De Bunavestire, la Muzeul Municipal Călăraşi s-a
deschis expoziţia de artă plastică „Între sacru şi profan”
Manifestarea expoziţională „Între sacru şi profan”
a debutat pe 25 martie 2017, în sfânta zi a Buneivestiri, reunind trei
identităţi creatoare distincte: Florian Mihăilescu, Cîrstina de la Studina şi
Silviu Ioan Soare. Având fiecare dintre ei pespective diferite de tratare
tehnică şi de interpretare a motivelor de inspiraţie, au reuşit să creeze
împreună legătura organică dintre sfera laică şi zona ascensorială a fiinţei noastre.
La Florian Mihăilescu, punerea în pagină, modul de
construcţie al elementelor se constituie într-un vector tensional ce sugerează şi
mişcarea şi staticul chipurilor sfinte. Conturele delicate sau riguroase,
tratate cu siguranţa artistului pentru
care experienţa şi talentul sunt în continuă transformare spre noi
expresivităţi rezultate din procedeele practice de a folosi linia şi culoarea, pun
în evidenţă plasticitatea îngerilor redaţi de artist, cel care, prin lucrările
sale, ne păzeşte de ispitele diavolului şi ne călăuzeşte pe calea pocăinţei şi
rugăciunii. Acest subiect provenit din Revelaţia biblică, alături de alte
personaje ale Sfintei Scripturi, sunt compuse astfel încât imaginea pare a se
mula pe un zid datorită armoniei desăvârşite dintre părţile componente şi
ansamblu. Preponderenţa desenului, grafierea formelor măiestrit umplute cu
tonalităţi grizate, rafinat contrastante sau armonizate, este modalitatea lui
Florian Mihăilescu de a-şi imagina ceea ce ştie deja, perfecţiunea lumii
divine, care planează asupra spiritului său transcendent. Standardizarea
iconografiei bizantine îi serveşte punct de plecare, artistul reuşind printr-o
plasticizare a formulelor plastice ale manuscrisului, frescei şi icoanei de
origine constantinopolitană să creeze compoziţii amprentate de singularitatea
demersului său artistic. Făcând vizibil invizibilul, artistul creează dintr-un
detaliu anatomic al îngerului, aripa, o compoziţie condusă la limita laicului
şi a tendinţei abstracte, aripa fiind aproape volatilă şi devenind o sugestie a
ideii de zbor.
Tablourile lui Cîrstina de la Studina ne îndeamnă
la visare. Compoziţiile suprarealiste sau florale sunt posesoarele unei
tendinţe expresioniste în ceea ce priveşte abordarea culorii. Mici pete de
culoare desemnând pajişti privite de sus, animate de repetitivitatea motivului
şi de neutralizarea formelor determinată de contraste calorice, calibrează
aspectul general al expunerii. Un arabesc de tonalităţi disciplinat prin
ritmarea semnului figurativ pe suprafaţa bidimensională, în acorduri ale
zonelor de culoare, transformă subiectul vegetal în structuri metanarative. De
impact este vibraţia cromatică obţinută prin varietatea alăturării nuanţelor
evidenţiind predilecţia pictorului pentru caracterul ludic al actului artistic,
diversificat în temele subacvatice şi selenare. Apropierea de peisajul terestru
are la origini un tip de melancolie şi meditaţie metafizică aşezate în cadrele
naturii locurilor unde s-a născut artistul şi unde şi-a petrecut copilăria.
Fiind o caracteristică a creaţiei personale, ariditatea şi ideea de stepă revin
deseori în gândurile sale, aşternute pe
pânză ori carton, cu intenţia de a împărtăşi lumii întregi, trăiri, chipuri şi
stări ale tărâmului de dincolo. Pustietatea determinată de legătura dintre
pământ şi cer are aceeaşi greutate conceptuală de-a lungul anilor când Cîrstina
de la Studina a abordat nefiinţa ca un substrat al destinului uman prin
alăturarea de spaţii unde lumini şi culori abia perceptibile fac spectacolul
dramelor şi suferinţelor noastre.
Silviu Ioan Soare este preocupat de efectele
picturale, atât în tehnica uleiului, cât şi în abordările acuarelei, fiind
apropiat de estetica modernă a imaginii. Expunând lucrări cu flori şi peisaje,
în care registrul luministic şi tonalităţile supuse eclerajului sunt priorităţi
în scopul expresivizării câmpului vizual, realizând, cu ajutorul efectelor
plastice, un joc al suprafeţelor şi al detaliilor şi ajutându-se de tuşa
fragmentară. Casele sunt structuri arhaice, cu ziduri vechi, evocând spiritul
locului, amintirea, nostalgia. Aspecte
din Jirilovca sau de la periferia unui oraş, altădată străbătută de negustorii care-şi vindeau aici mărfurile
ori mahalaua cu geamie, sunt în acord cu imaginile simbol ale unor comunităţi,
încercând să-şi păstreze identitatea. Cartierele vechi cu aspectul lor
pictogen, i-au impregnat lui Silviu Ioan Soare pasiunea de a evoca colţuri
liniştite ale habitatului, cu o vigoare expresivă şi un pitoresc aparte,
amintind vegetaţia bogată a sudului şi lumina incandescentă a Dobrogei în
zilele toride de vară. Florile desenate în tehnica acurelei pe suprafaţă
uscată, sunt rezultatul unor momente de admiraţie în faţa vegetalului. Într-un
gest ludic, artistul surprinde nuanţele lor efemere, jonglând cu intensitatea
culorilor, când stinse, când suculente, în game de roşu, verde, ocru şi violet,
care se transformă de la sobru la opulent, lăsând contrastele să metamorfozeze
spaţiul şi să exalte formele aflate la limita figurativului.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu