Portrete, peisaje şi flori de Vasile Aionesei
Expoziţia pictorului Vasile
Aionesei de la Centrul Cultural Unesco „Ionel Perlea” din Slobozia încununează
deceniile de experienţă ale artistului în zona temelor consacrate ale
şevaletului: portret, peisaj, natură statică.
Deşi a abordat tangenţial sculptura, iar icoana bizantină cu o mai mare
aplecare asupra iconografiei şi respectării regulilor impuse de tradiţia
bisericii ortodoxe, Vasile Aionesei a excelat în reprezentarea figurativă,
interpretată după principiile şcolii noastre interbelice, care punea accent
atât pe formă, cât şi pe culoare. Excepţional desenator, mai cu seamă
portretist, artistul care trăieşte la Slobozia, şi-a dedicat viaţa artistică
observării fizionomiilor, reuşind să intre cu uşurinţă în caracterul
personajelor sale, fapt demonstrat de albumul cu personalităţi ialomiţene
apărut la Editura Helis. Sfera lăuntrică a acestora este evocată ţinând seama
de trările interioare ale modelului, de aspectul trăsăturilor faciale, de
personalitatea cunoscuţilor, prietenilor, membrilor familiei, căci acestea sunt
subiectele sale pentru tema portretului abordat în dimensiunea sa realistă.
În peisaje o anumită linişte metafizică se
desprinde din atmosfera nuanţelor dominante de verde şi albastru, lipsite de
cele mai multe ori de prezenţa umană. Câteodată omul populează compoziţiile
artistului, acesta fiind surprins într-o atitudine de relaxare sau într-o
acţiune care îi face plăcere. Sentimentul naturii se remarcă printr-o abordare
permanentă a copacului şi a pădurii, apei şi întinderilor acesteia, a
elementelor care i-au rămas întipărite în memorie din locul copilăriei sale trăită
la Gândinţi, dar şi din Câmpia Bărăganului unde şi-a petrecut o bună parte din
viaţă. Experienţa artistică a maturităţii se citeşte în modul de compunere a
imaginilor selectate pentru a fi transpuse pe suprafaţa pânzei, în armonia
cromatică, în dozarea tuturor structurilor şi tonurilor aşezate, ceea ce îl
face un pictor echilibrat, care practică o pictură modernă în sensul abordării
formei, dar contaminată de o anumită clasicitate prin static şi echilibru, prin
liniştea emanată de fiecare lucrare, receptacol al simţămintelor personale ale
plasticianului. Griurile luminoase sau mai terne sunt expresia raportului
direct al artistului cu geografia aflată în faţa sa în momentul lucrului, cu
sentimentul receptării stărilor naturii care se regăsesc în trăirile transpuse
de pictor în peisaje.
Florile evocate fac parte din recuzita de atelier şi
sunt supuse unui ecleraj şi unei picturalităţi regăsite în întreaga creaţie a
lui Vasile Aionesei. Siguranţa desenului şi a trăsăturii de penel, pe alocuri
spontaneitatea care expresivizează, contrastele care evidenţiază, tonuri reci
şi calde care se exaltă reciproc, sensibilitatea optică a pictorului reflectată
în cromatică, decizia asupra finalizării compoziţiei luată la momentul oportun,
sunt rezultatul unei experienţe de necontestat, dar şi a talentului.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu