Pornind de la îngeri, amazoane şi etrusci, pictoriţa ne
conduce către subiectul duplicităţii
legat de caracterul dual al fiinţei care, multiplicată în sugestia unor
portrete, vine să întărească ideea caracterului contradictoriu al omului.
În relaţie cu atributele senzitive ale feminităţii
susţinute de lirismul cromatic abordat în limitele expresionismului abstract,
tablourile Dianei Brăescu sunt ceea ce numim „color field painting”. Tonuri grizate
sau luminate sunt aşezate plat în pete sintetice, grafierea personajelor fiind
cea care oferă profunzimea ideatică şi interogaţii asupra problematicii
existenţiale. Înlăturând disonanţele vremurilor noastre şi supunându-se
armoniei pentru a găsi o idealitate,
doar a ei, artista continuă să se redefinească şi să modifice lumea în mod
pozitiv, cu mijloacele sale expresive. Alăturarea dintre violet şi ocru-
galben, dintre albastru ceruleum şi ocru-orange, verde şi roşu, folosind
complementarele în perechi de câte două, pe care le alternează cu griuri
colorate, determină un ritm întrerupt de câte o pată de alb, roşu etc.
Fuziunea dintre
culoare şi formă creează impresia că figurile se ascund în materia picturală şi
se distilează în spatele ei. Acrilicele
sunt aşezate în suprafeţe ample şi
concurează cu notaţiile grafiate succint, ce transmit privitorului un mesaj în
care acesta se recunoaşte, înţelegând astfel povestea simbolului reprezentat.
De multe ori, liniile sunt conduse până în pragul
reducţionismului, iar nuanţele, ca densitate materială, alternează între zone
foarte diluate sau intens atinse de pensulă, astfel încât unele compoziţii par
încă în lucru, deşi nu le mai lipseşte nimic. Diana Brăescu simte până unde
trebuie să conducă lirismul şi plasticitatea unei eboşe, astfel încât aceasta
să fie percepută ca o lucrare finită, eboşarea făcând parte din estetica sa.
Unele schiţe însă, sunt concepute complex, atât petele
de culoare elaborate în corsetul unor casetoane, cât şi desenul implicând
sentimentele artistei în raport cu motivul, conduc suprafaţa bidimensională
spre un echilibru al organizării compoziţionale, plasticiana folosindu-se de
culoare pentru a reprezenta factura sa senzitivă şi liniştea de care are nevoie
omul atunci când se află faţă în faţă cu sine. Viziunea propusă, cu doza de
ingenuitate caracteristică la o primă privire, are un parcurs dual perceput în
impulsivitatea trăirii şi în stările de acalmie ce concordă fără să se
sedimenteze, putând fi citite în funcţie de direcţionările cromatice şi liniare
poliaxiale.
Contururile simple, puternic trasate cu negru, au o
încărcătură tensională şi completează
succesiunea de rezonanţe plastice, desenul şi picturalitatea evidenţiind chipurilor cu discrete intenţii
de psihologizare. Sugestia corpurilor şi portretelor văzute din profil se află
uneori într-un halou de lumină, într-un haos originar, care se derulează
secvenţial şi ritmic în melajul elementelor de limbaj specifice. Zbuciumate sau
în latenţă, având o anatomie minimal
sugerată, fiind pe punctul identificării cu materia amorfă a unei structuri
policrome, figurile comunică între ele şi privesc labirintul aflat în afara
tabloului.
Câteodată compoziţiile sale sunt locuite de îngerii
care se ascund în faţa aripilor părând nişte călugări acoperiţi de veşminte
grele şi învăluitoare. Ei locuiesc
foarte aproape de noi căpătând însuşirea pământeană a culorii şi devenind din
invizibili vizibili, din spirit materie fluidă datorită impresiei de curgere pe
care structurile de culoare verticale le
creează. Îngerii Dianei Brăescu sunt făcuţi după propria ei asemănare, adică
sunt frumoşi, benefici, discret trec pe lângă noi fără să ştim că ei sunt
aceia.
Diana Brăescu, la fel ca zeiţele care nu se mai întorc
de la vânătoare fiind prinse în capcanele eternităţii, nu face cale întoarsă în
faţa călătoriei pe care şi-a propus-o, pentru că, asemeni nouă, pământenilor, este
făcută din noţiunea timp, iar timpul nu ne aparţine şi este nimicitor.
Ana Amelia Dincă
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu