Balcicul văzut de Corneliu Drăgan Târgovişte
Spaţiu poetic, conturat în zona Coastei de Argint,
Oraşul Alb, cum a mai fost numit Balcicul datorită versanţilor de calcar care
descriu geografia sa, a fost redat de Corneliu Drăgan Târgovişte, într-o
viziune apoteotică a culorilor şi luminii. Marea, cu întinderea ei nesfârşită,
evocată într-o elaborată paletă
cromatică de albastruri şi griuri, completează farmecul ţărmului unde arhitecturi potolite şi
vegetaţia exotică vin să sublinieze atmosfera orientală cu drumurile ei
înguste, cu pitorescul cartier tătăresc, cu bărci şi pecari ce lasă vraja mării
să sporească nota de miraj simţită în atmosfera plină de farmec a Balcicului.
Casele
simple şi arhaice, asemănătoare unor mase de materie luminoasă în bătaia
soarelui, grupate în structurile unui habitat bine închegat, detaliile şi
ansamblurile de elemente tipice acestui areal, se regrupează în acuarelele
artistului, care îndrăzneşte să expresivizeze detaliile acestei lumi care au
sedus-o pe însăşi Regina Marina motivând-o să-şi construiască aici Cuibul
liniştit, reşedinţa de vară care nu a lăsat penelul lui Corneliu Drăgan
Târgovişte să nu ne povestească despre misterul şi nota de
pitoresc a castelului.
Florile Balcicului, mai ales cele din grădinile
Reginei Maria sunt tratate expresiv, în dimensiunea neobişnuitei lor frumuseţi,
degajând acea stare de emoţie pe care numai artistul o poate simţi în faţa
subiectului său. Accentul liric al acestora este determinat de alăturarea
dintre consistenţa formei şi spectacolul laviurilor, de jocul de contraste, de
transformarea subtilă a nuanţelor de la o lucrare florală la alta sau de la o
structură naturală la una arhitectonică, în cadrul aceleiaşi compoziţii.
În primul rând culoarea care se mulează pe eclerajul indus de direcţia
luminii, de golurile metamorfozate de spaţiile dinspre mare, lasă la vedere o
latura a frumusetii evocată de acest peisaj pictogen care a cucerit mulţi
artisti, căutând asemeni lui Corneliu Dragan Targoviste, tainele ascunse ale
locului vizibile într-un peisaj sau într-un detaliu. Acesta nu se dezice de
caracteristicile stilului său analitic
în cee ceea priveşte grija pentru distribuirea maselor de culoare, a liniilor
de forţă şi a stilizărilor discrete, artistul întelegând şi facând diferenţa între
o interpretare necesară şi redarea realistă a unor elemente care fac pasajul
plastic recognoscibil în context compoziţional. Malurile arse de soare, drumurile
incandescente, depărtările întrezărite dincolo de universul imediat al
habitatulului, păstrează nostalgia aşteptată de privitor, redată în datele ei
instinctive, dar şi raţionale, dualitate care disciplinează demersul
compoziţional dezvăluind zona devenirii launtrice a artistului în raport cu
motivul pictural. Adesea o tensionare a elementelor de limbaj se dezvăluie în alternanţa
dintre cromatica expresivă şi cea ponderată, creând un dialog recurent între
pete, forme, linii, structuri, în spaţiul acuarelei. Culoarea locală, adordarea
ton in ton, accentul cromatic dispus unde nu te aştepţi sunt particularizate
prin observarea detaliului, a luminii şi umbrei, peste care intervine scurgerea
timpului contracarată de prezenţa umană
ce înlătură sentimentul însingurării. Străzile pitoreşti ale Balcicului legendar,
vechiul cartier romanesc învaluit de vraja acestui mic paradis, Cuibul liniştit,
Grădinile Reginei Maria, Capul Kaliakra, latura exotica a citadinului, vegetatia
luxuriantă, marea de necuprins în peisajele marine, fac obiectul acuarelelor
lui Corneliu Dragan Targovişte, care, în coordonatele morfologice ale picturii,
aşează reperele tehnice ale graficii, experimentând limbajul plastic al acuarelei
şi susţinând cu rafinament ample acorduri cromatice aşezate prin transparenţe,
suprapuneri şi diluţii.
Figurativul dă impresia de staţionare, perspectiva
induce câmpuri imagistice plasate la capătul unor trasee rezultate dintr-o liniatură
trasată puternic, trasformarea imaginii se derulează narativ de la un plan la
altul, astfel că staticul şi dinamicul se află în dispută, dar convieţuiesc
osmotic până la urmă, creând unitate compoziţională în Balcicul lui Corneliu
Drăgan Târgovişte dominat de linişte şi de o sobrietate reţinută.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu