Expoziţie personala
semnată de Gheorghe Coman la Galeria „Mariana Berinde”
Gheorghe Coman ne pare un personaj romantic,
judecând după modul cum priveşte lumea în pictura sa. Subiectele citadine
abordate ca tematică a peisajului ne oferă o multitudine de cadre imagistice
preluate din structura urbanistică. Ajutându-se de acestea drept punct de
pornire al realităţii arhitectonice avute la îndemână, acesta ne readuce în
memorie frumuseţea clădirilor religioase şi civile ale oraşelor medievale. Umbrite
sau luminate, casele uitate de timp, ruinele, bisericile fac o întoarcere la
plenitudinea originară a omului printr-o aducere aminte a ideii de periferie, de
marginal, impunând o notă de melancolie asupra existenţei noastre.
Privitorul remarcă sinteza spaţiului compoziţional
aerat, întretăiat uneori de câte un arbore grafiat să întregească pitorescul
locului, dar adăugat în scopul de a echilibra planurile şi componentele
lucrării sau pentru a le imprima o asimetrie expresivă şi relaxantă.
Tablourile lui Gheorghe Coman au o evidentă notă
de picturalitate provenită din tuşa de culoare vibrantă, ca urmare a folosirii
instinctive a tehnicii stăpânită în mod firesc datorită experienţei şi plăcerii
de a picta. Planurile ample de alburi grizate, complemetarele, griurile
colorate, contrastele şi distinsele armonii cromatice sunt capabile de a sintetiza
subiectul plastic şi de a reliefa faţadele clădirilor care lasă pasta din tub
să se observe sub influienţa luminii din atelier şi a observării nuanţelor ei
la faţa locului. Verticale, orizontale şi diagonale, antrenând în tensiuni
vizuale liniatura structurală a imaginilor, nu ezită să creeze un discurs
geometric al formelor de pe pânză.
În ceea ce priveşte reprezentarea femeii şi a
feminităţii, Gheorghe Coman realizează portrete şi idealizează corpul evocat în
ipostaza senzuală a nudului. Pentru ambele repere foloseşte modelul de atelier,
aşa cum făceau vechii maeştri ai picturii.
Explorând frumuseţea aparte a fiecărui model, dar
căutând frumosul în materia preţioasă a carnalităţii, în gesturile delicate, în
atitudinile care implică probleme de compoziţie din partea artistului, acesta
încearcă să diversifice vocabularul plastic la nivelul culorii prin ecleraje
studiate, care alunecă mângâind conturele rotunde ale trupurilor.
Raccourci-urile accentuează senzualitatea, lumina rece şi caldă se
metamorfozează, picturalitatea rămânând punctul forte al imaginii alături de
stăpânirea anatomiei artistice. Datorită intensităţilor care transpar în anumite
zone ale tabloului, cromatica devine grea atunci când albastrul şi verdele
grizate, cercetate într-o gamă infinită, de la variate nuanţe metalice până la
cea mai fină combinaţie a nonculorilor, se unifică într-o atmosferă apăsătoare.
Cantităţile de alb şi negru folosite în amestec cu alte culori sunt ponderate,
petele picturale ample sugerând spaţii între nud şi cele câteva elemente
succinte ale încăperii, adesea tablouri pictate în tablou, semn că momentul
creaţiei artistice s-a petrecut în intimitatea atelierului. Modul de aşezare al
tuşelor creează volume concave şi
convexe, urmârind liniatura formelor trupului cu uşoare tentative de
lascivitate citite discret în gesturi, lăsând complemetaritatea dintre câteva
nuanţe de albastru potolit şi oranj/ocru să devină dominante.
În peisajele marine vedem maluri aride, mici golfuri
delimitate de către o casă sau de un sat arhaic, valuri care se lovesc de
stânci si vase pescărești, ceea ce ne face să simțim bucuria
pe care artistul o are in fața întinderilor apei, îndemnându-l la
visare. De asemenea, Gheorghe Coman pictează lacuri presărate cu insule unde
arborii își înalță crengile spre cer, fără sa neglijeze
bălțile de la marginea pădurilor. Nostalgia vizibilă în aceste lucrări se transformă în contemplare în fața peisjului
mediteraneean. Acesta este un exemplu grăitor al solaritații
artistului, care privește țărmurile
Sardiniei cu noblețea unui patrician. Transluciditatea apei
este surprinsă cu maximă intensitate, pictorul păstrând identitatea naturii,
peste care stabilește corelații plastice
si restructurări de expresie.
Desenul aflat sub culoare este acoperit de surprinzătoare trăsături de pensulă, scurte sau prelungi, apropiate sau distanțate, adunate în enclave de tușe ușoare sau puternic aplicate, de mare forța sugestivă.
Gheorghe Coman este credincios naturii, iar sentimentul de admirație pentru aceasta îl descifrăm intr-un soi de comunicare între concordanțele coloristice catifelate în nuanțe adesea surdinizate, dând iluzia unor tragice sonorități, rezonând cu artistul.
Desenul aflat sub culoare este acoperit de surprinzătoare trăsături de pensulă, scurte sau prelungi, apropiate sau distanțate, adunate în enclave de tușe ușoare sau puternic aplicate, de mare forța sugestivă.
Gheorghe Coman este credincios naturii, iar sentimentul de admirație pentru aceasta îl descifrăm intr-un soi de comunicare între concordanțele coloristice catifelate în nuanțe adesea surdinizate, dând iluzia unor tragice sonorități, rezonând cu artistul.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu