Arta Emiliei Persu este o continuă metamorfoză, o
extindere a propriilor reverii legate de culorile lumii, de partea ei de
solaritate şi diluţie, care se reflectă în tendinţa de luminozitate şi în
organizarea structurilor universului vizibil în forme geometrice logic gândite
în compartimente cromatice. Adesea, diseminarea lucrării în casete labirintice
invocă acea complexitate a liniei şi a nuanţelor specifice unei structurări riguroase
a lucrării ca elogiu adus semnului colorat de dincolo de formă sau simbol şi ca
o extindere spre absolut a fiinţei sale deopotrivă dinamice, dar şi abstracte. Aşa pare creaţia Emiliei Persu care rămâne
ancorată în aceeaşi unitară viziune de concepţie legată de metafora faptului de
a rescrie interacţiunea geometriilor şi acordurilor cromatice şi armonice. Prin
gestul artistic eliptic, în sensul simplităţii primordiale legate de trăirea sa
directă şi sinceră în raport cu ritmul exterior, asociat şi acesta cu o forţă
artistică contrastantă, Emilia Persu înţelege sensul şi necesitatea purităţii lumii căreia îi asociază spiritului său care grafiază reţele trasate cu pesula, creând
iluzia „de a fi” a formelor în spaţiu. La un moment dat, impresia unei tendinţe
ornamentice de reperare a nucleului conceptual o regăsim în sugestia unor forme
ce cosmicizează planul orizontului imediat, mai ales atunci când artista
speculează preţiozitatea culorii şi a materialului pe care semnele se derulează
spre formulele unor structuri imaginare neidentificate şi spre destinaţia lor
ambiguă supusă visării, integrându-i viziunea în zona expresionismului abstract.
Elipticul expresivizează câmpul imagistic, acest atribut putând fi descifrat şi
atunci când artista practică tehnica colajului, lucrările dând impresia unor
grădini sau a unor falii terestre care amintesc depunerile geologice prin straturile
unei texturi aparent dure care determină o corelare a fiinţei sale cu existenţa
într-un oraş unde tehnologia dură a urbanului este asimilată subconştient şi
transpusă involuntar în imagini bine articulate după norme compoziţionale,
fiindcă pregătirea la Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” în anii
1993-1998 i-a fixat plasticienei rigorile estetie dar şi paradoxurile limitării
libertăţii artistice.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu