Măldărești, plein air
Gheorghe Coman, Constantin Tanislav,
Cornelia Victoria Dedu, Minu Movilă, Marinella Dumitrescu, Florica Ionescu,
Dumitru Macovei, Mihai Coțovanu, Victor Dima sunt participanții la cea de a patra ediție a taberei
„Măldărești, plein-air”,
desfășurată în
intervalul 9-19 octombrie 2017, în exoticul ținut vâlcean. Întâlnirea a evidențiat diferențele majore dintre
stilurile artiștilor în fața acelorași motive picturale și elementele de originalitate, definind
viziunea fiecărui plastician. Atmosfera de toamnă târzie a scos la iveală
numeroase aspecte ale frumuseții locurilor, unde predomină dinamica formelor din natură
reevaluate de pictori în ipostazieri inedite. Impresiile culese din sonoritatea
și reverberația ambientului au
completat admirabil lucrările în care au fost etalate elemente ale complexului
istoric, dar și împrejurimile au fost cele care au oferit ochiului avizat al
plasticienilor, numeroase momente de admirație, finalizate în transpuneri individuale.
Relația dintre formă și conținut este una
organică în pictura lui Gheorghe Coman.
Natura imuabilă a lucrurilor văzute
este redată de Gheorghe Coman cu forță și spontaneitate, evidențiind chintesența potecilor, a
lăcașelor de cult, a
anotimpului, transmisă cu un suflu de melancolie pânzelor, organizate după
criterii compoziționale, dar cu mare libertate de expresie, venită din simțămintele implicite
față de motivul
pictural. Păstrându-și opțiunile stilistice determinate de pământuri, ca orientare
cromatică, și interpretări ale
realului, stilizări ale formei concrete, care vorbesc despre amprenta
talentului său, pictorul suprapune sensul elementelor figurative peste un decor
format din pete sintetice de culoare, reflectând structuri perceptive ochiului
nostru, care păstrează în plan senzorial aerul specific ambianței măldărăștene. „Colț de atelier”,
„Biserica Nouă din Măldărești II”, „Drum spre schit”, „Biserica Veche din Măldărești”, „Jocul
luminii”, „Meri seculari”, „Foișor cu mușcate”, „Curte interioară la Măldărești”, „Biserica
Nouă din Măldărești III”, „Cula Greceanu”, „Pe Luncăvăț”, „Toamnă la
conac” sunt o parte dintre lucrările create aici, în circumstanțele unor
particularități peisagistice, transformate de Gheorghe Coman în ample
descrieri expresive ale unor repere istorice ale locului, redefinite prin
prisma viziunii sale.
Constantin Tanislav are o altă perspectivă asupra
concretului. Acesta se conformează pasajelor experimentale, de noi descoperiri
în ceea ce privește forma de ansamblu, dar și în cea care relevă detaliul. Cu toate că
este un artist figurativ, la Măldărești a căutat și a găsit o codificare mentală a unor
elemente preluate din mediul imediat și numite„ Simbiosis”, „Arhaic I”, „Izvor”,
„Arhaic II”. În lucrarea „Simbiosis”, Constantin Tanislav a virtualizat
imaginea unui trovant aflat în curtea interioară a complexului istoric,
contemporaneizându-l printr-o îngemănare de forme și evocând, prin
intermediul lui, tema iubirii și a metamorfozelor din care rezultă energia pozitivă a
spiritului liber. Utilizând tangențial simbolul creștin al peștelui, într-o
abordare aflată la limita abstractului, apoi tema apei, implicând elementul
izvorului de la ieșirea din localitate, pictorul folosește și figuri
geometrice inducând trimiteri vizuale spre creștinism, redate prin intermediul casetei și a ideii de
trinitate. Trecerea timpului este prezentă într-un peisaj cu perspectivă
măldărășteană,
reprezentând o moară, element industrial al zonei, având o cromatică incitantă
pentru artistul care speculează tonurile de albastru conduse spre griuri, iar
nuanțele de ocru în
accente de sfumato, diluând conturele în efectele de atmosferă. „Izvorul” , cu șuvoiul de apă, vița de vie, cunosc
tehnic o abordare mai impresionistă, plasticizată spre nonfigurativ, pictorul
neavând în vedere narațiunea din spatele imaginii, ci dorința de a descoperi
mereu altceva, povestea rămânând la latitudinea privitorului.
Renunțând la conturul
precis al formei, Victoria Cornelia Dedu pornește de la forma figurativă, pe alocuri
neindividualizată, având în vedere că subiectul plastic și impresia se află
în atenția artistei, care
a urmărit particularitățile peisajului, arhitecturii și motivelor creștine ale zonei.
Ajutată de lumina seducătoare de octombrie, recuzita structurilor vizuale
selectate, bazată pe soliditatea și sugestivitatea formelor, a fost expresiv
pusă în evidență. „Asfințit”, „Biserica Sfântul Nicolae a căpitanului”, „Măldărești”, „Bucuria troițelor”, „Cad
Frunzele”, „Drumul Fericirii”, sunt compoziții inspirate de pitorescul locurilor
inedite, invocate în diferite posturi caracterologice de sugestivitate,
implicate geografic, dar și estetic, prin referințe legate de aplicarea culorii, de impactul
simbolic al formei stilizate, din a cărei atenție nu lipsesc obiceiurile zonei. Demersul
său plastic definit de potențele plastice ale culorii, organizate pe planurile arhitecturilor
sau ale vegetației, prin surprinzătoare suprapuneri și alăturări de
nuanțe contrastante și luminoase,
puternic impactând privirea noastră, dobândesc prețiozități structurale și optice prin așezarea lor cu
instrumente alternative de lucru. Cornelia Victoria Dedu redescrie misterele
conținute în
amănuntele naturii, transformându-le într-un comentariu al materiei cromatice
vibrante, ce reliefează puterea benefică a eclerajelor. Gamele de
complementare, care se pliază prin frumoasele lor efectele picturii în aer
liber, susțin o exprimare
apropiată ludicului și sonorităților depline ale culorii.
Marinella Dumitrescu stilizează din
lumea vegetalului acele structuri fitomorfe, ce pot defini perioada sa
abstractă pe care o străbate în acest moment și care îi este benefică din punct de
vedere estetic. Suprafața de mai mari dimensiuni fiind potrivită exprimării sale,
artista o tratează în tonalități de albastru, oranj, alb, cu accente de galben și roșu, devenite centre
de interes, pe care le-a transformat în metamorfoze imagistice, apărute în urma
unui transfer de informație vizuală din exterior spre stările emoționale ale pictoriței. Afinitatea cu
natura și intuiția de care dă
dovadă în ceea ce privește rezultatul interpretărilor foarte expresive, descifrează în
lucrările Marinellei Dumitrescu sensurile sensibilității sale aflate în
osmoză cu universul exterior ei. Contextul în care au părut lucrările
„Octombrie însorit”, „Cula Ghica”, „Seară în octombrie”, „Biserica Sfântul
Nicolae din Măldărești”, „Zi de octombrie” a fost unul benefic pentru Florica
Ionescu. Aceasta a apelat la diluțiile rafinate ale griurilor luminate de
razele soarelui de toamnă, în compoziții complexe, cu perspective și planuri
apropiate, într-un joc structural al imaginii, argumentând sensibilitatea de
care dă dovadă în receptarea energiile pozitive ale teluricului. Trecând
delicat de la un pasaj cromatic la altul, completând registrul verticalelor
venit de la arbori și arhitecturi cu orizontalitatea vegetației, a reușit să îmbine liniștea cu ușoara adiere a
vântului și partea diurnă să
o descompună în dimineți, amieze și înserări. Motivându-și dorința de exprimare prin implicarea atmosferei,
Florica Ionescu realizează un eseu asupra rolului simbolic al naturii în
reprezentarea plastică. Substituind prin mijloacele picturii realitatea,
Florica Ionescu se lasă copleșită de fascinantele traiectorii ale naturii, pe care le
descoperă și le mărturisește într-un mod
personal. Minu Movilă caută întotdeauna o cromatică diferită, astfel încât să
nu se repete, gamele variate și compozițiile inedite punând în evidență o pictură solară, pliată pe temele
consacrate ale artei. Comentând amănuntul, dar și ansamblul, pictorul dezbate cu ajutorul
preceptelor structurale ale bidimensionalului, unghiuri, perspective, planuri,
iscodind în jurnalul misterios al concretului și găsind soluții și laitmotivuri în
care atât fragmentul imagistic să se releve, narând termeni vizuali, dar și experiența și sensibilitatea
artistului să lase loc intervențiilor estetice.
Minu Movilă rămâne un romantic în care
statornicește implicarea
directă a sufletului creator, fapt lizibil mai ales în modulările cromaticii,
care se pliază pe termeni tehnici și stilistici, potențați în variantele
potrivite. Apartenența sa la istoria tematică a artei moderne nu îl împiedică să
imprime aspecte originale demersului său, enunțând sintagme ce expresivizează conținutul plastic al
tablourilor așezate pe simeze. Elaborându-și lucrările cu atenția acordată
detaliului arhitecturii de la fața locului, artistul îi acordă și peisajului aceeași importanță, alăturarea de
structuri și planuri, în care
unghiurile argumentează în echilibrarea lor un joc optic de suprafețe, parafrazează
gândurile, sentimentele, trăirile sale implicate în fața motivului
pictural.
Sub impulsul imperativelor dictate de spiritul locului, la Dumitru Macovei predomină un câmp de volume și proporții arhitectonice, creând o viziune spațială a motivului. Înmagazinând esența estetică a subiectului aflat în fața sa, artistul se folosește de elementele figurative selectate utilizate astfel încât să fie percepute uneori ca niște volume ce vin spre noi, datorită materiei cromatice substanțiale și picturalității impusă de pensulație și cuțit. „Cula Greceanu”, „Curtea conacului”, „Curtea interioară Măldărești I”, „Curtea interioară Măldărești II”, „Curtea interioară Măldărești III”, „Curtea interioară Măldărești IV”, „Biserica veche de la Măldărești”, „Biserica căpitanului Măldărescu”, „Biserica Sfântul Nicolae” sunt conținătoarele unei anumite afectivități de care Dumitru Macovei a dat dovadă în momentul selectării formulelor de reprezentare. Lumina, cu senzualitatea ei debordantă, cu nuanțele și contrastele ei reci, denotând somptuozitate, dezvăluie claritate și efecte de structuri minerale, judecând după modul de aplicare al pastei. Creând o ușoară iluzie a tridimensionalului datorită motivului de inspirație al arhaicei arhitecturii istorice, Dumitru Macovei concentrează sinteze estetice în componentele dinamice ale lucrărilor, amintind vechea tradiție interbelică. Mult mai tehnic de această dată față de alte experiențe peisagistice, Mihai Coțovanu nu neglijează lirismul cromatic supus incidenței luminii. Unitatea de ansamblu a celor două tablouri expuse, impresionează prin valorile cromatice, prin particularitatea de spirit și echilibru al unor cadre compoziționale filtrate dintr-un mediu paradisiac. Mihai Coțovanu repetă experiențele în aer liber de care este atașat ca entitate artistică. Acesta percepe conștient manifestările spectrului solar în diferite momente ale zilei și modul cum acesta creează ecleraje pe „Cula Greceanu” și în jurul „Fântânii”. Variabilele nuanțelor se desfășoară în spațiul reprezentat, implicând figurativul specific pictorului. Ambianța climaterică este surprinsă în valori expresive, iar abilitatea lui Mihai Coțovanu de a compune spații și planuri, astfel încât realitatea să se releve în dimensiunea ei recognoscibilă, manifestă afinități cu poezia locurilor, prin recursul la subiectul evocat. Victor Dima, în aceeași notă de inspirație figurativă, redefinește detalii peisagistice, interpretând în notele preceptelor moderne ale picturii anumite cadre specifice: „Livadă la Măldărești”, „Gospodărie Rurală”, „Peisaj vrâncean”. În aceste lucrări, senzațiile optice se structurează pe pânză în mod coerent, construind armonii și acorduri delicate de tonuri, ce lasă la vedere mediul înconjurător, perceput într - o configurație conformă criteriilor compoziționale. Victor Dima denunță temporar în pânzele sale farmecul discret al peisajului de octombrie, aducând în fața privitorului poezia eviscerată din ambiguitatea eterului, precizând, în același timp, virtuțile infinite ale nuanțelor transformate în funcție de starea sa. Existența vegetalului și a arhitecturii de la Măldărești i-a dat ocazia artistului să își completeze creația cu indicii vizuale dintr-o zonă geografică pitorească.
Sub impulsul imperativelor dictate de spiritul locului, la Dumitru Macovei predomină un câmp de volume și proporții arhitectonice, creând o viziune spațială a motivului. Înmagazinând esența estetică a subiectului aflat în fața sa, artistul se folosește de elementele figurative selectate utilizate astfel încât să fie percepute uneori ca niște volume ce vin spre noi, datorită materiei cromatice substanțiale și picturalității impusă de pensulație și cuțit. „Cula Greceanu”, „Curtea conacului”, „Curtea interioară Măldărești I”, „Curtea interioară Măldărești II”, „Curtea interioară Măldărești III”, „Curtea interioară Măldărești IV”, „Biserica veche de la Măldărești”, „Biserica căpitanului Măldărescu”, „Biserica Sfântul Nicolae” sunt conținătoarele unei anumite afectivități de care Dumitru Macovei a dat dovadă în momentul selectării formulelor de reprezentare. Lumina, cu senzualitatea ei debordantă, cu nuanțele și contrastele ei reci, denotând somptuozitate, dezvăluie claritate și efecte de structuri minerale, judecând după modul de aplicare al pastei. Creând o ușoară iluzie a tridimensionalului datorită motivului de inspirație al arhaicei arhitecturii istorice, Dumitru Macovei concentrează sinteze estetice în componentele dinamice ale lucrărilor, amintind vechea tradiție interbelică. Mult mai tehnic de această dată față de alte experiențe peisagistice, Mihai Coțovanu nu neglijează lirismul cromatic supus incidenței luminii. Unitatea de ansamblu a celor două tablouri expuse, impresionează prin valorile cromatice, prin particularitatea de spirit și echilibru al unor cadre compoziționale filtrate dintr-un mediu paradisiac. Mihai Coțovanu repetă experiențele în aer liber de care este atașat ca entitate artistică. Acesta percepe conștient manifestările spectrului solar în diferite momente ale zilei și modul cum acesta creează ecleraje pe „Cula Greceanu” și în jurul „Fântânii”. Variabilele nuanțelor se desfășoară în spațiul reprezentat, implicând figurativul specific pictorului. Ambianța climaterică este surprinsă în valori expresive, iar abilitatea lui Mihai Coțovanu de a compune spații și planuri, astfel încât realitatea să se releve în dimensiunea ei recognoscibilă, manifestă afinități cu poezia locurilor, prin recursul la subiectul evocat. Victor Dima, în aceeași notă de inspirație figurativă, redefinește detalii peisagistice, interpretând în notele preceptelor moderne ale picturii anumite cadre specifice: „Livadă la Măldărești”, „Gospodărie Rurală”, „Peisaj vrâncean”. În aceste lucrări, senzațiile optice se structurează pe pânză în mod coerent, construind armonii și acorduri delicate de tonuri, ce lasă la vedere mediul înconjurător, perceput într - o configurație conformă criteriilor compoziționale. Victor Dima denunță temporar în pânzele sale farmecul discret al peisajului de octombrie, aducând în fața privitorului poezia eviscerată din ambiguitatea eterului, precizând, în același timp, virtuțile infinite ale nuanțelor transformate în funcție de starea sa. Existența vegetalului și a arhitecturii de la Măldărești i-a dat ocazia artistului să își completeze creația cu indicii vizuale dintr-o zonă geografică pitorească.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu