La Muzeul Municipal Calaraşi, joi 5 iunie, orele
18,00
„Dorin
Manea, 59 de acuarele”
Acuarela este una dintre cele mai sensibile zone
tehnice ale creaţiei plastice. Prin transparenţele care nuanţează lumina lăsând
la vedere fondul alb al hârtiei, aceasta dobândeşte expresia preţiozităţii şi
fragilităţii. Făcând parte dintr-o ramură esenţială a artelor plastice,
grafica, acuarela necesită o amplă experienţă de stăpânire a suprafeţei umede
sau nu a hârtiei, unde se vor ivi metamorfozele coloristice inedite, întrucât
rapiditatea execuţiei devine esenţială şi este impusă de caracteristicile
tehnice. Expoziţie „Dorin Manea, 59 de acuarele” ne pune în faţa unui artist
calarăşean care practică acest gen din pasiune, dezvăluind latura ludică a
fiinţei sale, care deseori se rătăceşte în imaginea pictogenă a geografiei
nord-dunărene unde stau alături
şesul şi apa, arhetipuri cu o morfologie complexă,
conţinătoare ale infinitului şi deţinătoare ale unor neasemuite frumuseţi. Modalităţile
de expresivizare a compoziţiei devin inedite de la o lucrare la alta şi sunt
impuse deopotrivă de specificitatea motivului şi de intervenţia artistului
asupra acestei particularităţi atunci când transpune imaginea prin interpretări
personale, stilizări, sinteze şi detalii.
Uneori conturul formelor şi fascinaţia subiectului
îl determină pe autor să se aplece şi asupra tainelor formale ale amănuntelor conţinătoare
cum se întâmplă atunci când desenează copacii cu eleganta lor liniatură sau
când abordează florile de câmp cu delicata structură sălbatică ritmată de
frunze şi corole. Bălţile înconjurate de vegetaţie sau străbătute de bărci ori marea
survolată de pescăruşi au încărcătura romantică a spaţiilor uitate de lume a
căror nostalgie este accentuată de temele plastice ale contrastului, armoniei,
gamelor cromatice şi modulării transparenţei culorilor.
Nuanţele calde sau mai saturate devin uşoare
datorită laviurilor, ajungând să se deschidă ca valoare de la o compoziţie la
alta. Impresia de spaţialitate, ca rezultat al contrastului cald-rece este
ponderată uneori de culorile care se estompează sau care pot traversa în
aceeaşi lucrare o elaborată metamorfoză de la zone reci sau stinse până la
porţiuni calde sau vii colorate. Tendinţa de grizare cunoaşte şi aceasta o arie
elaborată de la culoarea intensă la suavitatea laviului.
Unele acuarele sunt o combinaţie între abordarea mai
schematică, dar dezinvoltă, cu nerv, precum „Cocoşul” şi cea analitică, spre detaliu aşa cum sunt
scenele de dans. Pensulaţia contrapunctează spaţiile largi, aerisite unde
ochiul descoperă discrete şi rafinate diferenţieri de nuanţe, abia
perceptibile.
Atunci când subiectul se află în plină pagină sau figurează
întinderile apei sau ale câmpiei, Dorin Manea evocă elemente care devin centre
de interes: o barcă, câţiva pescăruşi sau
arbori vizualizaţi din diferite unghiuri de perspectivă. Uneori apa şi câmpia
par că străbat tabloul lăsând imaginaţia privitorului să îşi continuie la
nesfârşit călătoria imaginară: „Iarna pe Borcea” sau
„Borcea îngheţată”, „Liziera” ori „Lumină”. Petele de culoare determină formele
accentuate uneori cu linii trasate puternic sau cu o nobilă delicateţe, ca în
cazul compoziţiilor cu maci.
Prin modul de organizare al elementelor în câmpul
imagistic se observă atenţia pe care Dorin Manea o acordă structurii compoziţionale indiferent dacă este
vorba de natura vegetală, acvatică sau umană. Acest din urmă aspect este experimentat
în portretul bust al soţiei, Cecilia, costumată simplu, amintind de o
dansatoare latino. Foarte feminină şi sigură pe sine, având chipul blând şi
privirea ageră, vizualizată din faţă şi cu figura uşor întoarsă spre stânga,
portretul atrage atenţia şi prin folosirea perechii de complemetare roşu-verde,
alăturare cu impact direct asupra privirii noastre. Inclusiv portretul
bunicului este demn de reţinut datorită efectelor rezultate din folosirea unor
rafinate laviuri. Artistul caută idealizarea expresiei plastice şi, la fel ca
în autoportrete, chipurile realizate de acesta surprind caracterul personajului
reprezentat.
Cucerit de aspectele mirifice ale Bărăganului, de
solaritatea coborâtă până la firul ierbii şi evidentă în lucrările vivante, dar
şi de mohorâtele aspecte ale naturii din toamnele târzii sau din iernile blânde
relevate în nuanţările terne, Dorin Manea completează la modul excepţional
atmosfera artistică a Călăraşilor. Prin pasiunea pentru acuarelă, una dintre
bucuriile sale de a trăi, ne pune în faţa unui număr important de lucrări
legate de universul emoţiilor umane trăite în faţa microcosmosului.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu