Andrei Damo la Galeria Regală a
Casinoului din Sinaia
Celebrând la modul aproape mistic
ființa umană, Andrei Damo îți construiește proiectele vizuale pe idei profund
ancorate în istoria culturii, găsind, pentru fiecare dintre acestea, soluții
identitare, prin așezarea unor texte scrise sau obiceiuri ale unor vremuri
trecute, în inventarul cromatic și formal scenografiilor unice și de o
sobrietate acaparatoare, paradoxal,
conduse uneori în zona parodiei. „Carnaval” este un grup important de lucrări,
care au fost prezente la Cercul Militar Național, apoi itinerate, o parte, pe
simezele Galeriei Regale a Casinoului din Sinaia. Punând accent pe figura umană, pe masca
aflată în relație cu ființa ascunsă a omului, pe corpul feminin metamorfozat, dar și pe natura statică,
realizată după norme academice, Andrei
Damo este interesat de diversitate, în cadrul opțiunilor sale unitare din punct
de vedere stilistic, venind întotdeauna cu ceva nou în zona fantasticului
imaginar, bazat pe elementele realității. Aparținând lumii recognoscibile, mijloacele
sale de exprimare sunt redate prin intermediul desenului peste care, culoarea
vine să susțină misterele figurativului, artistul pornind întotdeauna de la o
idee generatoare de soluții plastice, așa cum s-a întâmplat și în cazul acestui
proiect, unde spectacolul lumii, întoarcerea în timp, costumele, exoticul situațiilor
prezentate de pictor, fac din fiecare compoziție o imagine unică, încărcată de
povești și posibilități de interpretare dintre cele mai diverse. Tocmai această
plurivalență ideatică incită privitorul să zăbovească asupra tablourilor lui
Andrei Damo, care au o mare forță de atracție prin ineditul structurii lor
vizuale.
Deși ne amintește de Carnavalul venețian
prin însăși frumusețea veșmintelor din vechime, a figurilor purtătoare de
mască, a accesoriilor prezente în fiecare cadru, artistul speculează cu
mijloacele picturii ținuta medievală, caracterizată de contraste cromatice
puternice, epatante, cărora le-a păstrat textura satinată a materialului,
alternată cu zone mate și efecte de strălucire, obținute prin secretele
tehnicii sale. Alături de pata amplă de
culoare acoperind spații sintetice ale câmpul imagistic, Andrei Damo ritmează
anumite suprafețe printr-o serie de tușe fragmentate, creând zone abstracte, pe
care le putem defini ca experimentale din punct de vedere al poziționării lor
în câmpul imagistic, abordarea nonfigurativă datând de mulți ani în
preocupările stilistice ale pictorului.
Aceste mici tensiuni ale pensulației le regăsim în pălăriile
personajelor carnavalești, unde detectăm un întreg periplu de nuanțe, citite în
juxtapunerea trăsăturilor de penel, descriind mici linii concave, ca niște
virgule expresivizând registrul superior al tablourilor.
Corpuri umane
construite din inele spiralate, al căror ecleraj surprind prin impresia de mișcare,
denotând calitatea pictorului de a reprezenta sclipirea eclatantă a metalului șlefuit,
sunt grupate în structuri poliaxiale în limitele păstrării proporțiilor
anatomice, a redării de raccourciuri, a alternanței dintre plin și gol și a
găsirii de soluții structurale. Dar evocarea omului nu se oprește la acest
aspect inedit, Andrei Damo readucând în
discuție personaje mitologice, precum Danae și Leda, simbolizându-le cu
atributele specifice, dar evocate ca niște femei avangardiste ale
conteporaneității, interpretate exotic, personal, neașteptat. Nuduri transpuse
în atitudini diverse depășesc o simplă reprezentare artistă, acestea fiind
posesoarele unor elemente ce induc voluptate, frumusețe, temperamente variate,
întrebări și răspunsuri, incitându-ne să descoperim o cromatică aleasă cu atenție
de artist și o compoziție întotdeauna
construită după rigori geometrice, dar care păstrează aerul misterios al
barocului și cuceriri ale istoriei picturii, personalizate într-o creație densă
și provocatoare, dominată de caracter narativ. Desenele lui Andrei Damo fac
corp comun cu ansamblul creației pictate, în sensul aceluiași stil specific al
artistului care, peste formele de o soliditate arhitectonică, așează grafii
extrem de delicate, rămânând pe drumul analizei ductului linear. Adevărate lecții
de măiestrie detectăm în naturile statice, unde contrastele de clarobscur și
recuzita de atelier, formată din câteva obiecte inedit transpuse de la o
lucrare la alta, evocă nota realistă pe care Andrei Damo poartă cu sine.
Amintind claritatea picturii de gen flamande,
cu jocul de reflexe ale luminii pe obiectele plasate central, grupate
într-un ansamblu compozițional ușor de cuprins cu privirea, această serie de
tablouri ne amintesc deopotrivă tenebrosismul caravagesc, coborându-ne până în
pragul tradiției florentine în ceea ce privește încărcătura emoțională de care
este capabilă o astfel de imagine. Redarea meticuloasă a materiei, având
culoarea așezată plat, păstrarea fidelității față de model inducând sentimentul
admirației artistului pentru
expresivitatea empatică a formelor, lasă la vedere virtuozitatea execuției,
cultura și respectul lui lui Andrei Damo pentru pictura adevărată.
Carnavalul lui Andrei Damo
prezintă o serie de personaje și atitudini, relaționate cu ideea de spectacol
al lumii. Artistul pornește de la sugestiile figurative ale Veneției, lăsând la
vedere frumoasele măști și costume medievale, exprimând capacitatea de
dedublare a omului, pretext pentru a pune în valoare experiența personală în
zona picturii figurative, dar și capacitatea de a a-și reînnoi în fiecare an,
conceptul expozițional, care pornește întotdeauna de la o temă bine argumentată
teoretic și practic. Andrei Damo a descoperit secretul creației cu succes la
sufletul privitorului, alăturând tușa abstractă, care face parte din experiența
sa estetică, petelor ample de culoare saturată și dimensiunii recognoscibile.
Deși subiectul ușor de vizualizat este susținut de tehnică elaborată, aparținând
măiestrei artistului, efectul final transmis de compozițiilor expuse la Galeria
Regală Casinoului din Sinaia este acela
al plăcerii de a privi fiecare tablou în parte, pentru că, fiecare imagine
pictată de Andrei Damo are povestea și misterul ei, dincolo de cromatica
contrastantă și incitantă. Modalitatea teatrală de a-și structura lucrările,
care ne introduc în zona acumulărilor baroce sau în sfera unor puncte
renascentiste ale construirii compoziției, ne vorbesc despre cultura
artistului, care detectează într-un sistem de gândire analitic, repere ale maeștrilor
înaintași, personalizând toate aceste cunoștințe într-un demers vizual specific
, coerent stilistic și unitar, divers tematic de la an la an, de aceea
provocator și plin de înțelesuri pentru unii, dar cu mesaje nedescifrabile și
plin de întrebări, pentru alții.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu