Mihail Gavril şi „Copacul mântuirii” la World
Trade Center-Hotel Pullman din Bucureşti
Numele expoziţiei este dat de o lucrare
reprezentând un copac acoperit de cruci, simboluri ale biruinţei şi mântuirii
prin care pictorul încearcă îndepărtarea păcatului şi izbăvirea de rău. Aşezat,
nu întâmplător, în centrul simezei, încadrat fiind de Adam şi Eva, acest tablou
constituie elementul cheie al
percepţiilor pe care Mihail Gavril le are asupra vieţii şi morţii. Luând în căutările artistului forma
îngerilor, cele două personaje vinovate de alungarea din rai, care a însemnat
şi despărţirea de Dumnezeu, impunând moartea drept consecinţă a păcatului, sunt
monumentale, părând zidiri care poartă încărcătura cărţilor sfinte. Prin
întreagul demers vizual, artistul încearcă să răscumpere greşeala de la
începuturi, folosirea diferitelor simboluri precum clopotul, cupola, crucea,
potirul de aur, inscripţiile, coloana, conducând spre găsirea lui Dumnezeu,
singurul capabil să ierte. Unele lucrări conţin înscrisuri care ne amintesc că
mântuirea se va realiza doar prin credinţă şi prin ascultarea Evangheliei.
Pornind de la aceste indicii, constatăm că fiinţa lui Mihail Gavril descoperă
armonizarea cu universul şi încearcă o detaşare de „cele lumeşti” prin ilustrarea
concepţiei despre tradiţia creştină în „Copacul mântuirii”, un ansamblu de
lucrări inspirate din simbolistica arealului bizantin. Evenimentul organizat de
Galeria Elite Prof Art pune în evidenţă întrebările pe care artistul şi le pune
în legătură cu existenţa sa pământeană şi posibilităţile de comunicare directă
cu divinitatea prin intermediul picturii devenită intercesoare între
religiozitatea cotidiană a pictorului şi sutele de ani de încărcătură
energetică dată omului de creştinism. Expoziţia est un produs de maturitate al
creaţiei lui Mihail Gavril, artistul preocupat de redarea mecanismelor spiritualităţii
noastre şi de locul pe care căutarea binelui şi adevărului îl ocupă în sufletul
său, nefamiliarizat cu lipsa de credinţă a lumii de azi. Conexiunea pe care pictura
sa o face cu dumnezeirea profundă a
eului se regăseşte în străfundurile subconştientului personal, care deliberează
modul cum calea spre libertate a fost găsită şi urmată prin revelarea esenţei.
Fiecare lucrare are indicaţii meditative
dezvăluite prin cursivitatea expunerii plastice într-un stil propriu, liber,
recognoscibil, având la îndemână ingredientele culturale şi artistice pentru o
abordare erudită a simbolurilor folosite. Asocierea dintre elementele arhetipale
redate după precepte figurative şi introducerea lor într-un context plastic
modern, care nu mai are nimic comun cu regulile stabilite de Erminie, ci cu
trăirea directă a artistului într-un spaţiu dominat de însemnele mistice ale
ortodoxiei, îl transformă pe Mihail Gavril în interpretul unor imagini
emblematice, definitorii pentru structura sa intelectuală. Nefiind constrâns de
amploarea ilustrativă a domeniului care îi serveşte drept izvod, artistul
înaintează în subiect găsindu-l provocator, cu multiple posibilităţi imagistice
de reevaluare. Astfel, imediateţea stării contemplative, dar şi semnalele
auditive induse de impresia că suntem lângă sunetul grav al clopotului, corespund
filosofiei de viaţă a pictorului care, prin mesajele vizuale, ne îndeamnă să ne
îndreptăm spiritul spre „cele bisericeşti”, inoculând astfel ideea purificării,
stare necesară transcendenţei noastre. Această atitudine o întâlnim într-un
grup de compoziţii referitoare la rânduielile credinţei. „Slujba de duminică”, „Clopote
la Moldoviţa”, „Clopote la Probota”, cea din urmă lucrare cu înscrisuri expresive
evocând cărţile sfinte. Formulările compoziţionale sunt succint imaginate, cu
aluzii perspectivale introduse de mişcarea clopotelor suspendate, încorsetate
în arhitecturile clopotniţelor şi tratate de pictor în tuşe când dense şi cu
rapiditate executate, când alcătuite din urme laborioase de pensulă.
Pictura lui Mihail Gavril este o acumulare de
stări, un comentariu care îi susţine creştinătatea, având coordonate simbolice
în structurile vizuale recuperate din sfera arhitectonică a lăcaşului de cult
şi a manuscrisului. Condiţia artistului, care încearcă să găsească o cale de
salvare a sufletului prin raportarea la o forţă supranaturală, se petrece prin
apelul la semnul crucii şi la ideea morţii, dominante în spaţiul religios
bizantin, căruia însuşi pictorul îi aparţine.
Cele cinci variaţiuni cromatice pe tema coloanei
de lumină vin să susţină dorinţa şi vibraţiile ascendente ale muritorilor prin
imaginea conferită de verticalitatea fragmentului unui pridvor, care întretaie
lucrarea de jos până sus ca un axis mundi. Acest punct de sprijin al boltei
cereşti este preluat de Mihail Gavril din arhitectura pridvorului, unde omul
îşi pune întrebări despre păcatele lui, depre rai şi iad, păşind apoi în naos
spre a căuta mântuirea. Interesat de perenitatea şi autonomia coloanei, care
uneşte cerul cu pământul, materialul cu imaterialul, sufletul cu spiritul,
artistul ne îndemnă prin viziunea sa, spre cunoaşterea mai profundă a fiinţei
noastre.
Pictorul nu se lasă pradă conceptului. Atenţia îi
este captată de modul cum formulele compoziţionale pot reflecta şi conlucra la
transmiterea mesajului şi la amplificare expresiei plastice. Raporatarea la
grafia decorativă a feroniei şi la motivul floral al trandafirului, sporeşte frumuseţea
lucrării prin contrastul dintre negru şi pata roşie de culoare.
Pictorul se află chiar în miezul ritualului
bisericesc al slujbei, găleţile cu vopsele de pe schelă, arătând felul cum
acesta îl slujeşte pe Dumnezeu. Fiecare tablou are un secret al lui, dar, în
acelaşi timp, devine şi un mărturisitor de taine pe care trebuie să le
descoperim şi să le reevaluăm.
Astfel, reprezentată convenţional şi având în
memorie preexistenţa ei în cultura civilizaţilor Orientului, forma circulară a
cupolei este proiectată la modul ficţional şi abstract de Mihail Gavril, care o
redă din perspectivă plonjantă sau o cuprinde cu o privirea ascensorial, în
raport cu modul cum porii credinţei sale reuşesc să capteze cosmosul
divin. Pictorul concentrează în plină
pagină această întruchipare a bolţii cereşti, dezvăluind nu numai geometria
perfecţiunii, dar îşi dă şi un răspuns la întrebarea dacă el însuşi este
capabil de transcendenţă şi devenire. Căutarea divinităţii este de fapt
căutarea absolutului, utopia pe care nu o va atinge niciodată, încorsetarea
spiritului care apare în „Cupolă III” prin forţa liniilor şi sentimentl static.
În pictura lui Mihail Gavril spaţiul terestru se
îngemănează cu cel mistic şi omul cu divinitatea. Aşa ne apare acest tip de
metamorfoză în „Lumină şi smerenie la Athos”, „Slujba de duminică”, atitudini
cutumiare dezvăluite de artist prin imagine, sunet, cuvânt...Mijloacele
picturii îl ajută pe Mihail Gavril să dilate spaţiul şi timpul mistic, să se
mântuiască prin cunoaştere, chiar dacă individul, în general, rămâne supus
neputinţei lui de a înţelege adevărurile, printre care, cel divin, rămâne unul
esenţial.
Călugării şi enoriaşii, proiectaţi în carapacea
protectoare a bisericii, sunt pictaţi ca nişte umbre cuminţi, fără figuri
desenate în detaliu care ar putea defini trăirea ascetică, fiindcă aceste
sentimente aparţin interiorităţii şi nevăzutului. Imediateţea stabilirii unei
relaţii între simbolurile care se înlănţuie în mod firesc, creând o unitate
ideatică între tablouri, ne vorbeşte nu numai despre talentul lui Mihail
Gravil, ci şi despre apartenenţa sa
totală, prin pictură şi entitate, la spaţiul creştinătăţii ortodoxe.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu