoziții desfășurate pe o singură axă sau în monolit,
cu simetria volumelor suprapuse într-o notă de inserție totemică bine concepută,
cu un joc de linii trasate eliptic ce simplifică și sintetizează subiectul.
„El și Ea”, „Fata
cu mărgele” sunt siluete umane schematizate, descrise în linii generale, corpul
feminin fiind evocat în trăsături anatomice, zgrafitate pe suprafața
materialului, cu particularitățile feţei trasate din câteva gesturi descriptive
ce dovedesc siguranță în execuție, toate acestea definind compoziții organizate
în forme geometrice masive sau efilate și cioplite cu siguranța sculptorului exersat.
Forma biologică
masivă a corpului feminin este moștenită, pe de o parte de la maestrul său,
Cornel Medrea, pe de alta, inspirată din arta preistorică. Aceasta este
înlocuită în abordarea figurinelor masculine cu un volum condus la esențial
prin eviscerarea materiei lemnului, însă
cu păstrarea aceleaşi structuri bazate pe paralelipiped, golul dintre
contururile de lemn dând luminii libertatea de a străpunge jocul de linii definit
riguros.
„Cap de fată” și „Masca verde” o
prezintă pe Olga Smolenschi ca pe portretistă preocupată de reprezetarea unei
anumite stări de beatitudine a ființei, expresia deplinei armonii și a unui
meșteșug asimilat la cotele sale maxime fiind caracteristicile fizionomiilor redate
în trăsături ce țin de particularitatea modelului și în acord cu principiile
convenționale ale portretisticii.
„Masca neagră”
și o parte din nuduri amintesc deopotrivă de sinteza brâncuşiană în evaluarea
formei, dar și de cele mai vechi accepțiuni de înțelegere a acesteia, de
abordarea reducționistă a volumului în spiritul esteticii preistorice, oferindu-i
Olgăi Smolenschi posibilitatea reevaluării unor figuri feminine conform
propriilor obțiuni plastice. Compoziția este diferită stilistic de „Înţelepciune indiană”, reflex al unor
ţinuturi exotice recurente în memoria artistei ca amintiri dragi, sculptura rămânând
cumva mai apropiată de interpretare avangardistă a „Crăiesei zăpezii”, redată ca
un duh alb, nevăzut, reflectând lumea poveștilor și viselor, această din urmă
lucrare putând fi plasată în zona interferențelor cu marea ereditate
postbrâncuşiană ,ce îi definește o parte importantă a operei.
În lucrările
inspirate din lumea acvatică („Peştele albastru” şi „Peştele roşu”) identificăm
preocupările pentru cromatologie, iar
ideea principiului primordial al existenței („Începutul lumii” în două
ipostaze, una sub forma unei fosile al cărei gol descrie conturul unei semilune,
cealaltă, un melc, în ale cărei rotunjimi decriptăm formele line, de rotunjimi
debordante)
întregește periplul vizual al operei artistei, care a căutat și a descoperit energiile
materialelor în care a lucrat: gips, bronz, lemn, ceramică, alabastru și lut.
În anul 2013 a avut loc lansarea volumului „Olga
Smolenschi-Revelațiile unui sculptor”, semnat de reputatul istoric și critic de
artă Constantin Prut, lucrare ce cuprinde informații biografice și date despre
personalitatea creatoare a plasticienei, menționarea locului unde se află
fiecare compoziție, fiind oportună în vederea reevaluării viziunii pe care a
preferat-o Olga Smolenschi și în ideea repunerii acesteia într-o nouă lumină.
În timpul vieții,
artista nu și-a deschis nici o expoziție personală, abia după dispariția sa,
moștenitorii, Lucia și Ioan Fota, au organizat la Cercul Militar Național -
Sala Rondă un eveniment de readucere în memoria contemporanilor a numelui
sculptoriței, urmând să îi facă publică opera prin donații către mai multe
muzee din țară (Muzeul Național al Agriculturii din Slobozia, Muzeul de Artă “Casa
Simian” din cadrul Muzeului Județean Vâlcea, Sibiu și Brașov, Muzeul
Civilizației Gumelnița din Oltenița).
Donația către
Muzeul Civilizației Gumelnița din Oltenița cuprinde 17 sculpturi și trei
farfurii din porțelan, care au aparținut Olgăi Smolenschi, fabricate înainte de
anul 1900.
Ana
Amelia Dincă
Critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu