Expoziția taberei „Tulghieș 2017” sau „Arta prieteniei”, curator
Răzvan Ionuț Cirică, Galeria
EriCris Art
Mihail Gavril, Gheorghe Coman, Lucia
Juncu, Vali Irina Ciobanu, Daniel Leș, Mihai Tirică, Niculai Moroșan, Virgiliu
Parghel, Corneliu Sofineti, Mircea Nechita, Ștefan Potop, Ioan Leș s-au alăturat
pentru opt zile naturii Tulghieșului, Maramures, unde, sub semnul prieteniei și al provocărilor
estetice, s-au reunit într- o frumoasă tabără, în atmosfera unui peisaj mirific
determinat de particularitățile zonei. Permițând artiștilor să se desfășoare în cadrele pitorești ale
arhitecturilor și obiectelor arhaice, ale porților sculptate de meșterii populari,
ale aspectelor geografice unde privirea se rătăcește nestingherită, aceștia au fost părtașii unor momente de
neuitat în fața motivului, readucând în memoria noastră modul cum în urmă cu
peste o sută de ani, impresioniștii se bucurau de efectele de atmosferă așezate pe pânză
după reguli specifice, ale căror ecouri s-au păstrat până astăzi în arta
pictorilor, inclusiv a participanților la manifestarea de la Tulghieș, trăgându-și seva estetică și aceștia din formulele
consacrate ale istoriei peisajului. Ei au reiterat prin tușe fragmentate și juxtapuse,
ecleraje și senzații optice, bucuria
de trăi subiectul conform stilului personal. Dar există și plasticieni a
căror orientare se pliază pe regulile plastice ale sensibilității moderne și postmoderne ori
au o viziune raportată la figurativ și la posibilitățile expresive ale
acestuia. Uneori, emoțiile și lumea interioară se recunosc în urma penelului, care conferă o
notă particulară lucrării finale, cu accente surprinzătoare evocând trăirea
directă a fiecărui pictor, detectată la nivelul imaginii. Lucrările create aici
au fost expuse la Galeria EriCris Art, curatorul acesteia, Răzvan Ionuț Cirică, într-un
moment plin de bonomie, a evidențiat ineditului clipelor de neuitat pe care
le-a petrecut alături de artiștii, care s-au portretizat unii pe alții, pentru a aduce
un omagiu prieteniei care îi leagă și pentru a perpetua amintirea momentelor
de la Tulghieș. Elemente aparținând tradiției, cum ar fi porțile de șură, peisaje în stilul personal, a
prezentat Mihail Gavril, cel pentru care forma reală este punctul inițiatic, iar compoziția de pe pânză, un
final al percepțiilor sale în urma contactului cu natura. Eforturile de autodepășire permanentă dau
roade în compozițiile moderne, având un conținut afectiv, legat de un anumit ținut în care
cerul, pământul și apa se îngemănează în febra pensulației, asimilând
interpretări expresive și experiențe diverse în fața motivului. Paleta sa, adesea sobră, se transformă în funcție de solicitările
subiectului, trecând de la surdinizare la strălucirea unei materii prețioase ca
intensitate, transpuse într-o viziune lirică. Uneori forma se asimilează în
osmoza generală a cromaticii, scrutată de încărcătură emoțională, care
reverberează sobrietăți și sonorități armonice între culori. Contrastele calorice ale griurilor,
pământuri, densități ale pastei dispuse plat în pete de culoare acoperind desenul,
observăm în peisajele și portretele lui Gheorghe Coman. Elementele recuzitei
peisagistice sunt încorsetate în dimensiunea spirituală a naturii redate, unde
linii de forță orientând
registrele structurale ale lucrărilor, care se sudează din egalizarea tonurilor
conduse spre dramatic prin contraste, implică și o masivitate a formelor inducând
tensiune emoțională drept
consecință a simțămintelor
artistului. Asimilând experiența artei moderne, Gheorghe Coman devine în portret un evocator de
caractere, afișând prin aceste reprezentări, distincția fizionomiilor și grandoarea
expresiei plastice. Mai apropiată de tușele fragmentate și de griurile
colorate, Lucia Juncu imprimă pânzei alăturări abstracte de nuanțe formând planuri
iluzorii, care sunt așezate în registre gradate, pornind de la trăsături de penel
ritmice până la orizontale libere și largi de culoare. La un moment dat,
discursul vizual se abstractizează lăsând la vedere destul de discret peretele
unei case arhaice și o fereastră, localizând domeniul subiectului abordat. Tușeurile capturează
în zone mici enclavele de trasee cromatice aplicate într-un gest artistic
direct. Evadarea din realitate se petrece în pictura Luciei Juncu prin preferința pentru liniile
scurte ale pensulei dispuse într-un ritm discontinuu, schimbând spiritul
vigilent al artistei, într-unul contemplativ în unul profund plastic. Vali
Irina Ciobanu este mult mai vivantă în cromatica ținută sub control, adaptată schimbărilor
atmosferei și provocatoare de
amintiri prin plierea ei pe case înconjurate de vegetație sau
cuprinzătoare de perspective peisagistice inedite. Privind cu melancolie și admirație motivul
pictural provenit din specificitatea satului, artista caută aspecte ascunse ale
naturii privită de la firul ierbii în nuanțe puternice relaționate cu griuri,
ceea ce îi permite să jongleze, într-un mod fericit, cu planurile structurale
ale compoziției. Raportarea la
zone pitorești ca la un reper
exterior nu exclude experiențele interioare, care amprentează cu un plus de sensibilitate
tablourile sale. Preluând elemente recognoscibile din microcosmosul imediat și transformându-le
pe pânză cu mijloacele picturii, Vali Irina Ciobanu integrează fiecare element
într-o notă de vitalitate, acordându-i identitate și frumusețe. Ceramistul Daniel
Leș stăpân pe arta
olăritului, dar atent la bonomia oamenilor simpli pe care îi modelează
înglobând în destinul argilei câte o poveste, creează situații și atitudini
cuprinzând un spațiu elaborat al destinului uman, de la atitudini încărcate de
seriozitate la atmosfera de tot râsu-plânsu a anumitor comportamente. Mihai
Tirică, într-o cromatică exuberantă, de un expresionism ludic, sugerează prin
expresia unor semne stilizate, habitatul rustic, din care recunoaștem conglomeratul
de case așezat central în
planul tabloului inundat de căldura eclatantă a galbenului alăturat nuanțelor de roșu, albului și violetului,
într-un joc de ritmuri. Acesta știe să stilizeze și să conducă imaginea spre o sinteză
deplină, așa cum citim în
portretul expus conturând o figură fără detalii, ca o amintire, un simbol,
definit spontan, într-un gest sigur și liber. Niculai Moroșan este preocupat
de simboluri reprezentative ale creștinătății, dintre care clopotul este prezent în
expoziție. Abordat într-o
descriere amplă și ocupând întreaga suprafață a tabloului, această măsură a timpului,
care evocă durata și implică osmoza spiritului în sacralitatea lui, reprezintă
vibrația primordială,
duhul, armonia, supunerea față de cuvântul lui Dumnezeu. Aceste sensuri le putem detecta în lucrarea
lui Niculai Moroșan, cel pentru care divinitatea nu constă numai în sunetul
imaterial, ci și în peisajul terestru, gândit de artist într-o alcătuire
fragmentată în spații de culoare caracterizate de un anumit geometrism,
remarcându-se albastrurile alăturate ocrului și verdelui. În cazul lucrărilor lui
Virgiliu Parghel, atât portretul, cât și peisajul, sunt amprentate de materia
pronunțat aplicată, din a
cărei pastă se ivesc mici reliefuri, implicate în ambianța unor nuanțări de frescă, ce
conturează prin gestualism sau prin amprentări sigure, atmosfera figurativă și arhaică a
satului. Culoarea vine din interior, împăstările diversifică texturile materiei
picturale, realitatea este punctul inițial peste care se petrece anularea formei,
însă nu radical, dar devenită concisă și transformată în simbol și sentiment.
Implicarea trăiri patetice în concentrarea materiei picturale este desprinsă de
preceptele babiste sub tutela cărora a ucenicit. În portretele pictate la
Tulghieș, remarcăm
trăsăturile distinctive ale personajelor conturate la modul general, dar
intrând în caracterul identitar al fiecăruia. Corneliu Sofineti, în tonalități pure,
neamestecate pe paletă, a sustras din fascinanta lume a vegetalului o serie de
flori, creând cu ajutorul lor, un joc de culori, care se pun în evidență unele pe
celelalte. La graficianul Mircea Nechita desenul formelor se îmbină cu o
cromatică prețioasă, sfera aflată în mijlocul lucrărilor realizate la Tulghieș, făcând o
trimitere interesantă spre este o reușită în ceea ce privește tendințele diverse
remarcate la fiecare participant, dar se impune și prin unitatea tematică, datorată zonei
geografice și elementelor
specifice.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu