„Reflexii transilvane”, expoziție
Cornel Vană la Galeria „Luceafărul” a Centrului Cultural „Mihai Eminescu”, Primăria sectorului 2, București, invitat în
expoziție ceramistul Silviu Ioan Soare
Cornel Vană este pictorul
compozițiilor complexe, cu multe elemente,
conferind o încărcătură analitică imaginii, tratată în contraste conduse
până în pragul tehnicii clarobscur, dominată de opulență și de un spirit
barocizant.
Peisaje, naturi statice și compoziții cu personaje se află în aria
preocupărilor tematice ale artistului, care insistă asupra spațiului transilvan,
compus din partea citadină și zona satului, aceasta din urmă mult mai frecvent
abordată. Într-o tratare de nuanțe dominante reci, vatra satului
coagulează o întreagă civilizație
etnografică aflată în osmoză cu frumusețea reliefului înalt la poalele căruia
casele devin niște structuri vii, prin reprezentarea repetitivă a acestora,
evocând ritmuri plastice dominate de verticalele bisericilor, devenite puncte
de fugă ale imaginii.
Redarea în adâncime a peisajului nu este realizată
întotdeauna cu ajutorul perspectivei cromatice, ci printr-o abordare calculată
a spațiului compozițional. Deși reprezentată în nota sa poetică, atmosfera transilvană este conținătoarea unei
unde dramatice prin cromatica utilizată, chiar dacă accentele calde nu sunt
puține, rolul acestora fiind doar să puncteze sensurile expresive ale stilului
său. Însușindu-și totodată datele perspectivei aeriene în redarea unor cadre
vizuale, înglobând de multe ori un întreg sat într-un singur tablou, artistul
nu ezită să se oprească asupra amănuntului unui element arhitectonic, care prin
prețiozitatea lemnului și plasticitatea feroneriei dobândește un plus de
mister. Este vorba de o ușă pictată în plină
pagină, în fața căreia se află o găleată cu flori, devenită centru de interes.
Important nu este ceea ce ne arată artistul pe pânza sa, ci lumea aflată
dincolo de această fațadă. În general, oamenii lipsesc din peisaje, dar nu sunt
absenți în totalitate din opera de până acum a pictorului. Lucrările cu
muzicieni, prin teatralitatea reprezentării și structurarea în diagonală a
imaginii, se apropie mai mult de latura barocizantă, liniile directoare
rămânând așezate în spiritul acestui stil. Există însă și compoziții închise,
echilibrate după norme clasice, având pronunțate conotații în gândirea
rațională a artistului și fiind supuse acelorași canoane ale sobrietății, cu
aceeași prezență a personajului colectiv, așa cum se întâmplă în reprezentarea
scenelor biblice, încorporând deopotrivă sacrul și profanul în inducerea
plastică a aspectelor de frescă. Concepute în mare parte pe două registre și
amintind comuniunea lumii sacre cu cea
profană, acestea surprind nevoia omului
contemporan de a-și întoarce fața către Dumnezeu.
Este lizibilă în opera lui
Cornel Vană o oarecare influență a scolii de germane, în care domină
compozițiile cu multe personale și ideea de credință, recurentă și în
Transilvania pictorului, pentru care importanța evoluției pe verticală a
ființei și dorința ascensorială a sufletului mărturisesc permanenta lui
tendință de căutare a adevărului. Florile de câmp, cu forța lor divină, asemănătoare unui spirit
dumnezeiesc, sunt așezate în vase, atârnate de un zid de lemn sau surprinse în
imensitatea întinderilor terestre,
răspunzând cel mai bine căutărilor de expresivizare a subiectului.
Pata de culoare ori tehnica divizionistă a impresionismului sunt citate din emoțiile avute de artist în fața naturii și a motivelor plastice preferate, regăsite și în abordarea tehnicii acuarelei, cunoscută cu siguranța artistului cu experiență, care reușește să susțină principiile ce imprimă prețiozitate acestui tip de abordare.
Pata de culoare ori tehnica divizionistă a impresionismului sunt citate din emoțiile avute de artist în fața naturii și a motivelor plastice preferate, regăsite și în abordarea tehnicii acuarelei, cunoscută cu siguranța artistului cu experiență, care reușește să susțină principiile ce imprimă prețiozitate acestui tip de abordare.
Silviu Ioan Soare utilizează
diverse tipuri de gresie în formă simplă sau cu pulberi metalice ori in
combinații în masă de diferite culori din același tip de material. Argilă comună patinată, gresie arsă în cuptor
de lemne, diverse kituri, amestecate cu pigmenți de o manieră în care imită
marmura, cu rețete personale ale autorului, sunt modalitățile tehnice utilizate
în crearea grupului de compoziții, evocând expresivitatea plastică a corpului
feminin.
De la amintirea orizonturilor elene ale sculpturii, prin analiza mai
în detaliu a subiectului, Silviu Ioan Soare ajunge să implice doar sugestia
simbolică în reprezentarea eternului feminin, prin simplificarea la maximum a
formei, lăsând la vedere sinteza și eleganța corpului feminin.
Relaționate mai
degrabă cu seducția decât cu ispita, cu simbolul decât cu realitatea, lucrările
lasă lumina să izbească zonele rotunde și să alunece pierzându-se difuz pe
puținele suprafețe plane, circulând apoi prin golurile mărginite de gresii și
teracotta.
Creând un joc ritmat de curbe, marcate prin evocarea anatomiei
corpului feminin, Silviu Ioan Soare recurge la sinteze vizuale, corelând unele lucrări
doar cu ideea de nud, o reconstruire mentală a anatomiei, în datele ei
generale, apropiindu-se ca artist de noțiunile abstracte de reprezentare. „Diminețile
Carolinei” este realizată într-o tendință de recuperare modernă a volumului, iar „Aedon” urmează o linie
mai analitică, apropiată de clasicitatea elenistică, pe când „Carolina și alte
eternități”, „Kalonice”, „Metamorphosis” și „Impression”, au o mai mare
libertate de interpretare, subiectul fiind recunoscut doar prin câteva indicii
formale.
Unitare din punct de vedere al subiectului, dar diverse din
perspectiva tratării stilistice și estetice, volumele create de Silviu Ioan
Soare pe tematica nudului, fascinează prin capacitatea de interpretare și de
stilizare a corpului, prin valențele expresive și conotațiile osmotice,
petrecute între material și forma simbolică rezultată.
Prin simplitatea
abordării, Silviu Ioan Soare ajunge la evocarea unei senzualității absolute a nudului feminin, perceptibilă în
armonia totală, clasică a volumului, dominat de liniștea albului sau rozului,
ori de roșu cărămiziu, verde, maro și negru metalizat, efecte de o puternică
plasticitate.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu