Gheorghe Petre sau starea de a fi
Despre posibilitatea de abordare a compoziției
libere, realizată după toate rigorile cerute de școala noastră de pictură, dar
care lasă la vedere expresia gestuală a tușei, ne vorbesc tablourile artistului
Gheorghe Petre. Acesta poate realiza cu ușurință variațiuni pe aceeași temă
plastică, devenite, în ultimă instanță, de sine stătătoare, dar care se întrec
în sinteza lirică, provenită dintr-o cromatică fermă, a cărei picturalitate
denotă resursele experimentale ale autorului. Fermitatea
construcției și raționalitatea așezării
elementelor în naturile statice și a structurilor peisagistice în imagini
panorame, reiterează diversele paliere ale limbajului plastic și vaste
tipologii compoziționale, evocând sentimente directe cu ajutorul paletei de
culoare. Întunecimi și străluciri, consistență și diluție a tonurilor, griuri
dense și nuanțe epatante, se completează reciproc, creând armonia aceleiași
lucrări. Gheorghe Petre este un pictor al stărilor de spirit, cu ecouri în
expresionismul european care accentuează sentimentul prin forme ample,
simplificate, articulate, restituind imagini sau detalii ce permit un echilibru
armonios între părți și întreg.
Vibrația unor tonuri locale proclamă libertatea
absolută a eului creator, care păstrează linia modernității atunci când
subiectul figurativ este prezent în sugestia formelor preluate din realitate. Eliberate
de povara amănuntului, talourile lui Gheorghe Petre își au punctul de plecare
în recuzita de atelier sau în peisajul Bărăganului, interpretarea după motivul
pictural fiind condusă uneori până în pragul abstracționismului. Renunțarea la
suportul vizual real nu înseamnă îndepărtarea de realitate care, prin
traiectoriile verticale și orizontale creează o gamă amplă de posibilități
formale, intensificând puterea de stilizare, devenită uneori doar o sugestie a
concretului. Decizia gestică nu este suportul unui corespondent improvizator,
din contră, urmărește un raționament logic în care ascensiunea, căderea,
echilibrul sunt deliberat urmărite, contribuind la coerența discursului plastic,
regăsite în diferitele perioade de creație, care îi fac stilul neschimbat,
dovadă a hotărârii și siguranței configurate
cu armele contemplării în fața obiectelor din atelier și a naturii, cărora
Gheorghe Petre le acordă atenția pe care, vechii maeștri ai artei moderne o
dădeau expresiei depline a imaginii.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu