Intermezzo, expoziție Andrei Damo
-27 august-20 septembrie 2018,
Cercul Militar Național-
Andrei Damo nu spune niciodată
lucrurilor pe nume, artistul sugerând doar un mesaj, un gând, o idee, relaționate
cu destinul uman aflat în centrul operei sale de până acum. Neliniștile acestuia,
zbuciumul interior, reprezentate în compoziții barocizante, dominate
de misterul susținut de eclerajele
diverse ce învăluie omul spiritualizat, ființă a contrastelor existențiale,
transformă întreaga viziune pictorului într-un itinerar al descoperirilor, al
revenirilor la eul suconștient. Un
artist cu o vastă cultură, Andrei Damo a trecut discret pe lângă Renașterea
flamandă, dar și pe lângă construcția piramidală a lui Leonardo da Vinci, chiar
dacă, în sugestia schematică a unor pictograme, evocând portrete de orientali,
alătură două civilizații atât de diferite, Orientul și Occidentul, făcând totuși
un popas atent în istoria artei baroce . Uneori modalitățile de exprimare
alegorică a realului nu înlătură sistematizarea riguroasă a elementelor,
rațiunea, afirmarea directă a preferinței pentru desen și culoare deopotrivă,
într-o expresie plastică figurativă, de înaltă ținută estetică. Trăirile
depozitate în memorie, imaginarul personal, asociațiile de sugestii, libertatea
de exprimare și uneori supremația visului, conduse de norme compoziționale, îl situează uneori, pe Andrei Damo, în
ereditatea suprarealismului. Expoziția deschisă
la Cercul Militar Național este pusă sub semnul diversității, în sensul că mai
multe componente ideatice converg spre descrierea unei viziuni închegate,
deplin exersate și statornicite. Lucrările pictate în ultimii doi ani exprimă
gândurile artistului, evocând și o
atitudine discretă, încifrată asupra lumii în care îi este dat artistului să
trăiască. Elementele dominante ale societății de rând sunt parodiate, politicul
transpare surdinizat în contextul acestei transcrieri picturale, iar situațiile
sunt doar punctate și ambalate într-un discurs vizual în care subiectul este etalat într-o
alternare de implicări stilistice, ele fiind aduse de artist de experiența
artistului, sub carapacea aceleiași unitare definiții estetice.
Există momente când pictura sa
eminamente umanistă se dezantropomorfizează în conținut. Peisajele sunt cele
care fac o reîntoarcere spre dragostea
artistului pentru amănuntele și discreția naturii, pentru frumusețea ei
incomensurabilă și pentru bogăția cromatică și formală care îl pot inspira pe
artist. Efectele impresioniste sunt doar aparente, acestea ivindu-se dintr-o
gestică și o grafie ritmică, tensionată, Andrei Damo creând trăsături de penel scurte
și fragmentate, făcând din compozițiile de acest gen, imagini vivante, afectând
simțurile ochiului nostru.
O anumită granulație pointilistă
detectăm în câteva lucrări, semn că Andrei Damo caută permanent diversificarea
expresiei plastice. Dar pictorul nu construiește forma din aceste efecte, așa
cum făceau înaintașii săi, ci caută să accentueze plasticitatea prin atente și
abia perceptibile atingeri de pensulă. Un aspect demn de remarcat îl constituie
partea de suprarealism a operei sale, despre care s- a discutat mai puțin și
care se pliază în general pe invocare unor personaje din mitologie, adaptate
vremurilor de acum.
Dedicată Marii Uniri, expoziția
cuprinde inclusiv reprezentări de soldați și personaje istorice legate de anul
1918, fie prin implicarea în Primul Război mondial, fie prin atașamentul de
românitatea noastră. Momentul este eclipsat de reprezentările Reginei Maria,
maiestuoasă, purtând însemnele monarhiei. Mărturisirile artistului despre acest
eveniment istoric crucial, nu înlătură fina sa observație asupra atitudinii
unora față de acest moment, ilustrarea drapelului național în contextul unei
compoziții cu nud, iată România Revoluționară a zilelor noastre. Paradoxul
existențial actual este surprins cu un discret umor, dar și cu
responsabilitatea celui care își duce viața în contextul contrastelor
societății actuale.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu