Natura ca măsură a existenței în
pictura Marietei Besu
Personalitatea artistică a
Marietei Besu are mai multe chei de descifrate. Una dintre acestea deschide zona picturii, a
cromaticii și a unor teme de care artista se simte atașată. Însă, venind din
zona graficii, desenul rămâne armătura peste care se pliază lumea vegetală,
omul și spațiul acvatic, teme recurente, aparținând percepției sale sensibile.
De mai multe ori, Marieta Besu ne-a propus pictura ca un mod de a –și reinventa
lumea pe care o observă îndeaproape, simțindu-i pulsul recuperat în spații
moderne de interpretare a formei, adaptate personalității mereu surprinzătoare.
Cadrele vizuale ample sau amănuntele care se răsfrâng asupra penelului său și care vin din exterior sau din
daimonul său interior, corespund admirației pe care o are față de imaginile din
proximitate, inmagazinate și filtrate de o îndelungată experiență la șevalet.
„Stradă din Sulina” este un peisaj
citadin în care volumele arhitectonice lasă lumina și umbra să mângâie griurile
unei atmosfere trecute, dar nu apuse. De la geometrizarea volumelor acestor
case din Deltă, desenate cu exactitate și având un aer metafizic datorită
pustietății care le amprentează ambianța, Marieta Besu trece la un registru
pictural accentuat evocând Balcicul și un colț al său care abundă de vegetație.
Pensulația repetată și suprapunerile conferind consistență culorii structurează
două planuri orizontale, cu deschidere spre adâncimea perspectivală, lăsând
ochiul nostru să se odihnească în profunzimea difuză a orizontului.
Pitorești colțuri de vegetație de
la Sulina nu sunt ușor de trecut cu privirea de Marieta Besu, care a găsit un
contrast cromatic de mare modernitate în structurarea suprafețelor tonale,
fiind inspirată de roșul tricoului prietenului și pictorului Alexandru Ispas, în
care o pată sintetică de culoare și albastrul lemnului vopsit al verandei, în fața
căruia luxuriante crengi în glorie vegetală neutralizează fructele galbene, fac
din culorile primare motivul de evocare al splendorii unei obișnuite zile miraculoase.
Subiectul floral este o temă în
cadrul căreia Marieta Besu schimbă expresivitățile compoziționale nu numai prin
schemele de concepere ale lucrării, ci și prin variate modalități de a obține
picturalitatea suprafeței. Tușele juxtapuse, dinamice și tensionale din tabloul
cu floarea-soarelui se transformă în
trasee de pensulă mai elaborate atunci când abordează crinii, alteori
multitudinea de corole de flori implicând ritmicitate și mișcare, datorită atingerilor
fine de laviuri sau saturatelor pensulații, fac din lumea vegetală a Marietei Besu reduta
existenței sale senzitive.
La un moment dat, artista schimbă
registrul stilistic și, pe fondul nuanțat nonformal cu sugestii ale unei
atmosfere marine, așează în primă pagină delicate flori ale căror tulpini grafiate
cu ajutorul unor linii subțiri, trasate cu pensula, descrie fragilitatea microcosmosului
nostru efemer. Modulate în funcție de ecleraje, prin intensități tonale abia
perceptibile, care lasă la vedere o
gestică de subtilă atingere a pânzei, acest gen de compoziții redefinește spațiul
memoriei imediate, declanșând particularități plastice distincte.
Sensul scenografic se modifică
atunci când un capitel compozit este încununat cu rodii, într-o natură statică
inedită, al cărei suport este decorat cu spirale amintind clasicele coarne de
berbec ce încununau stilul ionic, interpretate aici după bunul gust al
echilibrului și armoniei, specific picturii Marietei Besu.
O lucrare de excepție este „Autoportretul” proiectat pe
fundalul unei arhitecturi sacre, semn al apartenenței sale la spiritualitatea
creștină. Domină aici verdele și albastrul în complementaritate cu roșu și
ocru, remarcându-se totodată suportul compozițional și registrele ce pot fi
citite atât în profunzime, cât și pe verticală.
Metamorfoza mării o regăsim în
lucrarea „Barca”, un detaliu care ne vorbește despre poezia mării, despre îndeletnicirea
pescuitului și despre datele imperceptibile ale existenței. Construcția
piramidală a lucrării, amprenta ludică a formelor menținute într-un registru
cromatic al delicatelor griuri colorate, respiră aerul unei culturi vizuale cu vechi
state academice, adaptate unei viziuni coerente, moderniste și mereu actuale.
Convenționalitatea unor rețete de
compoziție clasică este redefinită în sisteme reprezentaționale în care spațiul
bidimensional are formulele lui prestabilite, folosite de Marieta Besu cu
precauția de fi mereu inovativă în
evocarea constructivă a imaginii și în echilibrul de ansamblu al tabloului. Proiectat
la baza Cazinoului, portretul uneia dintre nepoatele artistei, deschide
universul interior al ființei, fiind o analiză de restaurare a poziționării în
spațiu a punctului de fugă care se identifică cu elementul arhitectonic.
Bucuria de a trăi, inocența și abilitatea de a crea profunzimea iluzorie a
privirii sunt încărcate cu patetism și stări afective.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu