Galeria „Luceafărul” a
Centrului Cultural „Mihai Eminescu”, „Arhitecturi
suprapuse”, expoziție
semnată de Angela Tomaselli, eveniment organizat și prezentat de Mimi Necula
Seria de lucrări „Arhitecturi suprapuse”, continuă opera Angelei Tomaselli care, ne-a obișnuit
cu proiecte vizuale bine argumentate în evoluția demersului său vizual, conținând
și alte grupuri de lucrări concepute în cicluri: „Fabule”, „Mitologii subiective”, „Amintiri
suprapuse”. Acestea nu
sunt decât etape ale gândirii sale plastice, conturate de-a lungul timpului,
care ne demonstrează că artista are toate datele capacității de a se reinventa,
surprinzându-ne cu fiecare apariție expozițională. Alături de compozițiile
bidimensionale, Angela Tomaselli a expus și elemente vestimentare cu intervenții
pictate, relaționate stilistic între ele, astfel încât, conceptul să se închege
unitar. Surprinza evenimentului a fost partea de performance, în cadrul căreia,
a avut loc o scurtă prezentare de modă, unde haine, umbrele, genți purtate de
tinere fete și doamne, ca un simptom al citadinului și eleganței impuse de
acesta, s-a articulat ideatic în cadrul manifestării. Interesul pentru obiect și subiect, specific
avangardelor, este prezent ponderat în parcursul plastic al „Arhitecturilor suprapuse”, artista evitând discursul nihilist, pe care l-ar
putea presupune această experiență instalaționistă. Orașul înglobând și ideea eleganței feminine,
însăși feminitatea cu toate labirinturile ei aparținând reflexivității
intuitive a artistei, îi permite acesteia să speculeze artefactele constituite
de piesele vestimentare pictate, așezate pe simeze ca obiecte parietale,
tablourile alăturate regăsindu-și imaginea în decorul rochiilor, poșetelor, pardesielor
și pelerinelor, devenite ele însele structurile unei potențiale instalații.
Textura materialului, dominată cromatic de bej potolit ca intensitate sau roșu
eclatant, negru și alb, a reliefat petele tonale alternate cu liniile, care
construiesc armătura arhitecturilor simbolizate, plinul și golul având putere
de plasticizare, suprafețele pictate și cele aerate, neexplorate artistic,
evidențiind stofa și pânza pictate, demonstrând că arta poate face parte din
structura cotidiană sa ființei. Angela Tomaselli a relaționat estetica „Arhitecturilor suprapuse” cu vestimentația, fără să cunoască această tendință
apărută la designerii din România în colecțiile de toamnă/iarnă ale anilor
2015/2016.
Temele majore ale proiectului,
satul și orașul, vin să sublinieze parcursul existențial al artistei, pe care
destinul a purtat-o din sfera poetică a copilăriei spre zbuciumul citadin, din
frumusețea spiritului rural spre civilizația aglomerată a orașului, ambele
disciplinându-i gândirea artistică, încărcată de experiențe vizuale, ivite în
opera sa, la un moment dat. „Arhitecturi
suprapuse” reprezintă
straturile memoriei, locurile pe care artista le-a străbătut de-a lungul anilor
și care au venit spre aceasta prin forme, culori, emoții, vibrații
energetice.
În sfera abordării orașului,
evocat prin dinamica actualității, a aglomerării sugerate prin utilizarea
repetată a elementelor de limbaj plastic ce dobândesc un spirit analitic prin
folosirea la vederea a traseelor conturând arhitecturi, artista alternează volumele
născute din construcția liniei, a jocului de planuri și perspective, a
componentelor structurale ale ritmurilor pariziene, medievale, religioase ori
transilvane, ale arhitecturilor italiene
și dobrogene, sau pur și simplu ale arhitecturi imaginate, caracterizate prin
densitate cromatică, prin tensiuni plastice, expresivizând suprafața câmpului
vizual. Unele compoziții, amintind efilarea specific bizantină din țesăturile
vechi, par a se metamorfoza, producând iluzii optice. Evidențiind arhitectura
ca subiect tipic pentru mediul citadin, artista dă măsura echilibrului,
atingând o zonă mult mai rațională, cu o tentă expresivă, apropiată
decorativului.
Desfășurării pe verticală a orașului,
figurat pe întreg spațiul pânzei, îi corespund datele locului de origine al
artistei, satul, încărcat de atmosfera ludică a primilor ani ai copilăriei și
de misterele inerente lui. Aici descoperim linia sinuoasă, modelată și modulată
în intenția de a sugera forme, stilizate astfel încât, figurativul să se lase
citit, dar să îi acorde întâietate cromaticii, așezată cu multă știință.
Uneori, Angela Tomaselli ajunge la o sinteză deplină a stilului care o
caracterizează, utilizând culori puține, de maxim efect plastic, alteori anii
petrecuți în lumea satului o îndeamnă la abordare mult mai vivantă a
subiectului. În zonele unde grafismele
ies la iveală, prelungind pata de culoare și dând viață figurativului, artista
se lasă pradă unor stilizări cu elemente amintind jocuri din copilăria sa.
Reminiscențe ale școlii românești de grafică dinspre Vasile Kazar și Octav
Grigorescu, detectăm în notele fantasmagonice ale reprezentărilor umane.
Atingerea aparent evazivă, dar de fapt controlată a ductului linear de sugestie
a unor forme, induc această relaționare, pe care artista o păstrează uneori.
Ca o concluzie, expoziția „Arhitecturi suprapuse” este un cumul de idei și de metode de reevaluare a
experienței artistice de până acum, pe care Angela Tomaselli le include vastei
sale opere, care sintetizează admirabil, din universul existențial, acele
formule ideatice legate de observația microcosmosului, căruia artista îi aparține
și la care sensibilitatea sa rezonează prin structurile selective ale minții,
permițând culorii și formei figurative, registrelor vizuale organizate pe
verticală și jocului de planuri în adâncime, volumelor structurale ale
motivelor, dinamizând compoziția, să se alăture într-o serie de lucrări
bidimensionale și obiecte vestimentare, pictate cu același conținut imagistic,
stabilind astfel un corespondent între pardesiele și pelerinele tridimensionale
și construcțiile plastice, regăsite în lucrările parietale.
Acestea sunt relaționate
prin motive imaginate de artistă, bazate
pe mijloace de exprimare, înglobând structuri formale și cromatice tangențiale
cu emoția expresionistă , dar și cu sonoritățile de factură bizantină, în ceea
ce privește delicata grizare a cromaticii. Speculând frumusețea liniei, cu
muzicalitatea ei metamorfozată în grafieri delicate sau ferme, aplicată cu
plăcerea de a-i imprima nebănuitele ei posibilități lirice, Angela Tomaselli se
redescoperă în proiectele sale. Pe
spatele drept sau pe cloșurile ample ale
hainelor, descoperim atributele feminității, imuabilul și imponderabilul,
sugerate în compozițiile ce se unesc într-un demers diferit de celelalte serii
de lucrări, caracterizând perioadele de creație de până acum ale artistei. Ca
tip de sinceritate, puritate spirituală în ceeea ce privește interpretarea
motivului pictural, o apropiere de Hundertwasser, nu știrbește cu nimic din
originalitatea artistei, pentru care,
acest proiect inedit, este un moment de
continuitate a stilului său identitar, care încununează existența dedicată
frumosului.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu