Silviu Ioan Soare la Galeria „Luceafărul” a Centrului
Cultural „Mihai Eminescu”, Primăria sectorului 2, București, ca invitat în expoziția „Reflexii transilvane” a pictorului
Cornel Vană
Silviu Ioan Soare utilizează
diverse tipuri de gresie în formă simplă sau cu pulberi metalice ori in
combinații în masă de diferite culori din același tip de material. Argilă comună patinată, gresie arsă în cuptor
de lemne, diverse kituri, amestecate cu pigmenți de o manieră în care imită
marmura, cu rețete personale ale autorului, sunt modalitățile tehnice utilizate
în crearea grupului de compoziții, evocând expresivitatea plastică a corpului
feminin. De la amintirea orizonturilor elene ale sculpturii, prin analiza mai
în detaliu a subiectului, Silviu Ioan Soare ajunge să implice doar sugestia
simbolică în reprezentarea eternului feminin, prin simplificarea la maximum a
formei, lăsând la vedere sinteza și eleganța corpului feminin. Relaționate mai
degrabă cu seducția decât cu ispita, cu simbolul decât cu realitatea, lucrările
lasă lumina să izbească zonele rotunde și să alunece pierzându-se difuz pe
puținele suprafețe plane, circulând apoi prin golurile mărginite de gresii și
teracotta. Creând un joc ritmat de curbe, marcate prin evocarea anatomiei
corpului feminin, Silviu Ioan Soare recurge la sinteze vizuale, corelând unele
lucrări doar cu ideea de nud, o reconstruire mentală a anatomiei, în datele ei
generale, apropiindu-se ca artist de noțiunile abstracte de reprezentare. „Diminețile Carolinei” este realizată
într-o tendință de recuperare modernă a volumului, iar „Aedon” urmează o linie
mai analitică, apropiată de clasicitatea elenistică, pe când „Carolina și alte
etenități”, „Kalonice”, „Metamorphosis” și „Impression”, au o mai mare
libertate de interpretare, subiectul fiind recunoscut doar prin câteva indicii formale.
Unitare din punct de vedere al subiectului, dar diverse din perspectiva
tratării stilistice și estetice, volumele create de Silviu Ioan Soare pe
tematica nudului, fascinează prin capacitatea de interpretare și de stilizare a
corpului, prin valențele expresive și conotațiile osmotice, petrecute între
material și forma simbolică rezultată. Prin simplitatea abordării, Silviu Ioan
Soare ajunge la evocarea unei senzualității absolute a nudului feminin, perceptibilă în armonia
totală, clasică a volumului, dominat de liniștea albului sau rozului, ori de
roșu cărămiziu, verde, maro și negru metalizat, efecte de o puternică plasticitate.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu