Atelier de acuarela, expoziția lui Corneliu Drăgan Târgoviște, deschisă la Muzeul Municipal Călărași, reunește lucrări diferite ca tematică, evocând preocupările artistului în zona peisajului citadin, al scenelor de interior cu personaje, al portretului și peisajului rural. La acestea se adaugă două lucrări abstracte, semnalizând o schimbare stilistică în cercetarea imaginii, tangențial întâlnită și până acum în anumite pasaje plastice, care propuneau zone ale acuarelei abordate nonfigurativ. Cele 25 de compoziții prezente pe simezele călărășene relatează aceeași aplecare a artistului pentru picturalitate și expresivitatea elementelor folosite, surprinzând prin alăturări de culori compacte, așezate lângă diluții rafinate. Nuanțe puternice, pure sau terne, susțin conținutul ideatic al lucrărilor, de aceeași complexitate tipică artistului. O stradă mărginită de clădiri vechi, este un pretext de integrare în compoziție a unor aspecte idilice sau de a selecta modalități plastice de abordare a subiectului în ceea ce privește minuția tușelor fluide, caligrafice sau așezate pe suprafețe mari. Artistul selectează din citadin pasaje încărcate de romantism, în care iluzia realității este completată de culoare și susținută de grupurile de personaje, semn că orașele sale sunt vii și trăiesc prin forfota citadină. Lucrările lui Corneliu Drăgan Târgoviște au un anumit caracter narativ, acestea parcă spun povești despre oameni și locuri, despre frumusețea diferitelor momente ale zilei, despre instantanee vizuale ale existenței cotidiene. Descrierile făcute de artist conțin indicii ale unor clădiri vechi tratate simplu prin pata de culoare, dar care prin transcrierile perspectivale, verticale și orizontale, conținând detalii despre expresia imediată și convențională a arhitecturii epocilor trecute. El argumentează prin descrieri sugestive inclusiv peisajul rural stăpânit de liniște și de un farmec aparte, tratat printr-o tușă mai liberă, prin contraste de umbră și lumină, implicând în pasaje de structură clasică, ecleraje iradiante, tente zonale în anumite părți ale compoziției. În portretul de sine stătător, atenția artistului se axează pe succesiuni de pete de culoare construind fizionomii, în care citim emoții și atitudini diferențiate de natura structurală a modelului. Relaționate cu tematica portretului, compozițiile cu personaje sunt bazate pe eliminarea detaliilor analitice, cu reminiscențe formale în corsetul ansamblului imaginii. Interioare de gospodării de la țară, unde femeile se ocupă cu treburile casnice, sunt garantul variatelor moduri de a căuta expresii plastice, prin implicarea lumii arhaice, utilizând cromatisme subtile și observații directe asupra subiectului. Motivul figurativ lipsește în două acuarele, care ne surprind prin modul cum Drăgan Târgoviște reface conținutul acuarelelor sale din perspectiva abstracționismului. Atrăgându-ne atenția mișcarea și dinamica liniilor drepte și meandrate, petele de culoare și modul cum acuarelistul a gândit să le inducă alți termeni stilistici, diferiți de asocierile figurativului, ne vorbește despre un artist care simte nevoia de restructurare a discursului vizual.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu