Salonului Național de Plastică de
Mică Brăila, ediția a XX-a
De-a lungul celor douăzeci de
ediții ale Salonului Național de Plastică de Mică Brăila, mulți artiști
expozanți au pierit, alții s-au aflat în
apogeul creației lor ori au început să se afirme vertiginos , conlucrând la o
redefinire contemporană a valorilor
artei românești de la începutul
secolului al XXI-lea, prin preluarea
unor tendințe clasice sau moderne, prin autenticitate sau originalitate, prin
accente avangardiste, prin spirit imaginativ și implicare totală în actul de
creație. Fie că a fost vorba de pictură, sculptură, grafică, arte decorative, colaj,
fotografie, spiritul inovator în cadrul evoluției viziunii artiștilor
participanți la salon, s-a dezvoltat în paralel cu demersul evolutiv personal, prin
implicarea într-un experiment ce presupunea încă de la începuturile sale,
adaptarea viziunii fiecărui plastician la imperativele unor dimensiuni reduse,
acest lucru constituind o provocare pentru cei obișnuiți cu suprafețele sau
formele în volum elaborate. Deducem faptul că, prin numărul mare de
participanți la a ediția aniversară 2019,
proiectul președintelui Filialei U.A.P. Brăila, artistul plastic Gheorghe
Mosorescu, și-a atins scopul de a face din această manifestare un racursi
asupra direcțiilor stilistice prezente
în arealul românesc, în acest moment. Remarcăm
o preferință a artiștilor de a utiliza preceptele estetice ale
tridimensionalului pentru domenii ce aparțineau bidimensionalului, cum ar fi
tapiseria, dar și o opțiune de a face din obiectul utilitar, confecționat din
ceramică și sticlă, o sculptură cu
veleități de artă majoră. În gravură o menținere a normelor figurative, bazate
pe un desen academic, cu atente derogări moderne și cu subiecte inspirate din
conceptele clasice ale gândirii sau din actualitate, completează tendințele
picturii, un gen artistic mult mai implicat în latura senzitivă a autorilor, în
subconștientul care se relevă ludic în compoziții atât de variate. Arta
religioasă, indiferent de interpretări, este atașată canonului, pe când, cioplirea
succesivă și structuri perene sunt utilizate concomitent cu materiale reciclabile în sculptura. De la
practica realismului până la atitudini precursoare ale unor noi orientări
artistice, întâlnim inclusiv în maniera de realizare a colajului, care preia
structuri vizuale consacrate, concurând pe această panoplie a salonului cu designul vestimentar,
rezumat uneori la configurarea unui fragment textil, așezat în cuadratura unui
tablou, iar prezența obiectului și a unor materiale neconvenționale, a
tehnicilor mixte și a modalităților de expresie dintre cele mai îndrăznețe și diverse,
au fost esențializate în creuzetele câtorva centimentri, aducând în discuție calitatea
superioară a școlii românești de arte frumoase, capacitatea de adaptare
imediată a opțiunilor vizuale la cerințele unor reguli și ținuta estetică
remarcabilă a lucrărilor, create de profesioniștii breslei.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu