Pictorul Ilie Cioartă
Frumusețea acestei lumi și
energiile ei pozitive, sunt punctul de plecare al picturii lui Ilie Cioartă,
care selectează din memoria sa, esența solarității propriului spirit, în care
citim datele unei abordări psihopoetice, cu surse în copilăria artistului. O
multitudine de personaje feminine, evocând tinerețea și dimensiunea ludică a
eului, ocupă câmpul imaginilor emanând dinamism și totodată, bucuria de a trăi.
Contemplarea și starea de beatitudine, grația mișcării și noblețea gestului
reținut, acțiunea deplină ori conversația liniștită și teatrală, vorbesc despre
un pictor care își menține opțiunea vizuală de-a lungul experienței artistice,
fiind unitar în exprimarea plastică, deopotrivă în desen și pictură. Linia
descriind curbe ample după care se structurează alte axe compoziționale, contribuie la distribuirea omogenă a elementelor pe pânză, în mod
echilibrat sau permițând existența unor centricități ordonatoare, în mai multe
puncte ale imaginii. Astfel, lucrările artistului, în firescul desfășurării unor
mase dominante de albastru ori ocru, de oranjuri onirice și verde crud, de
griuri delicate transformate în diafane pete de culoare, interacționează cu
paradoxurile subconștientului, având în subsidiar un sistem compozițional
dominat de preceptele desenului, sub tabloul final aflându-se o rețea grafică,
ce ar putea să constituie în sine o lucrare bine articulată. Efilarea
corpurilor acestor simboluri feminine, cărora li se alătură, într-o gestică venită parcă din eleganța clasicismului grec,
tineri integrați de artist unui gen de procesiune, în cinstea spiritului liber și
al anilor tinereții, panoramează spațiul bidimensional, personajele afirmându-se
frontal sau în mișcări variate, constituind puncte de fugă, centre vizuale,
unghiuri formând asimetrii, adică un sistem compozițional complex, cu încărcătură
emoțională, un omagiu vizual adus anilor
ireversibili ai tinereții.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu