Pictorul Ion Mihalache sau stadiul de nefiinţă al lumii
L-am cunoscut indirect pe Ion Mihalache,
la recomandarea prietenei mele, Diana Brăescu şi mi-a plăcut când l-am văzut într-o
fotografie cu ţigara între degete, fumul învăluindu-i chipul de personaj hollywoodian. Mai mult decât atât, eterul
acesta diavolesc se identifică cu sinele şi cu efemerul, cu nimicul acestei
lumi, în esenţă. Dar Ion Mihalache vrea să alunge spiritele negative, mai ales
pe cele nimicitoare construind din nou stratul osmotic al materiei în care
caută echilibrul unor realităţi la care are acces prin intermediul conexiunilor
subconştiente. Artistul redefineşte intransigent, direct, expresiv, labirintul
cromatic aflat în structura noastră organică şi în cea cosmică, neomenească, în
mişcarea şi transformarea perpetuă a unor substanţe vâscoase devenite fluidizante sugerând străfundurile universului prin
întunecimi cromatice nedesluşite, alteori reevaluându-l în zone de o deplină
solaritate atunci când eclerajul apare în gloria lui creând stăluciri de
emailuri şi briliante.
Există o vreme a misterului în care omul nu se
regăseşte şi nu-şi recunoaşte reperele pe care Ion Mihalache doreşte, prin
pictura sa, să le identifice, apropiind distanţele dintre noi şi necunoscut. Angoasa
existenţială intervine în urma unor senzaţii prin care spiritul se închide într-o carapace protectoare, pentru ca,
mai apoi, să se elibereze în izbucniri coloristice specifice expresionismul
abstract, care defineşte tendinţa stilistică a artistului devenită de un lirism
atroce, de o muzicalitate obţinută pe coarda subţire a viorii datorită modului
cum, cu tonalităţile selectate, se joacă în câmpul pânzei determindu-ne să evadăm
din zbuciumul cotidian pentru a desluşi
taine şi a contura cu ochii minţii mărturisirile sale despre ceea ce nu ştim că
suntem.
De aceea pictura lui Ion Mihalache pare o călătorie a
materiei în spaţiu şi timp, are o
densitate ce vine din sfera senzitivă a fiinţei sale, cea care ne şopteşte că
a.d.n.-ul începuturilor are tendinţa de rotire, în permanenta sa mişcare
descriind traiectorii pe care se deplasează forme în ipostaza nebuloaselor sau
a unor structuri articulate a căror genetică este lăsată în voia imaginaţiei
artistului.
Aceste misterioase conglomerate sunt concepute de Ion
Mihalache ca un punct culminant al originilor
prezentând lumea în stadiul ei de nefiinţă şi devenire. Neantul acesta
speculativ se suprapune curiozităţii artistului de a se descoperi pe sine, de a
se înţelege, de a-şi accepta sentimentele şi a le exterioriza pe pânză amplificând
prin culoarea, pe care o venerează, ca pe o femeie iubită, propria prezenţa la
nivel olfactiv, senzitiv, auditiv răscolind implacabil simţul ritmului, al
tuşelor şi petelor cromatice elaborate, verticalizate cosmic sau dispuse în
orizontalitatea acestei nebănuite lumi, impunând demersului conceptual un caracter
bivalent- rigorile compoziţionale şi cromatice asociate cu voinţa de a crea
versus libertatea de exprimare. Niciuna nu se înscrie într-un raport de
opoziţie, din contră, atât ideatic, dar şi practic, unitatea operei este
afişată de artist şi detectabilă şi simţită de privitor.
Ideea de fragmentare a discursului vizual se suprapune cu dezagregarea eului care caută
armonia universală. Unele pânze se cotrabalansează cu atmosfera de culoare din
celelalte, părând dezvăluirile unor arderi interioare ce izbucnesc asemeni
vulcanilor, dispersându-se mai apoi în tensiuni şi nelinişti nepieritoare, pe
care artistul le percepe ca pe nişte forme volatile sinonime iluziilor.
Straturile non-figurative interacţionează în
planurilor de culoare clădind revolta
şi dinamica eului. Acestea sunt lizibile în ritmul aşezării tonurilor şi
formelor abstracte, care vorbesc despre aspiraţia noastră spre descoperirea increatului.
Femeia ca ecou al Cosmosului în pictura
lui Ion Mihalache
Femeia din arta lui Ion Mihalache este deopotrivă un
ecou al cosmosului şi al păcatului originar. „Fascinantă şi mister de
nedezlegat”, aceasta populează opera artistului în atitudinea unui element
dominant şi fundamental al existenţei, asociat cu sentimentul iubirii şi cu atributele
feminităţii. Prezentând-o în ipostazele sale definitorii, adică lascivă, ludică, lucidă, lirică, expansivă, intuitivă,
romantică şi acaparatoare, femeia din desenele lui Ion Mihalache este sugestia
unei naturi ascunse prin modul de reprezentare în care îi percepem forma
generală, goliciunea, carnalul, structura frumos desenată şi nu detalii ale
unui chip explicit. Atmosfera acestor lucrări ne indică faptul că, după toate
aparenţele stilistice, în lucrările artistului, nudul feminin îşi află originea
în aceleaşi surse pe care le identificăm, inclusiv în pictura sa, în zbuciumul
perpetuu al propriei fiinţe aflate sub aura apăsătoare a universului.
Prin abordarea acestei teme, desenatorul Ion Mihalache
devine un empatic al modului de exprimare, care în aparenţă nu îi reprimă
fiinţa, lăsându-i spiritul să devină liber şi nesupus vreunei contrarietăţi
interioare. Pe măsură ce lecturăm grafierile realizate în gesturi libere, peste
care uneori a adăugat efectul miraculos al petei de culoare sau ritmicitatea
liniei dezinvolte, constatăm că expresionismul abstract de care este ataşat în
pictură este o problemă de obiectivizare şi în cazul compoziţiei cu nuduri,
artistul părând a reclădi femeia după chipul şi asemănarea Cosmosului.
Supralicitarea ritmului derivat din jocul liniilor şi al pensulaţiei picturale,
luarea în posesie a teritoriilor subconştiente prin revolta cromatică şi
liniştea desăvârşită, rivalitatea dintre zonele libere şi cele lucrate, devin
un reflex al gestului domeniului afectiv. Anticipativ, dar controlând
comportamentul compoziţional al petei de culoare şi al liniei, nedefinind cauza
şi nici efectul întrebărilor sale, ci creând doar taine, Ion Mihalache lasă
ambele limite să-i influenţeze concepţia despre femeie, această zeiţă
olimpiană, văzută de artist ca unul dintre elementele vitale ale lumii.
Necesitatea de
a trasa conturul cu ajutorul liniei, de a crea picturalitate în interiorul
formei şi diferite contraste plastice, sugestia unor racursiuri, utilizarea
pensulaţiei, toate acestea sunt o derogare de la nevoia stringentă a artistului
de a compune, restructura şi descompune
forma într-o elaborare ce cuprinde atât abordarea reducţionistă, cât şi pe cea
încărcată de substanţă. Deseori griurile sunt întrerupte de câte o pată de
albastru sau roşu în dorinţa artistului de a conferi o latură poetică desenului
şi de a face din nudul feminin o mult mai senzuală abordare.
Gestualismul atenuează tensiunile sufleteşti şi pozitivează
energiile sub efectele tonale structurate în mod raţional, conform unor
principii compoziţionale, după o ştiinţă a culorilor, care determină naşterea
unor soluţii, un altceva nedefinit şi necunoscut, spre care aspiră fiinţa artistului
împlinindu-l şi făcându-l cu adevărat fericit. Mai mult decât atât, diseminarea
materiei articulează problema nimicului în pictura lui Ion Mihalache. Cu toate
acestea, artistul rămâne un personaj antimeontologic.
Ana
Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu