La Brăila, un regal al plasticii de mici
dimensiuni
În perioada 10 martie-13 aprilie, 2016, s-a
desfăşurat Salonul Naţional de Plastică Mică- Brăila, 2016, ediţia a XVII-a, la
Galeriile de Artă Brăila şi Galeria „Gheorghe Naum” a Muzeului Brăilei „Carol I”.
Expozanţii, în număr de 172, veniţi din toate zonele ţării sunt membrii ai
Uniunii Artiştilor Plastici sau absolvenţi ai universităţilor de artă din
România. Nume consacrate ale domeniului sau în plină afirmare, aceştia au
ilustrat în expoziţia de la Brăila tendinţele artei româneşti contemporane, a
cărei arie de cuprindere se desfăşoară dinspre zona figurativului până la
figurativul interpretat, de la realism la abstracţionism şi expresionism, de la
colaj la obiect, atât în domeniul bidimensional, cât şi în direcţia
tridimensionalului. Pictură, sculptură, grafică, tapiserie, tehnică mixtă,
aplicată în diferite genuri artistice, au făcut dovada deschiderii stilistice a
artiştilor români contemporani, care nu înlătură din preocupările lor
experiementul, păstrând preceptele ancestrale ale istoriei artei. Fiecare
plastician a avut locul său în expoziţie, lucrările diferite s-au pus în
evidenţă unele pe celelalte, simeza devenind unitară prin diversitatea
viziunilor. Multiplele surse de inspiraţie, alături de experienţa şi
deprinderile intervenite în urma acesteia, cultura, care transformă viziunea
fiecărui artist, modul de înţelegere al formei, al ideii, al lumii în care
trăim, au implicaţii majore în rezultatul creaţiei vizuale, iar acest lucru a
devenit lizibil şi definitoriu pentru ansamblul expunerii. În cadrul Salonului Naţional
de Plastică Mică ediţia a XVII-a, Brăila, 2016, s-au întâlnit elite ale
plasticii noastre din acest moment, expoziţia fiind de mare ţinută estetică,
eforturile organizatorilor de apreciat, manifestarea devenind, pentru zona
plasticii mici, cea mai importantă din ţară, în acest moment.
Obiectivitatea şi latura subiectivă a creaţiei
s-au alăturat armonios în remarcabile lucrări, unde se poate citi coerenţa
genurilor, tehnicilor, percepţiilor, care nu par a se epuiza şi care
convieţuiesc favorabil, indiferent dacă o compoziţie mai avangardistă sau cu un
puternic accent minimalist se alătură uneia în care artistul surprinde cu spiritul
său o întreagă dimensiune conceptuală ori o inserare a demersului artistic în
orizontul imediat, stăpânit de structurile naturale, cosmice şi terestre, care
imprimă imaginaţiei conexiuni cu orientări deja existente, conferind originalitate sensurilor.
Aplatizarea figuraţiei, consistenţa volumului,
diminuarea sau accentuarea reperelor figurale, care înscriu compoziţiile
recognoscibile sau nonfigurative, în mod identitar, în ritmuri controlate,
tensiuni, suprafeţe sintetice sau mai amănunţit tratate, într-o abordare
analitică, structural mergându-se de la aplatizare la modul şi de la
ronde-bosse la compoziţii perspectivale ori înţelese drept adevătare
continuităţii ale vizibilului, sunt caracteristicile variatelor tendinţe, care
fac anuala de plastică mică de la Brăila să fie una elitistă.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu