Pictoriţa Anouk Ragot şi povestea ei
-la Elite Prof Art Gallery-
Anouk Ragot pictează ceea ce simte în urma
selecţiei din orizontul său de cunoaştere a unor cadre formale, care corespund
percepţiei directe despre ceea ce înseamnă feminitatea, visarea, nostalgia,
iubirea, atitudinea tandră, animalitatea ascunsă a fiinţei noastre, reprezetate
printr-un colorit apropiat ludicului şi sentimentului sincer faţă de existenţă.
Aceste elemente încorporează eul ascuns al pictoriţei, fiind variat redefinit
prin structuri vizuale recognoscibile, precum formele rotunde ale corpului
feminin şi prin intermediul chipului unei fete cu gesturi când reţinute şi
foarte feminine, când străbătute de o notă expansivă specifică tinereţii.
Gândurile şi sentimentele lui Anouk Ragot sunt
reprezentate într-o manieră spontană, relevând interioritatea trăirilor sale directe.
Aceste emoţii sunt evocate prin culori diferite, foarte vii care, alăturate fiind
şi tratate în acorduri, orientând imaginaţia spre zona interpretărilor libere,
nonconformiste, induc o nelinişte întrezărită în câmpul abstracţiei cromatice.
Culorile dispuse cu intensitatea gestului creator, în contraste pronunţate,
aşezate în corsetul unei forme figurative, descriind corpul feminin, un
personaj, o atitudine a acestuia, un peisaj ori o metamorfoză coloristică, ne
permit să observăm preocuparea artistei pentru tratarea expresivă a materiei.
Gestualitatea pensulaţiei nu este caracterizată prin omogenitate, semn că Anouk
Ragot cercetează modul cum îşi poate transpune tensiunile spirituale şi
momentele sale de acalmie pe suprafaţa bidimensională, potenţând tonalităţile
în urma unor contradicţii determinate de discrepanţele contemporaneităţii,
implicând întrebări corelative asupra existenţei, apărute în mentalul artistei.
Întreaga încărcătură energetică a talourilor este în acord cu tinereţea sa,
ceea ce se observă în detaliile tensionale ale tuşelor dispuse cu ritmicitate
şi nerv, evocând dorinţa de exteriorizare. Putem vorbi în cazul picturii lui
Anouk Ragot de acel „color field painting” care presupune inserarea acţiunii
cromatice într-o formă, prin intermediul unei idei estetice unificatoare a
spaţiului imaginii, susţinător al sentimentului de comunicare directă a
artistei cu universul culorilor şi implicit, cu lumea în care trăieşte. Uneori,
stilul său de a reacţiona la frumos prin intermediul actului creator este
condus până în pragul abstracţiei lirice.
Un comportament plastic apropiat de nonfigurativ,
permiţând transpunerea sentimentelor într-un mod subiectiv, supus contemplării,
accentuând astfel gândirea auctorială, care îi permite artistei să îşi ia
liberatatatea de a înlătura tiparele şi conformismul, lăsând culoarea pură şi
strălucitoare să exprime starea sa de spirit, la un moment dat. Explicând inexplicabilul din fiinţa sa, substituindu-l
cu atitudinea ludică de recompunere a motivului pictural şi cu intensitatea emoţiei
care înlătură raţionalul, lăsând sentimentele să primeze, artista ne
împărtăşeşte căutările şi modul de încercare al regăsirii de sine. Absorbită de
zbuciumul cotidian, Anouk Ragot nu lasă contemporaneitatea să o domine,
încercând să îşi redefinească entitatea prin intermediul picturii, definindu-şi
pasiunile şi dorinţele, ştiind că nici o decizie nu poate fi definitivă.
Artista a studiat proporţiile corpului uman la
Royal College of Art din Londra şi apoi la Beaux- Arts în Paris. Descrise prin
folosirea tehnicii uleiului sau rezumându-se la detalii ori componente destul
de elaborate, care să nu permită o totală derogare de la realitatea formei,
nudurile realizate de Anouk Ragot dezvăluie tinereţea veşnică în viziunea sa şi „contrastul dintre forţa şi
vulnerabilitatea femeii”. Antinomia a fost remarcată în urma observării
modelului viu, cele două moduri de a preciza esenţa eternului feminin înlăturând
această incongruenţă, devenită specifică. Treptat, artista a trecut de la
regulile desenului anatomic la analiza cromatică a epidermei pe a cărei
suprafaţă a etalat într-un soi de melanj stilistic eclerajul rezultat din
onctuozitatea pastei eviscerate cu cuţitul de paletă, relevând astfel tinereţea
şi frumuseţea care vin din interior, din trăirea extatică, ce ascunde senzualitatea sub
efectele plasticităţii.
Substanţa picturală din imaginile create de Anouk
Ragot pare o materie cosmică indetectabilă, dar însufleţită. Aspectele unor
metamorfoze ivite din pasta suculentă şi vivantă, lasă entităţile nonfigurative
să epateze prin alăturări de roşu, galben şi albastru, constituind zone cromatice
distinct vibrate printr-o utilizare dinamică a cuţitului şi pensulei pe orizontală
şi verticală, contrapunând pe alocuri o direcţie oblică sau concentrică a
maselor de culoare. Acestea ascund misterele feminităţii lăsând la vedere nenumăratele ipostazieri ale atitudinii
femeii de astăzi care se acceptă şi se răsfaţă, este capricioasă, subiectivă,
dar şi raţională, dorind să schimbe lumea, fără a se identifica neapărat cu
ea.
Această femeie tânără este chiar Anouk Ragot, iar
tablourile ei pline de lumină şi culoare vorbesc despre dragostea de viaţă şi
de frumos. Artista, aşa cum transpare din modul său de a crea, înlătură
stereotipurile, afişând o atitudine
exuberantă anunţată ostentativ de creaţiile proprii.
Expoziţia „Povestea mea” cuprinde două coordonate
tehnice. Prima, pictura în ulei pe pânză, a doua, pastelul. Aceasta din urmă
tendinţă o avateajează pe artista care, folosind contrastele de închis-deschis,
evocă un anumit tenebrosism specific imaginii clasice, dar aminteşte şi de
frumuseţea feminină din arta sfârsitului de secol al XIX-lea, prin atitudinea
de reprezentare a personajelor şi prin suavitatea chipurilor. Lumina şi
fericirea de pe figuri caracterizează desenele în pastel semnate de Anouk
Ragot, lucrări distincte în cadrul creaţiei sale, care sunt amintiri de la
vârsta de 17 ani. Chiar dacă pastelul nu permite amestecuri asemeni altor
culori, alăturările şi suprapunerile pe care le realizează plasticiana, conferă
compoziţiilor un efect de sobrietate şi un plus de frumuseţe prin alternanţa
formelor de expresie.
În pictura în ulei, este evidentă revolta
pictoriţei împotriva energiilor negative care vin dinspre exterior. Strigătul
sălbatic, mâinile barând spaţiul dintre ea şi lume, vorbele abia şoptite,
tăcerea, aşteptarea, îndoiala devin specifice lui Anouk, a cărei pictură este
feminină, delicată în conţinut, dar de o mare forţă prin tonalităţile vii şi
sălbatice. După modul cum au fost selectate şi expuse, lucrările par prin
conţinutul lor că relaţionează conştientul cu subconştientul, sensibilitatea cu
puterea de expresie, vizibile în tema sa predilectă, nudul feminin, ipostaziat
distinct în fiecare lucrare. Născut din materia cromatică, în proporţionate
conture imaginare, corpul femeii este supus unei contemplaţii. „Doubting”,
„Versus”, „Tandem” insinuează formulări vizuale încărcate de vitalitate şi
armonie.
Peisajele marine sau citadine sunt redate în
nuanţe intense, dominate de lumină prin folosirea albului în cantităţi
importante, dar şi a alăturărilor de roşu, galben şi albastru. Reflectând spre
privitor căldură şi un anumit ritm prin reptitivitatea tuşelor de diferite
mărimi, aceste aspecte aduc la un loc natura şi spaţiul creat de om,
remarcându-se prin expresivitatea oferită de zonele sintetice de culoare,
implicând sentimentul de linişte, calm, rafinament şi de numeroasele trăsături de
penel distribuite aleatoriu pe pânză, dând senzaţia de mişcare a apei şi creând
spaţii şi efecte plăcute ochiului.
Portretele au o funcţie asertivă la Anouk Ragot.
Evocate în situaţii intenţionând să transmită un mesaj, devenind descriptive nu
prin trăsăturile de caracter, ci prin cele cromatice, acestea sunt prezentate
frontal sau din profil şi sunt incluse, de fiecare dată, în compoziţi diferite
ca structură.
În „Eden” abstracţia florală este condusă la
extrema nonfigurativului, iar
„Calea noastră”, o compoziţie plină de culoare, în
care sugestia porţii de flori deschide un spaţiu infinit spre care se îndreaptă
cuplul, ne vorbeşte despre optimismul artistei şi visele acesteia legate de
fericire.
Anouk Ragot este la prima expoziţie personală şi
intenţionează să îşi perfecţioneze modul de exprimare în pastel, acuarela,
cărbune şi ulei, în dorinţa de a-şi
traspune trăirile şi de a împărtăşi prin artă extazul tinereţii sale.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu