duminică, 20 mai 2018


Gheorghe Petre sau starea de a fi


Despre posibilitatea de abordare a compoziției libere, realizată după toate rigorile cerute de școala noastră de pictură, dar care lasă la vedere expresia gestuală a tușei, ne vorbesc tablourile artistului Gheorghe Petre. Acesta poate realiza cu ușurință variațiuni pe aceeași temă plastică, devenite, în ultimă instanță, de sine stătătoare, dar care se întrec în sinteza lirică, provenită dintr-o cromatică fermă, a cărei picturalitate denotă resursele experimentale ale autorului. Fermitatea construcției și raționalitatea  așezării elementelor în naturile statice și a structurilor peisagistice în imagini panorame, reiterează diversele paliere ale limbajului plastic și vaste tipologii compoziționale, evocând sentimente directe cu ajutorul paletei de culoare. Întunecimi și străluciri, consistență și diluție a tonurilor, griuri dense și nuanțe epatante, se completează reciproc, creând armonia aceleiași lucrări. Gheorghe Petre este un pictor al stărilor de spirit, cu ecouri în expresionismul european care accentuează sentimentul prin forme ample, simplificate, articulate, restituind imagini sau detalii ce permit un echilibru armonios între părți și întreg. 


Vibrația unor tonuri locale proclamă libertatea absolută a eului creator, care păstrează linia modernității atunci când subiectul figurativ este prezent în sugestia formelor preluate din realitate. Eliberate de povara amănuntului, talourile lui Gheorghe Petre își au punctul de plecare în recuzita de atelier sau în peisajul Bărăganului, interpretarea după motivul pictural fiind condusă uneori până în pragul abstracționismului. Renunțarea la suportul vizual real nu înseamnă îndepărtarea de realitate care, prin traiectoriile verticale și orizontale creează o gamă amplă de posibilități formale, intensificând puterea de stilizare, devenită uneori doar o sugestie a concretului. Decizia gestică nu este suportul unui corespondent improvizator, din contră, urmărește un raționament logic în care ascensiunea, căderea, echilibrul sunt deliberat urmărite, contribuind la coerența discursului plastic, regăsite în diferitele perioade de creație, care îi fac stilul neschimbat, dovadă a  hotărârii și siguranței configurate cu armele contemplării în fața obiectelor din atelier și a naturii, cărora Gheorghe Petre le acordă atenția pe care, vechii maeștri ai artei moderne o dădeau expresiei depline a imaginii.

Ana Amelia Dincă

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu