Viorica Petre sau o pictură de poveste
Decorativă și cu un anumit gest grafic, caracterizat de
dezinvoltură, pictura Vioricăi Petre își
are punctul de plecare în frumusețea lumii vegetale, în cotidianul citadin și
în delicatețea chipului feminin, cu ajutorul cărora face notații plastice,
definite prin forme clare, desenate cu siguranță și adaptate zonei
figurativului și stilizării acestuia. Artistei îi place să creeze mișcare pe
suprafața pânzei, să facă un fel de confesiuni ritmice prin repetarea motivelor
impuse natural de subiectul abordat, peste care intervine cu tonalități
putenice și contrastante, determinând astfel tensiuni și o dinamică rezultată
din îngemănarea culorilor cu forma. Compozițiile Vioricăi Petre sunt febrile,
au o fervoare determinată de stilul decorativ, de paleta care vibrează, creând
metafore plastice. Apropiate de starea de reverie, bogate în conținut și
strălucitoare prin nuanțe, tablourile sunt posesoarele unui câmp senzorial în
care așează curbe și cotracurbe, modelează și modulează pata de culoare, așezată
a plat, dar cu reverberații de picturalitate, cu registre perspectivale,
abordate stilistic diferit și expresiv. Sublimări ale realului, incluse într-un
spectacol vizual, redând ipostaze ale materiei în momente de acalmie, stările
induse de lucrări sunt atașate unui plan emotional, în care detectăm trăirile
artistei și potențele sale transfigutaroare în cee ace privește stilizarea
temei sau a unui simplu element, devenit repetitiv și dobândind forță de
expresie prin discrete transformări stilistice. Dantelăriile și întregul sistem
de împodobire al tinerelor fete pictate de Viorica Petre, ne amintesc de
domnițele din perioada medievală, de atenția acordată de acestea vestimentației
și bijuteriilor, de gingășia și puritatea interioară, de credința și
delicatețea sufletului lor tânăr. Însă
privindu-le mai atent, similitudinea cu propriul chip al pictoriței ne trimite
cu gândul la ideea de autoportret. Modul de ordonare al elementelor de limbaj
plastic întâlnit în portrete, îl regăsim și în peisaje și naturi statice,
tratate cu atenția acordată ființelor vii, epatând prin traseele liniare
coordonatoare ale imaginii și prin compoziții ce par coborâte din cărțile cu
povești prin puritatea și sentimentul sincer al abordării.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu