Marinela Măntescu la Galeria
„Orizont”
Ceea ce atrage atenţia asupra picturii
Marinela Măntescu este tipul de pensulaţie, anume gestualismul care rezultă din
ritmica aşezării tuşelor sau din descrierea amplă cu ajutorul unor trasee largi
de culoare, determinand o modificare a
perspectivei subiective şi o implicare profund emoţională, care nu înlătură
convenţiile estetice, pregnante în orizontul vizual al artistei. Schimbând de fiecare dată perspectivele asupra
tratării compoziţionale, conferind astfel o diversificare a imaginii de
la o lucrare la alta, înţelegând prin perspectivă nu neaparat sensul strict al
raportului aproape -departe , ci atitudinea eterogenă pe care o are artista
asupra tratării structurale a propriilor lucrări, Marinela Măntescu este în
primul rând o coloristă şi o cunoscătoare a secretelor interioare ale picturii
îmbinate cu proiecţia subiectivă a spiritului şi cu o recuzită a elementelor
participative din universal personal. Pictura sa reprezentând naturi statice şi
peisaje, pentru care elementele structurale sunt motive de nenumarate
sugestii tonale, permite închegarea armonică a câmpului vizual prin raporturi
cromatice şi prin aplicarea materiei picturale conform trăirilor afective determinate
de motiv. Buna stăpânire a tehnicii de lucru, controlarea raţionala a subiectului
plastic, ne spun că Marinela Măntescu este o maestră a analizei din subsidiar a
culorii aşeazate pe forme interpretate cu largheţea celui care stăpaneste
demersul meseriei, avâd experienţă şi
talent, plus acel „ceva” care o distinge în fenomenul plastic actual.
Înscriindu-se ca estetică în ereditatea postmodernă şi fiind o practicantă a gestualismului
pictural într-o notă personală, având şi o originalitate a abordării stilistice
implicând identitatea sa creatoare în contextul pluralismului stilistic de
acum, pictura Marinelei Măntescu are o latură descriptivă, atât în tratarea
formei, cât şi în cea a culorii, acestea aflându-se în consonanţă cu
dimensiunea senzitivă a artistei. O evidentă recuzită de atelier se detaşează
ca fiind preponderentă în abordările frecvente şi o apetenţă pentru nobleţea
peisajului unde predomină natura şi, tangenţial, forme arhitectonice creând
accente compoziţionale pe registrele orizontale ori verticale. Iubitoare
deopotrivă a asimetriei, nu numai a simetriei ce statorniceşte frumuseţea unui
instantaneu aşezat în plina pagină, Marinela Măntescu este preocupată şi de
ecleraj, de modificarea luminii ori de câte ori o cere motivul, investigând relaţia cu senzaţia optică, cu valorile
tonale pe care aceasta le implică şi le poate transforma, interacţionând cu
totalitatea mijloacelor de expresie consensuale în determinarea finală a
lucrarii.
Forţa sugestivă, obţinută cu ajutorul
culorilor puternice, calde ori reci sau grizate, printr-o pregnanţă voită a
luminii care evocă misterul unui detaliu cum ar fi spaţiile cuprinse între
tijele unor orhidee sau catifelarea fructelor aflate în deplinătate biologică,
permiţând artistei un joc cromatic integrat unei puternice expresivităţi,
creează o polemică între acţiunea raţională şi stilizarea sistemului de forme
ce determină încărcătura emoţională a demersului vizual. Gestul liber, controlat de mişcarea
imprimată prin culoare, prin ritmica distribuţiei acesteia pe întreaga
suprafaţă de pictat, prin tuşele reduse ca întindere sau prin cele extinse care
unesc mijloacele de expresie iniţiale, detaliile aflându-se în zona nonfigurativului, are drept consecinţă
abstragerea lumii concrete şi accentuarea aplicabilitaţii procesului conceptual
aflat în spatele delimitărilor formale şi al afectelor. Această atitudine avută
de Marinela Măntescu în fata pânzei se datorează şi perioadei de formare sub
îndrumarea a doi dintre maeştri picturii româneşti, de la Corneliu Baba
moştenind rigurozitatea compoziţională şi figurativul condescendent, iar de la
Marius Cilievici, interpretarea condusă la esenţă. O ghitară, un ceas, un
şemineu sugerând un interior plin de romantismul unor vremuri nostalgice sau spectacolul
unic de care este capabil vegetalul, a cărei poezie este surprinsă în
amănuntele cele mai intime, sunt susţinute de ritmul continuu sau discontinuu
al tuşelor, de asimetrie şi simetrie ca mijloace evidente de analiză, din care
nu lipsesc contrastele aşezate într-o formulă ce avantajează mişcarea
permanentă a planurilor lucrarii ca particularităţi ale picturii Marinelei
Măntescu. Există compoziţii în care o amplă linie şerpuitoare se detaşează
arătandu-ne libertatea eului liric, tendinţa artistei spre zone ale
absolutului. Această dezlănţuire apărută din latura dionisiacă a trăirilor sale
se răsfrânge implacabil asupra naturii factice pe care Marinela Măntescu o
transformă prin intermediul tensiunilor cromatice, definitorii pentru demersul
estetic specific. Nudul sau personajul feminin sunt motive de valorare a petei
de culoare, de evaluare a desenului, de evidenţiere a suprafeţelor sintetice
ale culorii, acestea alăturându-se în ansamblul operei artistei detaliilor de
interior, curţilor pline de flori, posesoare ale unei atmosfere pitoreşti,
distingându-se prin alternanţa petei de culoare cu ritmica trăsăturii de penel
ce creează mişcare şi un areal compoziţional
incluzând spaţiul figurativ şi deopotrivă pe cel nonfigurativ, ambele
asociindu-se admirabil şi determinând unitatea compozitionala a imaginii.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu