Centrul Socio-
Cultural „Jean- Louis Calderon”, expoziţie de pictură-Silviu Ioan Soare, Victor
Grigore şi Cîrstina de la Studina
Expoziția de pictură
semnată de Victor Grigore, Cîrstina de la Studina și Silviu Ioan
Soare, de la Centrul Socio- Cultural „Jean- Louis Calderon” reunește pe simeze trei
artiști diferiți, al căror stil
se desfășoară în arealul
figurativului interpretat și al expresionismului.
Cîrstina de la
Studina își păstrează nota
onirică a peisajelor imaginare, reperând lumea selenară ori subacvatică,
întinderile pustiite de la marginea satului natal ori bolta cerului, aceasta din urmă,
dezvăluindu-se ca niște flori în
zeci de structuri asemănătoare unui caleidoscop și făcând diversă pictura sa plină de
culoare și de contraste puternice, tensionată la
fel ca personalitatea artistului, cel spre care elementele universului vin sub forma
energiilor și a unor
conture ce construiesc mesaje dominate de structuri plastice supraimaginare.
Artistul se întoarce la eul absolut, încercând să depășească prin viziunea sa neliniștea metafizică, realizând acest lucru
printr-un limbaj
plastic de impact, ce evidențiază
sentimente și stări
contradictorii, de la liniște și bucurie, la zbucium și deziluzii. Cîrstina de la Studina
recreează spații și lumi, sugerând plante și planete, adâncul mării și al universului, adică zonele ascunse ale sufletului său, dominate
de o nebănuită încărcătură emoțională,
specifică ființei sale. Atașat
de cromatica naturii, de frecventele schimbări de ecleraj ale atmosferei,
Silviu Ioan Soare așează pe pânză trăirile
sale directe în raport cu motivul peisagistic sau floral, redate în notele unei
sensibilități cromatice consonante cu principiile compoziționale
și cu atenție
pentru elaborarea spațiului imaginii, atât
formal, cât și din punctul de vedere al pastei picturale.
Uneori, nota meditativă este suplinită de ambianța
feerică a momentului zilei, de imaginație
și de expresia elementelor structurale.
Integrând peisajul și natura statică în componenta sa senzitivă,
pictorul jubilează cu solaritatea, cu griurile neutralizând forme ce creează
spațialitate și
dinamică în ansamblul lucrărilor, deseori remarcându-se nuanțele
puternice de roșu, verde, albastru, galben și
ocru. Tușe ritmate, trasate în cuțit
sau așezate cu pensula, nu elimină plasticitatea
creată de trăsătura delicată a pensulei, alăturarea de tehnici ilustrând și resursele
afective pe care Silviu Ioan Soare le imprimă lucrărilor sale de pictură.
Poezia pe care o poate
evoca figura umană, dar și trăirile diverse,
citite în metamorfoza chipului omului, se constituie în preferințele
vizuale frecventate de Victor Grigore, un pictor al
stărilor de grație ale femeii, redată în compoziții
elaborate, unde picturalitatea creează luminiscențe
și scânteieri de briliant, atunci când artistul
folosește culorile reci, lăsând o notă de mister să
planeze asupra compozițiilor. Și
nuanțele calde, încărcate de tensiunea pensulației
și a juxtapunerilor, vibrează spațiul
bidimensional, expresivizându-l. Supradimensionând uneori capul și
căutând în planurile faciale expresivități
care să definească visul, romantismul, frumusețea
și seninătatea modelului, Victor Grigore creează
în jurul portretului energii pozitive, rezultate din insistența
sa pentru dimensiunea lăuntrică a modelului, definind felul propriu de a-și
proiecta demersul vizual: laconismul formei este inundat de senzualitatea
materiei cromatice, receptând un accent magic, ce contrapunctează ansamblul
imaginii transformat în energie colorată și
în planuri sintetice formate din împăstări.
Ana
Amelia Dincă,
critic
de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu