Graficiana Maria Unțanu
Reprezentările grafice ale Mariei
Unțanu nu înseamnă numai ansamblul de puncte conturând forme, ci implică o
gândire artistică bine conturată în acest moment, o viziune specifică în care
descoperim tangențe legate de conceptul de ființă, de relaționări ale
sufletului cu lucrurile sensibile ale acestei lumi, pe care le redescoperim la
aparițiile expoziționale. Proiectate, adaptate și combinate într-o ordine
definind păsări, vase, personaje, flori, ștergare, punctele conturează reguli
estetice de structurare a compoziției, evocând esența spirituală a Mariei
Unțanu, puterea sa de contemplare asupra câtorva motive plastice, reprezentate
de-a lungul experienței artistice, prin capacitatea de a simți de fiecare dată
altfel compoziția, cromatica, aplatizarea formelor sau reprezentarea lor prin
sugestii volumetrice. Uneori ochiul desprinde geometrii, alteori detectează
efecte ale picturalului, în nota unitară a stilului său, care a selectat dintre
elementele de limbaj plastic, un singur semn, căruia i-a alăturat mijloace
expresive, modelând texturi din țesătura ivită prin metamorfozarea unor grupări
de nuanțe, puncte, enclave de structuri vizuale. Coerentă și riguros
organizată, Maria Unțanu utilizează simetrii axiale generale, în alcătuirea
cărora întâlnim asimetrii așezând compoziția în cadrele criteriilor academice, privind
armonia și echilibrul, dar cu determinarea unor variante de prezentare specifice,
aparținând modului său de gândire plastică. Orizontalele și verticalele
frontale le întâlnim în naturile statice, în portrete, autoportrete și
personaje imaginare, citim o distribuire în profunzime a abordării. Plinuri și
goluri sunt receptate datorită efectelor născute din suma tuturor punctelor
structurale, perspectiva de aur și diagrame de ecleraje se proiectează într-un
mod unic, evanescent sau care devin puternice prin alternanțe de interpretate
gândite analitic, dar conturându-se în final în clare forme recognoscibile.
Lipsa perspectivei tradiționale și dispunerea simbolurilor în prim-plan implică
iluzia dilatării spațiului, iar prezența rotunjimilor, a redării lor într-o
discretă transgresare în nota vizuală a volumului, prin creștere și
descreștere, prin concentrarea în centrul imaginii a conglomeratului de
elemente, sunt specifice anumitor lucrări, integrate unui conținut estetic
unitar.
Aceste caracteristici aparțin
expoziției „Texturi grafice”, care s-a deschis în ziua de 8 martie 2018 la Muzeul Județean Ialomița, dar
și a celei din foaierul sălii „Euterpe” a
Consiliului Județean Ialomița, numită „Ritmuri, armonii”, deschizând în
data de 3 mai 2018, seria manifestărilor din cadrul Festivalului și Concursul Național
de Interpretare a Lied-ului „Ionel Perlea”, organizat de Centrul Cultural UNESCO „Ionel Perlea”.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu