PlayGround, Maria Stoian, Dorina
Elixenia Novac și Valentin Baban expun la U Art Gallery
Maria Stoian a studiat pictura la
Școala de Artă a Municipiului București cu profesorul Florian Lucan în
intervalul 2013-2015, păstrând legătura cu maestrul său și căutând permanent
modalități de exprimare prin intermediul cărora să descopere noi repere
plastice. O artistă ludică, tot timpul angrenată în cursa perfecțiunii, Maria
Stoian a participat la numeroase expoziții de grup alături de colegii de școală,
aceste apariții în fața publicului, evidențiind atracția pictoriței pentru
portret, pentru psihologia oamenilor din jurul său, din locurile pe care le-a
străbătut.
Portretul rămâne marea sa provocare. Deși portretistă înnăscută, artista cercetează toate ungherele geografiei chipului și caută în permanență stări, atitudini, trăiri, emoții, evocate nu numai pe figurile amprentate cu expresii inedite, dar trecând inclusiv de la studiu academic în zona plasticității moderne, mergând până în pragul caricaturalului. Depășind această zonă și elaborând figurări între direcțiile sacrului și profanului, Maria Stoian susține pictural gestul uman, ținuta corpului, ambianța de reprezentare, atmosfera de culoare, armătura compozițională, efectele finale. Privind lucrările expuse, detectăm partea ludică a demersului său, pe care îl simțim în fiecare compoziție datorită implicării artistei în traseele morfologice ale imaginii, prin diferențierea deliberată a structurii tabloului, datorită diseminării neîncetate a formulelor de redare în tematica portretului, fapt ce determină diversitate de expresie, dar și unitate cromatică și stilistică. La un moment dat, Maria Stoian face o incursiune în istoria artei și se oprește asupra Giocondei, interesată fiind de fascinația surâsului ei. Realizând un studiu asupra capodoperei lui Leonardo da Vinci, artista a trasat peste figura acesteia două tușe ample de culoare, plasând astfel compoziția în zona avangardei, mesajul său fiind legat de faptul că, orice lucrare, pentru a dobândi calități deosebite, trebuie să conțină un anumit mister, care să-i confere valoare, să aibă un punct de chemare pentru privitor. Diversitatea discursului plastic propus de Maria Stoian se continuă cu „Primul bal”, portretul bust al unei tinere în care pictorița ne vorbește despre grația feminină, despre frumusețea de dincolo de chip, de liniștea interioară și de farmecul griurilor rafinate. Marea forță de sugestie a compoziției este punctată de florile decolteului, de frăgezimea umerilor lăsați la vedere, de din știința desenului, peste care, aplicarea culorii, evocă armonii subtile, conduse în direcția senzualității, dar și a vigilenței privirii tinerei fete, pline de întrebări. Între aceste lucrări concordante ca expresivități, apare „Îngerul”, ființă benefică și protectoare, care aduce optimismul în existența noastră. Maria Stoian îl evocă într-o atitudine de blazare, dezamăgit de ceea ce vede în această contemporaneitate atee, însă personajul își păstrează caracterele faciale, asemănătoare purității unui copil. Realizat în griuri esențiale, implicând o mare expresivitate etapelor structurale ale construirii imaginii, care sunt logic ierarhizate, susțin sensul meditativ al tabloului, nelămuririle asupra direcției existențiale greșite, spre care omul de astăzi se îndreptă inconștient. Nudurile în spiritul artei naive, cu trupurile feminine așezate în contextul plinătății biologice, cu aerul lor dionisiac, puternic neutralizate de aplatizarea culorii din fond, se constituie în alt registru stilistic, admirabil așezat în cadrele unei gândiri plastice coerente. O lucrare inedită este aceea redând portretul unei tărănci îmbrăcată în costum popular, unde artista utilizează toate ingredientele unui tablou executat după norme clasice, impunând corectitudine din punct vedere tehnic, din perspectiva aceea ce se află în spatele efectelor vizuale, demonstrând că elementele gândirii sale corespund preceptelor de școală, adică artista poate realiza foarte bine o lucrare, dar aceasta dorește să meargă mai departe, pe drumul deplinei plasticități. În seria de chipuri de mici dimensiuni, artista dă măsura căutărilor sale, dar și a descoperirilor în spațiul fascinant al caricaturalului, prin exagerarea trăsăturilor faciale sau abstragerea lor, conferind diverse semnificații liniei, petei de culoare, ansamblului și detaliului. Maronul, roșul și albul, albastrul, în variate nuanțări, susțin pictura sa incitantă prin însăși tipurile compoziționale, evocând personajul singular sau prezența mai multor componente umane în cadrul aceleiași pânze, inclusiv partea de vestimentație exotică prin rochii amintind de medieval, prin care Maria Stoian ne transmite o notă pozitivă, mărturisindu-ne marea sa pasiune pentru portretul realizat în conotațiile modernismului, prin accente plastice care o definesc.
Portretul rămâne marea sa provocare. Deși portretistă înnăscută, artista cercetează toate ungherele geografiei chipului și caută în permanență stări, atitudini, trăiri, emoții, evocate nu numai pe figurile amprentate cu expresii inedite, dar trecând inclusiv de la studiu academic în zona plasticității moderne, mergând până în pragul caricaturalului. Depășind această zonă și elaborând figurări între direcțiile sacrului și profanului, Maria Stoian susține pictural gestul uman, ținuta corpului, ambianța de reprezentare, atmosfera de culoare, armătura compozițională, efectele finale. Privind lucrările expuse, detectăm partea ludică a demersului său, pe care îl simțim în fiecare compoziție datorită implicării artistei în traseele morfologice ale imaginii, prin diferențierea deliberată a structurii tabloului, datorită diseminării neîncetate a formulelor de redare în tematica portretului, fapt ce determină diversitate de expresie, dar și unitate cromatică și stilistică. La un moment dat, Maria Stoian face o incursiune în istoria artei și se oprește asupra Giocondei, interesată fiind de fascinația surâsului ei. Realizând un studiu asupra capodoperei lui Leonardo da Vinci, artista a trasat peste figura acesteia două tușe ample de culoare, plasând astfel compoziția în zona avangardei, mesajul său fiind legat de faptul că, orice lucrare, pentru a dobândi calități deosebite, trebuie să conțină un anumit mister, care să-i confere valoare, să aibă un punct de chemare pentru privitor. Diversitatea discursului plastic propus de Maria Stoian se continuă cu „Primul bal”, portretul bust al unei tinere în care pictorița ne vorbește despre grația feminină, despre frumusețea de dincolo de chip, de liniștea interioară și de farmecul griurilor rafinate. Marea forță de sugestie a compoziției este punctată de florile decolteului, de frăgezimea umerilor lăsați la vedere, de din știința desenului, peste care, aplicarea culorii, evocă armonii subtile, conduse în direcția senzualității, dar și a vigilenței privirii tinerei fete, pline de întrebări. Între aceste lucrări concordante ca expresivități, apare „Îngerul”, ființă benefică și protectoare, care aduce optimismul în existența noastră. Maria Stoian îl evocă într-o atitudine de blazare, dezamăgit de ceea ce vede în această contemporaneitate atee, însă personajul își păstrează caracterele faciale, asemănătoare purității unui copil. Realizat în griuri esențiale, implicând o mare expresivitate etapelor structurale ale construirii imaginii, care sunt logic ierarhizate, susțin sensul meditativ al tabloului, nelămuririle asupra direcției existențiale greșite, spre care omul de astăzi se îndreptă inconștient. Nudurile în spiritul artei naive, cu trupurile feminine așezate în contextul plinătății biologice, cu aerul lor dionisiac, puternic neutralizate de aplatizarea culorii din fond, se constituie în alt registru stilistic, admirabil așezat în cadrele unei gândiri plastice coerente. O lucrare inedită este aceea redând portretul unei tărănci îmbrăcată în costum popular, unde artista utilizează toate ingredientele unui tablou executat după norme clasice, impunând corectitudine din punct vedere tehnic, din perspectiva aceea ce se află în spatele efectelor vizuale, demonstrând că elementele gândirii sale corespund preceptelor de școală, adică artista poate realiza foarte bine o lucrare, dar aceasta dorește să meargă mai departe, pe drumul deplinei plasticități. În seria de chipuri de mici dimensiuni, artista dă măsura căutărilor sale, dar și a descoperirilor în spațiul fascinant al caricaturalului, prin exagerarea trăsăturilor faciale sau abstragerea lor, conferind diverse semnificații liniei, petei de culoare, ansamblului și detaliului. Maronul, roșul și albul, albastrul, în variate nuanțări, susțin pictura sa incitantă prin însăși tipurile compoziționale, evocând personajul singular sau prezența mai multor componente umane în cadrul aceleiași pânze, inclusiv partea de vestimentație exotică prin rochii amintind de medieval, prin care Maria Stoian ne transmite o notă pozitivă, mărturisindu-ne marea sa pasiune pentru portretul realizat în conotațiile modernismului, prin accente plastice care o definesc.
Dorina Elixenia Novac a ucenicit
la același distins profesor, Florian Lucan. Aceasta iubește pasta și tehnica
picturii în ulei, impresionând prin căutările stilistice evaluate în compoziții
realiste sau de factură modernă, unde schimbă tușa vibrantă pe care o
alternează cu spații aplatizate ori cu grafisme, conturând formele figurative.
Corelată cu amănuntele frumoase ale cotidianului, pictura Dorinei Elixenia Novac
se desfășoară pe două direcții. Cea dintâi este legată de peisajul în
plein-air, cealaltă fiind relaționată cu recuzita atelierului sau cu lumea
obiectuală, aflată la îndemâna artistei. O parte dintre compozițiile
proiectului „Sighișoara altfel” se află în
expunere de la U Art Gallery, vorbindu-ne despre ceea ce înseamnă acest oraș
pentru artistă, dincolo de cetatea medievală, știută de noi. Locuind
intermitent în această zonă transilvană, universul vizual al artistei este relaționat
și aici cu natura, privită uneori din locuința cu terasă, care îi permite să
recepteze atmosfera, pădurile din jur cu luminișuri și nuanțe de verde,
elaborate în funcție de umbră și lumină, de pitorești ansambluri de belvedere.
O serie de trei marine, unde abordarea subiectului plastic ocupă primul loc,
descrie planuri ample ale registrelor echilibrat structurate, redând eclerajele
apusului în tente calde, dar și atmosfera rece a unui moment când soarele nu se
afla în apogeul său, inducând puterea fragmentată a tușei, juxtapunerile ei și
parte de analiză cromatică și construind dinamic și tensional suprafețele
elaborate ale imaginii. Uneori privirea pictoriței se oprește asupra unui colț
de grădină și surprinde florile în deplinătatea lor vegetală, creând un joc de
culori, evidențiat de fondurile închise, cu putere de expresivizare. Dobândind
un caracter pictural prin tratarea corolelor ca niște pete de culoare, fericit
armonizate în diversitatea lor, aceste lucrări ne permit să remarcăm, atenția
acordată de pictoriță suprafețelor vivante, datorită contrastul tentelor
pastelate, încărcate de noblețea, izvorâtă din deschisurile eclatante. Câteva peisaje construite complex, pe trei
sau patru registre în adâncime, unde detectăm cunoștințele artistei în ceea ce
privește perspectiva cromatică și geometrică diminuantă, se derulează ca niște
spații edenice, încărcate de tainele sugerate de pictorița așezată în spatele
unor structuri vegetale, de unde cuprinde o întreagă poezie a geografiei. Pe
lângă aceste experimente artistice, punând în prim-plan potențele cromatice și
formale ce urmează linia modernismului, Dorina Elixenia Novac așează în plină
pagină anumite pasaje florale, făcând din petalele unor mirifice structuri,
înzestrate de natură cu o frumusețe aparte, subiectul singular al unor lucrări,
de o ținută estetică asemănătoare cu celelalte compoziții expuse. Apărând în
creația sa și elemente de natură statică, începând cu vaze purtătoare de flori,
până la cadre cu obiecte amintind prezența
umană, o surprindem pe artistă privind peisajul
din interiorul casei, între chevaletul său și panorama care i se
deschide spre exterior, interpunându-se
tocmai acele componente specifice atelierului, permițându-i penelului să
surprindă un subiect ce tratează, în același imp, două teme ale artei, natura
statică și peisajul. Copacii nu rămân fără ecou în pânzele Dorinei Elixenia
Novac, ei fiind abordați nu numai ca parte componentă a naturii, ci ca
adevărate personaje ce verticalizează imaginea plastică. Deseori trăsătura
grafică a vârfului de pensulă o citim în sugestia unor forme mângâiate de
aceste grafisme expresive, conferind jocului de spații un plus de vivacitate.
Diversă și incitantă, pictura Dorinei Elixenia Novac are un aer romantic, care
se conformează spiritului său și dorinței de a-l reevalua cu alte mijloace de
exprimare.
Valentin Baban expune lucrări
recente, realizate în vara anului 2017, în plein-air,în tabăra de creație de la
Partizani, și nu numai, folosind tehnica uleiului, așezat pe pânză, de obicei,
cu cuțitul. Portul Tomis, Marea Neagră, flori specifice Deltei Dunării, lacuri,
tufe de flori, drumuri liniștite și arbori, au adus în pânzele sale elementele
ce conturează definiția drumului său artistic. Un peisaj înseamnă pentru
pictor luminișuri, copaci străbătuți de
ecleraje prin desișul umbros al vegetației , contrastul la maxima intensitate a
luminii și umbrele obținute din pete accentuate de culoare, concurând la
plasticitatea compozițiilor capabile să ne mărturisească iubirea pictorului
pentru aspectele pitorești ale naturii. Apărute ca un ecou al temperamentului
său, lucrările ilustrează momentele de grație ale detaliilor fitomorfe,
manifestate în pânzele lui Valentin Baban prin nenumărate modulații de forme
interpretate, alăturate variațiunilor imprimate de tonalități. Asupra
componentelor imaginii intervin linii directoare, individualizând fiecare
traseu plastic, pe care artistul îl sugerează cu ajutorul raportul dintre
tonuri, concentrate în intensități de mase cromatice reci sau pastelate prin
amestecuri rafinate. De la figurativul
în care realitatea este redată după reperele ei recognoscibile, Valentin Baban
ajunge la sinteze plastice foarte expresive, unde vizibilul este evocat în
sugestii formale create din pete de culoare gestuale. Suprafețe ale apei
purtătoare de bărci, maluri susținând case arhaice, detalii vegetale
înconjurând bălți ori marine unde cerul acoperă lumea cu griurile sale
fascinante, stânci lovite de valuri, creând sonorități și arbori care întretaie
cu amplele corole imaginea structurată echilibrat, sunt ilustrate alături de reprezentări
citadine amintind atmosfera unor vremuri îndepărtate. Cartierul vechi al orașului
Constanța, Strada Covaci din București, Portul Tomis se alătură unui peisaj
rural cu case din Deltă, compoziții cu nimic mai prejos decât frumoasele
abordări ale florilor care, fie că sunt lalele, fie că sunt iriși, au aceeași noblețe
în reevaluarea pastei și în modul cum sunt distribuite componentele tehnice,
astfel încât lucrarea să se ordoneze
după unul sau mai multe puncte de referință,
după centre de interes împăstate, care să radieze o notă meditativă în
jur. Mai calde sau mai saturate, estompate sau contrastante aceste substanțe
calorice, trec dincolo de tehnic,
imprimând un dinamism vizibil atunci când dominantele de pete ale mai
multor culori sunt alăturare, creând prin dispunerea lor mase de culoare
puternice, alăturări de închis-deschis ori
de complementare în care descoperim o mișcare internă a imaginii.
Dominând caracterul de impresie asupra momentului, luciditatea artistului reușește
în acest context să extragă priveliști ascunse ale naturii, cărora le împrumută
sentimentul său de stabilitate și de meditație, care rămâne dominant. În aria
preocupărilor permanente, Valentin Baban rămâne atașat de spectacolul lumii
vegetale, de lirica indusă de misterul orașelor altor timpuri, de ingenuitatea
pe care anumite pasage din compozițiile sale o transmit în afara tablourilor,
oglinda interiorității sale și a momentelor de expansiune a trăirilor directe
în fața subiectelor selectate, relaționate cu vastitatea lumii terestre.
Ana Amelia Dincă,
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu