Cîrstina de la Studina la „U Art Gallery”
-expoziția
„Ecleraj”-
Expoziția lui Cîrstina de la Studina se coagulează în jurul
Zilei Culturii Naționale, a zilei poetului nepereche, Mihai Eminescu, de care
simeza de la „U Art Gallery” ne amintește prin subiecte selectate.
Flori, amurguri, mări, lacuri, dealuri, arbori sunt elemente surprinse de pictor
în compoziții sugestive („Lacul codrilor albastru”, „Pe lângă plopii fără soț”). Dedicându-și o mare parte din
creație unor anateme ale spațiului nostru, legate de tradiții și de eroii
neamului, care au pierit sau au suferit datorită războaielor ori comunismului, Studina
a avut în permanență în vizorul preocupărilor artistice, omagierea lui Mihai
Eminescu. Dar, atitudinea de respect față de înaintași este doar un aspect al
creației sale plastice. Peisajele aparținând visului și
imaginarului sunt temele preferate, prezente pe parcursul întregii sale creații
artistice. Deși pornite din realitate, acestea sunt redate de pictor în pete
ample de culoare, în planuri orizontale și cu sugestii de perspectivă ori prin
filigranarea elementelor folosite, pentru a evoca liniștea sau mișcare, ce
permit transformarea materiei, metamorfozarea visului într-o transpunere aparte.
Amurguri cu cer portocaliu incandescent, ploaia, vulcanii, florile sunt
prezente în formule vizuale inedite, alcătuind jocuri de culori, gândite într-o
formă coerentă, ce poate să transmită un sentiment și o stare de admirație
trăită în comunicarea cu subiectul. Peisajele
selenare amintesc de tectonica lumii și
au un caracter particular în pictura lui Cîrstina de la Studina. Reprezentate
ca spații simbolice, în care secvențele cromatice au izul abstractului, acestea
epatează prin tonalitățile virulente ori potolite, prin numeroase armonii coloristice,
accentuând posibilitățile luminii de a valora sugestiile structurale ale
compozițiilor. Marine,
din seria cărora nu lipsește țărmul Marii Negre, nașterea formelor de relief,
frământarea apei și vibrația aerului,
mutațiile materiei terestre și celeste sunt noțiuni declanșatoare ale
unor momente inspirând lucrări în câmpul cărora detectăm un Cârstina de la
Studina la curent cu ceea ce se petrece în fenomenul artistic actual, fapt ce
nu îi modifică structura interioară și
atitudinea față de propria creație. Peisaje meditative evocând liniștea,
ascensiunea, stări ale ființei („ Amurg în Delta
Văcărești”,„ Amurg
pe lac -Văcărești”) amintesc drame, dezvăluind zbuciumul omului, care a suportat represiunea
totalitarismului. Neliniștile au în contrapondere „Inflorescențele”, filigranate pe
un fond violet, „Frize florale”, „Răspândirea
florilor”, „Crizanteme”, „Flori
înălțându-se”, dar și
ansambluri formate din teme florale. Cîrstina de la Studina revine cu
această simeză în care citim un pictor în plină forță creatoare, cu un
potențial demn de remarcat.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu