Ana Ranete la Institutului Socio
- Cultural „Jean Louis Calderon”
Pictura Anei Ranete se desfăsoară
pe coordonatele stilului modern, cu implicații figurative și stilizări în care
cromatica joacă un rol important, mai ales când albastrul deschis, specific
lucrărilor artistei, devine dominant în creația sa, așa cum ni se dezvăluie pe
simezele Institutului Socio - Cultural „Jean Louis Calderon”. Iubind în
primul rând elementele structurale ale naturii, fie că este vorba de o floare,
de un peisaj sau de ființa umană, reperele vizuale ale pictoriței se metamorfozează
în universul său recent,înzestrat cu semnificații și sentimente, cu
spontaneitate și rigurozitate, concentrând axele cunoașterii sale într-o
viziune plină de rafinament și sensibilitate, specific feminine. Fascinația trăită
de Ana Ranete în fața motivului se dezvăluie privirii noastre prin atenția pe care aceasta o acordă
compoziției, sintezelor plastice, planurilor în perspectivă, registrelor
tonale, care cunosc interpretări inepuizabile de la o lucrare la alta, prin
tușa vivantă și prin echilibrul regăsit în armonii, în ritmică și sursele de
lumină utilizate și adaptate contextelor de atmosferă. În pictura subacvatică, persistența
complemetarelor oranj/albastru ocupă întreaga imagine, modalitatea de așezare a
tonalităților abstractizând discursul estetic, direcție reiterată și în alte
tablouri, unde melanjul de culori cu tente evanescente, conferă o frumusețe
aparte suprafeței lucrărilor. Buchetele
de flori, așezate în plină pagină, păunul cu întreaga lui simbolistică, alte
forme din zona aviarului și acvaticului, grațioase balerine și dansatoare de
latino, portrete și peisaje din natură, marine și urbane, culminează cu
evocarea îngerului, admirabil reprezentat, cel care, cu aerul său divin, domină
peste toate cele lumești, împrimându-le din bunătatea și curăția lui. Însuși
spiritul picturii Anei Ranete este unul încărcat de transcendent, uneori prin acuratețea
stărilor de liniște sugerate și prin
atitudinea concentrată pe visare, alteori, prin intonații cromatice
surdinizate ale componentelor structurale.
Dacă deseori accentul cade pe
desen, demonstrând experiența artistei în domeniul reprezentării figurative,
regina rămâne culoarea în abordările sale. Realitatea este punctul fundamental
de pornire, dar aceasta cunoaște transformări specifice adaptării la subiectul
abordat și la plăcerea a simți energia interioară a unei cromaticii aplicate
conforma trăirilor artistei, extrem de delicată în interpretarea atmosferei
care învăluie compozițiile.
Peisajele Anei Ranete sunt
învăluite de poezie, fiind imagini ale unei naturi ideale, ivită în amintirile
sale sau surprinse în plein-air. Eclerajele diurne ori momentele diferite ale
zilei, sugerate prin rafinate tente de închisuri și deschisuri, sunt aspirații
și totodată principii de evidențiere a unor valorări plastice în funcție de
seducția și disponibilitățile sugerate de realitate. Luminișuri din interiorul
compozițiilor sunt încadrate de arbori grafiați expresiv pe suprafața bidimensională,
dar menținuți în tonul sublimului joc de contraste și armonii, de simetrii și
asimetrii ale compoziției, rezultând un spațiu încărcat de taine și frumusețe
onirică. În ceea ce privește redarea florilor, artista este atrasă de misterul
corolelor, de modul cum poate valora lumina pe întinderea unei petale, de
rotunjimile și unghiurile ce descriu plasticitatea intrinsecă a acestor
fascinante forme. Preocuparea pentru proporțiile corpului uman, nu lipsește din
preocupările Anei Ranete. Inepuizabila
putere de osmozare a mișcării unei balerine, este redată în ritmuri de tușe și
culori, în care forma este subordonată cromaticii, în care mișcarea domină
subtilitățile nuanțelor, senzualiatatea, feminitatea, puterea gestului delicat
al dansatoarei, fiind pretextul artistei de a-și regăși propria emoție, ca un
reflex al sensibilități nelipsite din orizontul său imaginativ, așa cum îl
percepem în expoziția de la Institutul Socio - Cultural „Jean Louis
Calderon”.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu