Gheorghe Coman, un pictor al pământului
-expoziţie personală la Casino Sinaia, deschisă
sâmbătă, 27 mai, 2017-
Gheorghe Coman vede pictura ca o matrice a
vechilor locuri uitate de timp. Din acest punct de vedere este un melancolic,
asemeni lui Ion Andreescu, maestrul său indirect, la care a observat dezolarea fiinţei
şi contemplarea deplină în faţa naturii. Şi Gheorghe Coman a reuşit să
transmită compoziţiilor sale un anumit accent dramatic, dar nu acesta este
punctul de forţă al tablourilor expuse la Galeria Regală a Casinoului Sinaia,
ci picturalitatea înglobând esenţa căutărilor stilistice ale artistului.
Aspectele Bucureştilor de odinioară sunt prezente
în contemporaneitate picturii lui Gheorghe Coman prin degradarea arhitecturii şi aspectul de ruină,
dar şi prin detalii care amintesc o lume demult apusă în umbra unui zid sau a
unei biserici, pe drumurile înguste şi prăfuite sau în colţuri ascunse de
cartier, unde case vechi, care şi-au trăit gloria la sfârsitul secolului al
XIX-lea sau în vremuri mai îndepărtate, sunt încoronate cu atributele
poeticului de penelul exersat al lui Gheorghe Coman.
Peisajele de la Sozopol evocă vederi panoramice,
dar şi porţiuni din geografia zonei, în care apa se îngemănează cu ţărmul, desenul
şi pata de culoare exprimând, în acorduri surdinzate cu preţiozităţi
coloristice asemănătoare catifelelor şi cu o lumină dramatică şi stinsă,
raportul pictorului cu acest tip de reprezentare şi cu motivul pictural în faţa
căruia se află. Efuziunea emoţională străbate timbrul cromatic lăsând forma să
fie desluşită în tuşele aşezate lin şi cursiv, câteodată presărate de nervul
grafic al liniei, care îi permite artistului să redea informaţii de natură
afectivă, dublate deseori de rigoarea logică şi raţiune.
„Gabroveni”, „Strada Bărăţiei”, „Calea Plevnei”, „Hotel
Central”, „Piaţa Ovidiu”, „Veneţia”, „Portul Algero” sunt doar câteva aspecte
ale peisajului urban şi natural, unde observăm căutarea diversităţii
compoziţionale şi perspectivale, descoperirea unor unghiuri inedite de redare a
arhitecturii şi a componentelor urbanului. Varietatea pământurilor cu nuanţe
corespunzând sensibilităţii artistului, se datorează nu numai studiului ceramicii la
Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti, care l-a apropiat de structura
caldă a lutului, ci este tributară însăşi fiinţei sale, aparţinând în mod
univoc teluricului. Ornamente legate de feroneria Art Nouveau şi cupole baroce selectate
din arealul arhitecturii civile ori arcele pe care se descarcă frumoase bolte
bizantine se întrec pe suprafaţa pânzei cu ziduri a căror platitudine îi
stimulează simţul coloristic lui Gheorghe Coman. Acestuia îi atrag atenţia, în
egală măsură, străzile pe unde altădată treceau tranvaie trase de cai. Casele
sărăcăcioase aflate, prin frumuseţea reprezentării şi a soluţiilor plastice
surprinzătoare, la mare concurenţă cu clădirile de patrimoniu, sunt tratate
toate cu mijloacele unui simţ estetic evident, reevaluând un Bucureşti interbelic în acord cu nostalgia
acelor vremuri.
Tablourile de pe simezele Galeriei Regale au fost
realizate în ultimii 2-3 ani şi au mai fost expuse pe grupaje la Galeria
„Mariana Berinde” din Cluj, la Cercul Militar Naţional şi la Galeria EriCris
Art din Bucureşti, demonstrând faptul că, pentru Gheorghe Coman, pictura are
puţine secrete.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu