Expoziție Anita Rădulescu la
Centrul Cultural „Aurel Stroe din Bușteni”
Peisajul în „plein-air” a determinat-o
pe Anita Rădulescu să-și dedice ani buni din viață pentru observării și reevaluării
sale plastice, în tehnici diferite ale picturii. Pensula sau cuțitul de paletă
au expresivizat la maximum natura prahoveană în care ființa artistei se
metamorfozează, iar imaginile de la Sozopol îi completează experiența
călătoriilor sale, unde natura i se dezvăluie de fiecare dată în splendoarea ei
apoteotică. Tendința Anitei Rădulescu este aceea de a analiza imaginea prin
subtilități grafice obținute din culoare, care se armonizează cu pata cercetată în funcție de starea de spirit și de
secretele motivului pictural. Deși practicantă a unei arte figurative,
desprinderile de aceasta se descifrează nu în imaginea de ansamblu, ci în modul
cum pictorița interpretează un detaliu, un cadru structural, precum faliile
stâncilor și pământului, antrenând tensiuni și mișcări, într-o dinamică
perpetuă a materiei. Impresiile și fenomenele de plenitudine ale naturii sunt
surprinse într-o abordare specifică artistei, în accente de rafinate griuri
colorate, într-o pensulație și aplicarea a cuțitului, definind stilul său
modernist și personal. De remarcat sunt
tușele, abordate în mod diferit. Unele au o vigoare evidentă, altele sunt mai
potolite, mai discrete, creând o alternanță de trăsături de penel mai prelungi
sau mai scurte, un joc aproape grafic de semne. Griurile colorate pline de
lumină, dominante în pictura Anitei Rădulescu , lasă eclerajele să se centreze
în perspectivă, în plină pagină, să creeze adâncimi și iluzii vizuale alăturate
armăturii clasice a compoziției, peste care artista își ia libertatea de a
jongla cu interpretări și plasticizări cromatice ale suprafețelor. Anita
Rădulescu se lasă purtată de trăiri afective față de subiectele care vin spre
aceasta, transformându-se sub măiestria penelului său în impulsuri supuse
normelor, în armonii subordonate optimismului și energiilor pozitive, care le
înnobilează pitorescul și echilibrul interior, în stilizări și adaptări la temă.
Anita Rădulescu folosește o paletă de culori ținută sub controlul
rafinamentului, al curiozității față potențele cromatice, ceea ce o incită la
experimente în a căror alcătuire
descoperim staticul, venit din echilibrul compozițional, întotdeauna evocat
prin plasarea centrală a unui element de interes, chiar și atunci când apare o
așezare pe diagonală a componentelor peisagistice. Arhitecturi vechi, din rândul
cărora se desprinde lăcașul sfânt al bisericii, sunt înconjurate de o
luxuriantă vegetație, contribuind la exotismul tablourilor sale. Peisajul marin
apare recurent în abordările artistei. Dragostea pentru suprafețele misterioase
ale apelor implică și o evidentă expresie abstractă, unde mijloacele de
reprezentare sunt dispuse în planuri orizontale. Lăsând la o parte peisajul, în
pictura Anitei Rădulescu descoperim aceeași permanentă iubire față de subiectul
floral, unde pasta este mai strălucitoare, mai vivantă și mai comunicativă cu
privitorul. Lumina colorată și contrastele se alătură admirabil, mângâie
corolele policrome, desfătând simțurile și permițând petei de culoare să se
autodefinească în datele ei sintetice. Transpusă pe o suprafață mai mare, pasta
doar sugerează uneori, printr-o atingere delicată, un contur sau o formă
vegetală, înnobilând pânza. Chiar dacă
expoziția de la Bușteni nu a excelat în reprezentarea chipului uman, putem
admira monumentalul „Autoportret” al artistei. Sigură pe sine, ținând instrumentul de desenat în mâna stângă
și aflată în fața șevaletului, imaginea este una antologică prin trăsăturile
impozante și prin culoarea absentă pe alocuri ori așezată cu parcimonie.
Balerinele sunt și acestea prezente în expunere, dansul fiind o temă îndrăgită
și provocatoare prin implicarea studiului corpului uman, a atitudinilor și
proporțiilor acestuia, a gestului și grației.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu