„Reflexii transilvane”, expoziție
Cornel Vană la Galeria „Luceafărul” a Centrului Cultural „Mihai Eminescu”, Primăria sectorului 2, București
Cornel Vană este pictorul
compozițiilor complexe, cu multe elemente,
conferind o încărcătură analitică imaginii, tratată în contraste conduse
până în pragul tehnicii clarobscur, dominată de opulență și de un spirit
barocizant. Peisaje, naturi statice și compoziții cu personaje se află în aria
preocupărilor tematice ale artistului, care insistă asupra spațiului transilvan,
compus din partea citadină și zona satului, aceasta din urmă mult mai frecvent
abordată. Într-o tratare de nuanțe dominante reci, vatra satului
coagulează o întreagă civilizație
etnografică aflată în osmoză cu frumusețea reliefului înalt la poalele căruia
casele devin niște structuri vii, prin reprezentarea repetitivă a acestora,
evocând ritmuri plastice dominate de verticalele bisericilor, devenite puncte
de fugă ale imaginii. Redarea în adâncime a peisajului nu este realizată
întotdeauna cu ajutorul perspectivei cromatice, ci printr-o abordare calculată
a spațiului compozițional. Deși reprezentată în nota sa poetică, atmosfera transilvană este conținătoarea unei
unde dramatice prin cromatica utilizată, chiar dacă accentele calde nu sunt
puține, rolul acestora fiind doar să puncteze sensurile expresive ale stilului
său. Însușindu-și totodată datele perspectivei aeriene în redarea unor cadre
vizuale, înglobând de multe ori un întreg sat într-un singur tablou, artistul
nu ezită să se oprească asupra amănuntului unui element arhitectonic, care prin
prețiozitatea lemnului și plasticitatea feroneriei dobândește un plus de
mister. Este vorba de o ușă pictată în
plină pagină, în fața căreia se află o găleată cu flori, devenită centru de
interes. Important nu este ceea ce ne arată artistul pe pânza sa, ci lumea
aflată dincolo de această fațadă. În general, oamenii lipsesc din peisaje, dar nu
sunt absenți în totalitate din opera de până acum a pictorului. Lucrările cu
muzicieni, prin teatralitatea reprezentării și structurarea în diagonală a
imaginii, se apropie mai mult de latura barocizantă, liniile directoare rămânând
așezate în spiritul acestui stil. Există însă și compoziții închise,
echilibrate după norme clasice, având pronunțate conotații în gândirea
rațională a artistului și fiind supuse acelorași canoane ale sobrietății, cu
aceeași prezență a personajului colectiv, așa cum se întâmplă în reprezentarea
scenelor biblice, încorporând deopotrivă sacrul și profanul în inducerea
plastică a aspectelor de frescă. Concepute în mare parte pe două registre și
amintind comuniunea lumii sacre cu cea
profană, acestea surprind nevoia omului
contemporan de a-și întoarce fața către Dumnezeu. Este lizibilă în opera lui
Cornel Vană o oarecare influență a scolii de germane, în care domină compozițiile
cu multe personale și ideea de credință, recurentă și în Transilvania
pictorului, pentru care importanța evoluției pe verticală a ființei și dorința
ascensorială a sufletului mărturisesc permanenta lui tendință de căutare a
adevărului. Florile de câmp, cu forța
lor divină, asemănătoare unui spirit dumnezeiesc, sunt așezate în vase,
atârnate de un zid de lemn sau surprinse în imensitatea întinderilor terestre, răspunzând cel mai bine căutărilor de expresivizare
a subiectului. Pata de culoare ori tehnica divizionistă a impresionismului sunt
citate din emoțiile avute de artist în fața naturii și a motivelor plastice
preferate, regăsite și în abordarea tehnicii acuarelei, cunoscută cu siguranța
artistului cu experiență, care reușește să susțină principiile ce imprimă
prețiozitate acestui tip de abordare.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu